Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Proposal for a Flipped Classroom Strategy for Teaching Academic Writing at the University Level
PDF (Español (España))

Keywords

writing
educational strategies
flipped classroom
academic writing
writing instruction
redacción
estrategias educativas
aula invertida
escritura académica
enseñanza de la escritura

How to Cite

Ramos-Rivas, K. . (2025). Proposal for a Flipped Classroom Strategy for Teaching Academic Writing at the University Level. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 51(1), e63226. https://doi.org/10.15517/rfl.v51i1.63226

Abstract

Writing in the academic environment is not only practicing the skills, strategies or resources acquired in secondary education. Contrary to what students believe, writing at university requires mastering this competence in order to access social practices located in the specific disciplinary field, in which it will be necessary to master the construction of rhetorical, syntactic and discursive structures. The teaching of academic writing becomes the ideal content to be approached by means of didactic strategies of practical modality such as the inverted classroom. Much of the failure in the teaching of writing lies in the fact that it has not been treated as a procedural content that requires abundant practice and the conscious analysis of errors, since students face a complex socio-cognitive process. Thus, this article offers a proposal of a didactic strategy of inverted classroom for the teaching and evaluation of academic writing at the university level, which was used during the second semester of 2023 at the University of Costa Rica.

https://doi.org/10.15517/rfl.v51i1.63226
PDF (Español (España))

References

Grupo Didactext. (2015). Nuevo marco para la producción de textos académicos. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 219-254. doi:http://dx.doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50871

Graham, S. (2018). A Revised Writer(s)-within-Community Model of Writing. Educational Psychologist 53:4, 258-279. doi:10.1080/00461520.2018.1481406

Vincenzi, M. (1939). La enseñanza del estilo. San José: Imprenta y Librería Española Soley y Valverde.

Boillos Pereira, M. M. (2018). La autopercepción de las habilidades escritoras en el inicio de la etapa universitaria. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 149-160. Obtenido de http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Valenzuela Muñoz, Á. (2019). Lucía Natale (coordinadora). En carrera: escritura y lectura de textos académicos y profesionales. Buenos Aires: Universidad Nacional General Sarmiento, 2012, 240 páginas. ISBN: 978-987-630-119-0. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 29 (1), 196-199. doi:10.15443/RL2915

del Río-Fernández, J. L. (2021). La secuencia didáctica de escritura como estrategia pedagógica para la mejora progresiva de la redacción y el fomento de la cohesión grupal. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36(2), 47-59. Obtenido de http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Díaz-Barriaga, F., & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana.

Piedra García, L., Gutiérrez Soto, M. V., & Mora Umaña, A. M. (2015). Ambientes promotores para la construcción del conocimiento en el contexto universitario. Alajuela: Vicerrectoría de Docencia, Estación Experimental Fabio Baudrit Moreno, Depto. de Docencia Universitaria UCR.

Ramos-Rivas, K. (2022). Curso remedial virtual de redacción efectiva para profesionales. Memorias VII Congreso Internacional de Lingüística Aplicada CILAP, en prensa.

Reyes, H. D. (08 de setiembre de 2023). UNIDA Universidad de la Integración de las Américas. Obtenido de Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias en las universidades: https://www.unida.edu.py/wp-content/uploads/2020/12/Hermin-Dario-Reyes-EDUCACI%C3%93N.pdf

Araya-Moya, S. M., Rodríguez Gutiérrez, A. L., Badilla Cárdenas, N. F., & Marchena Moreno, K. C. (Enero-Junio de 2022). El aula invertida como recurso didáctico en el contexto costarricense: estudio de caso sobre su implementación en una institución educativa de secundaria. Revista Educación, 46(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44333

Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje invertido. Reporte EduTrends, 1-29.

Tobón Tobón, S., Pimienta Prieto, J. H., & García Fraile, J. A. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Ciudad de México: Pearson Educación.

