Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Estrategias metodológicas utilizadas por docentes de sétimo año en la enseñanza del análisis de textos literarios
PDF (Español (España))

Keywords

Estudiantes
docentes
proceso de enseñanza-aprendizaje
análisis de textos literarios
literatura
Students
teachers
teaching- learning process
text analysis
literature
students
teachers
teaching-learning process
text analysis
literature

How to Cite

Ramírez Molina, C. (2007). Estrategias metodológicas utilizadas por docentes de sétimo año en la enseñanza del análisis de textos literarios. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 32(2), 87–106. https://doi.org/10.15517/rfl.v32i2.4292

Abstract

There has been a major concern in Costa Rica regarding how to approach students with the task of reading. However neither the MEP authorities nor the teachers have carried out the rigorous research needed.

Such research will provide the basis for identifying, describing, analyzing these issues concerning students and teachers in order to develop proposals.

Therefore, this investigation opens a window into the real world of how teachers and students face the roll of teaching and learning text analysis respectively and also many aspects involved in this process, like people participation, contributions and limitations, some of these, intrinsic to the system.

One of the most important things to understand about the subject, is that the motor of the ever changing dynamics of the school is moved by the students experiences, needs, sensibilities, culture, projects and new socialization spaces.

https://doi.org/10.15517/rfl.v32i2.4292
PDF (Español (España))

References

Amoretti H., María. 1992. Diccionario de términos Asociados en Teoría literaria. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Ausubel, Novak Hanesian. 1983. Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.

Carrete Lázaro, Fernando. 1974. Diccionario de términos filológicos. Madrid: Editorial Gredos.

Carvajal, Francisco y Joaquín Ramos. 2003. “Leer, comprender e interpretar en un aula que investiga”. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura. 33 (1): 11- 23.

Díaz Mandragón, Leda. 1997. Identidad y sociedad informatizada. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Lomas, Carlos. 2003. “Leer y entender”. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura. 33 (1): 7- 10.

López Casanova, Martina. 2005. Enseñar literatura: fundamentos teóricos. Propuesta didáctica. Buenos Aires: Editorial Manantial.

Madalena, José Ignacio. 2003. “Hacer cosas con la lectura”. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura. 33 (1): 34- 42.

Martín- Barbero, Jesús. 2002. “Jóvenes: comunicación e identidad”. Revista de Cultura. Universidad Nacional Autónoma de México. Organización de Estados Iberoamericanos. www.oei.es/pensariberoamerica/temas.htm#edu.

Méndez, Silvia. 2000. “La mediación docente en la comprensión de lectura de textos literarios”. Revista Educación 24 (1): 89- 105.

Morales Cordero, Elsa María. 2002. Leer y pensar 7: antología literaria. San José: Editorial Santillana.

Núñez, María Pilar. 2003. “La formación del profesorado de lengua y literatura: el difícil camino de la innovación”. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura. 33 (1): 79- 103.

Ostria González, Mauricio. 2003. La enseñanza de la literatura en los tiempos que corren. Universidad de Concepción. www2.cyberhumanitatis.uchile.cl/14/tx26mostria.html.

Ovares, Flora y S Mora. 1986. La palabra al margen: la enseñanza del español en crisis. San José: Editorial Nueva Década.

Quiróz, María Teresa. 2003. Aprendizaje y comunicación en el siglo XXI. Bogotá: Editorial Norma.

Ramírez Molina, Catalina. 2007. Estrategias metodológicas utilizadas por las docentes de sétimo año en la enseñanza del análisis de textos literarios en el Liceo de Heredia. Tesis de Licenciatura. Universidad de Costa Rica.

Rojas Porras, Marta et al. 1998. Español 7: guía didáctica. San José: Editorial Universidad de Costa Rica: PROMECE, Ministerio de Educación Pública.

Sánchez Lozano, Carlos. 2003. ¿Porqué los jóvenes leen mal? Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. http//matosas.typepad.com/libros/2005/05/porqu_losjvene.html.

Solano, María Rosa. 2000. “El proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectura”. Revista Educación. 24 (2): 151- 156.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.