Abstract
This article studies the aesthetic-biographical conception of the Guatemalan writer Luis Cardoza y Aragón (1901-1992) raised on his writing Miguel Angel Asturias, almost a novel (1991). This approach has as an objective to analyze the theoretical presuppositions of the interpretive exercise of the author. The work is organized in three sections. First, I direct my attention to the aesthetic proposition. Later, I cornrnent on the position of the author relative to the "hermeneutic exercise", and finally, I will talk about the analysis that Cardoza y Aragón makes of Asturias. I maintain the hypothesis that the interpretive work offered by the Central American writer is based on an aesthetic conception of an "auratic-platonic" character totally anchored in paradigms of modernity. Futhermore, largue that this artistic model directed to Miguel Angel Asturias, allows the scope of the biographical impression elaborating an ambiguous approach that censures the biography "moulds" morally to the author by his inscription to the socialist "metarrelato",
References
Alonso, Dámaso. 1971. Poesía española. Ensayo de métodos y límites estilisticos. 5ta. edición. Madrid: Gredos.
Barthes, Roland. 1984. "De l' oeuvre au texte". Essais Critiques IV. Le brouissement de la langue. Paris: Éditions du Seuil: 69-77.
Benjamín, Walter. 1968. "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction". Iluminations: Essays and Reflections. New York: Schoken Books: 217-251.
Cardoza y Aragón, Luis. 1924. Luna Park. París: Sainte-Catherine a Bruges. Prólogo de José Frías.
(1926). Maelstrom. Films telescopiados. París: Editorial Excelsior. Prólogo de Ramón Gómez de la Serna.
(1940). La nube y el reloj. México: Ediciones de la Universidad Nacional Autónoma.
(1944). Apolo y Coatlicue. México: Ediciones La serpiente emplumada.
(1955). Guatemala, las líneas de su mano. México: Fondo de Cultura Económica.
(1972). Quinta Estación. Costa Rica: Editorial Universitaria Centroamericana.
(1986). El río, novelas de caballería. México: Fondo de Cultura Económica.
(1988). Pintura contemporánea de México. México: Ediciones Era.
(1989). Dibujos de ciego. Segunda edición. México: Siglo Veintiuno Editores.
(1991). Miguel Ángel Asturias, casi novela. México: Ediciones Era.
(1992). Pequeña sinfonía el Nuevo Mundo. Tercera edición. México: Fondo de Cultura Económica.
(1992). Tierra de belleza convulsiva. México: Ediciones El Nacional.
(1994). Lázaro. México: Ediciones Era.
Coronel Urtecho, José. 1993. Pol-lad'Ananta Katanta Paranta. Managua: Nueva Nicaragua.
Galich, Franz. 1995. "Miguel Ángel Asturias, casi novela de Luis Cardoza y Aragón. Estudio de una obra de Cardoza y Aragón sobre Asturias: la indigenidad de ambos". Revista Istmica. (2): 24-34.
García Canclini, Néstor. 1990. Culturas hibridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Editorial Grijalbo.
Huyssen, Andreas. 1998. "Vanguardia y postmodemidad. En busca de la tradición: Vanguardia y postmodemismo en los años 70". Trad. Antoni Torregrossa. Modernidad y Postmodernidad. Josep Picó (ed.). Madrid: Alianza Editorial: 141-164.
Kayser, Wolfgang. 1968. Interpretación y análisis de la obra literaria. Trad. María D. Mouton y V. García Yebra. 4ta. Edición. Madrid: Gredos.
Labastida, Jaime. 1992. "Luis Cardoza y Aragón, un hombre lleno de agonías". Plural. 247 (abril): 64-64.
Liano, Dante. 1997. Visión crítica de la literatura guatemalteca. Guatemala: Editorial Universitaria. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Méndez de Penedo, Lucrecia. 2001. Memorie controcorrente. 'El río. Novelas de caballería' di Luis Cardoza y Aragón. Roma: Bulzoni Editore.
Payeras, Mario. 1992. "Miguel Ángel Asturias, casi novela". Revista de la Universidad de San Carlos (USAC). 18 (setiembre-diciembre): 57-60.
Platón. 1931. "Ion". Oeuvres completes. Tome V, lre partie. Trad. Louis Méridier.