España Palop, E. (2012). Reflexiones sobre la implementación de una secuencia didáctica. Normas. Revista de estudios lingüísticos hispánicos(2), 63-75. doi:https://doi.org/10.7203/Normas.2.4658

Estaire, S. (2007). La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. Obtenido de Universidad Nebrija: http://www.nebrija.es/espanolparainmigrantes/flash/ensenar/PDF/articulo-tareas.pdf

Natale, L., Abramovich, A. L., Bengochea, N., Camblong, J., da Representacao, N., Knorr, P., . . . Zunino, C. (2022). En carrera: escritura y lectura de textos académicos y profesionales. Buenos Aires: Departamento de publicaciones de Universidad Nacional de General Sarmiento. doi:https://doi.org/10.37514/INT-B.2022.1534

Sánchez Avendaño, C. (2005b). Los conectores discursivos: su empleo en redacciones de estudiantes universitarios costarricenses. Revista de Filología y Lingüística, XXXI(2), 169-199. doi:https://doi.org/10.15517/rfl.v31i2.4430

Grupo Didactext. (2003). Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos. Didáctica. Lengua y Literatura, 15, 77-104.

Steiman, J. (2010). Más didáctica (en la educación superior). Buenos Aires: Miño y Dávila. Recuperado el 28 de setiembre de 2023, de https://practicadocentefilo.files.wordpress.com/2019/03/steiman.pdf

Araya-Moya, S. M., Rodríguez Gutiérrez, A. L., Badilla Cárdenas, N. F., y Marchena Moreno, K. C. (2022). El aula invertida como recurso didáctico en el contexto costarricense: estudio de caso sobre su implementación en una institución educativa de secundaria. Revista Educación, 46(1), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44333

Boillos Pereira, M. M. (2018). La autopercepción de las habilidades escritoras en el inicio de la etapa universitaria. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 149-160. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Curtain, H. y Dahlberg, C. (2010). Languages and children: making th match. New languages for young learners, grades K-8. Pearson.

del Río-Fernández, J. L. (2021). La secuencia didáctica de escritura como estrategia pedagógica para la mejora progresiva de la redacción y el fomento de la cohesión grupal. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36(2), 47-59. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Díaz-Barriaga, F., y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana.

España Palop, E. (2012). Reflexiones sobre la implementación de una secuencia didáctica. Normas. Revista de estudios lingüísticos hispánicos, (2), 63-75. https://doi.org/10.7203/Normas.2.4658

Estaire, S. (2007). La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. http://www.nebrija.es/espanolparainmigrantes/flash/ensenar/PDF/articulo-tareas.pdf

Graham, S. (2018). A Revised Writer(s)-within-Community Model of Writing. Educational Psychologist, 53(4), 258-279. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1481406

Grupo Didactext. (2003). Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos. Didáctica. Lengua y Literatura, 15, 77-104.

Grupo Didactext. (2015). Nuevo marco para la producción de textos académicos. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 219-254. http://dx.doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50871

Natale, L., Abramovich, A. L., Bengochea, N., Camblong, J., da Representacao, N., Knorr, P., . . . Zunino, C. (2022). En carrera: escritura y lectura de textos académicos y profesionales. Departamento de publicaciones de Universidad Nacional de General Sarmiento. https://doi.org/10.37514/INT-B.2022.1534

Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje invertido. Reporte EduTrends, 1-29.

Piedra García, L., Gutiérrez Soto, M. V. y Mora Umaña, A. M. (2015). Ambientes promotores para la construcción del conocimiento en el contexto universitario. Vicerrectoría de Docencia, Estación Experimental Fabio Baudrit Moreno, Depto. de Docencia Universitaria UCR.

Ramos-Rivas, K. (en prensa). Curso remedial virtual de redacción efectiva para profesionales. Memorias VII Congreso Internacional de Lingüística Aplicada CILAP.

Reyes, H. D. (2023). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias en las universidades. UNIDA, Universidad de la Integración de las Américas. https://www.unida.edu.py/wp-content/uploads/2020/12/Hermin-Dario-Reyes-EDUCACI%C3%93N.pdf

Sánchez Avendaño, C. (2005). Los conectores discursivos: su empleo en redacciones de estudiantes universitarios costarricenses. Revista de Filología y Lingüística, 31(2), 169-199. https://doi.org/10.15517/rfl.v31i2.4430

Steiman, J. (2010). Más didáctica (en la educación superior). Miño y Dávila. https://practicadocentefilo.files.wordpress.com/2019/03/steiman.pdf

Tobón Tobón, S., Pimienta Prieto, J. H. y García Fraile, J. A. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.

Valenzuela Muñoz, Á. (2019). En carrera: escritura y lectura de textos académicos y profesionales. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 29(1), 196-199. https://doi.org/10.15443/RL2915

Vincenzi, M. (1939). La enseñanza del estilo. Imprenta y Librería Española Soley y Valverde.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Downloads

Download data is not yet available.