Abstract
This article arises from the experience of the author of five years working in theater with Seniors (PAM), both in urban and rural areas. In addition, the academic experience in Program Evaluation and Development Projects is added with an emphasis on culture, inputs that allow us to recognize the need to design, with the gerontological approach, teaching processes of theatrical performance. The purpose is to provide a baseline for the academy and institutions, recognizing some of the weaknesses and strengths of this population. To this end, it is essential to collect relevant data from apprentices, such as sociodemographic and socio-economic variables, but above all, cultural aspects such as value systems, interests, entertainment and religious beliefs, among others. The purpose is to generate an important methodological basis for analysis and the creation of the acting actions. The results are a methodology applied to teaching theater with PAM that contributes to a dignified and active old age.
References
Aristóteles. (335 a.c.) La poética [Versión digital] recuperado de la dirección http://www.ugr.es/~encinas/Docencia/Aristoteles_Poetica.pdf
Barva, E. (1994). La canoa de papel. Tratado de antropología teatral. Argentina: Catálogos Editora.
D’Amico, S. (1954). Historia Universal del Teatro. Buenos Aires: Editorial Losada.
Del Toro, F. (1987). Semiótica del teatro. Argentina: Galerna.
Fernández, R. (2004). Psicología de la vejez. [Consultado el 23 de julio 2015] Recuperado de
Fundación acción pro derechos Humanos (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. [consultado el 12 julio 2015] Recuperado de
Goffman, I. (1959). Representación de la Vida Cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Editorial Santillana.
Hall, S. (1996). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires-Madrid: Amorrortu editores.
Kampanelis, I. (2001). Mensaje Internacional del día mundial del teatro 27 de marzo. Instituto Internacional del Teatro. UNESCO. [consultado 13 nov. 2015] Recuperado de
http://www.world-theatre-day.org/pdfs/WTD_Kampanellis_2001.pdf
Lehmann, H. (2006) Postdramatic Theatre. German: Routledge.
Ley N.° 7935: Ley integral para la persona adulta mayor. Publicada en el Alcance N.° 88 a La Gaceta N.° 221 de 15 de noviembre de 1999. [consultado el 16 setiembre 2015] Recuperado de
http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/leyintegralparapersonasadultas.pdf
Lyotard, J. (1987). La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Ediciones Cátedra.
Martínez, T. (2011). La Atención Gerontológica Centrada en la Persona. [versión digital consulta 23 noviembre 2017] recuperado de
http://www.fundacionpilares.org/docs/2016/TeresaACP/teresaACP_web.pdf
Política Nacional de Derechos Culturales 2014-2023. (2013). [consulta 23 marzo 2016] Recuperado de
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2004). Informe sobre el desarrollo humano. consultado el 1 de marzo 2016] Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2004_es.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2001). Características sociodemográficas y socioeconómicas de las personas de edad en América Latina. [Consultado el 30 octubre 2016] Recuperado de http://inmayores.mides.gub.uy/innovaportal/file/1353/1/02_cepal-popolo.pdf
Real Academia Española (2016). Diccionario de la lengua española. [Versión digital consulta 18 ene. 2018] Recuperado de la dirección http://dle.rae.es/
Serrano, R. (1996). Tesis sobre Stanislavsky. México: Escenología, A.C
Stanislavsky, C. (1953) Un actor se prepara. México: Constancia
Vieites, M. (2017). La Pedagogía Teatral como Ciencia de la Educación. Revista de Trabajo Social Sociedade em Debate. 42 (4), 1521-1544.
Vieites. M. (2017) Las prácticas teatrales y el envejecimiento activo. Posibilidades y Problemáticas. Revista de Trabajo Social Sociedade em Debate. 23 (1), 354-392