Annals in Gerontology ISSN Impreso: 1659-0813 ISSN electrónico: 2215-4647

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gerontologia/oai
Intergenerational comparisons in the uses and reasons for the use of ict in elderly and middle-aged people in an Argentine city
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Older people
middle age
digital technologies
digital inclusion
Personas mayores
mediana edad
tecnologías digitales
inclusión digital

How to Cite

Tarditi, L. ., Yuni, J. A. ., & Urbano, C. A. . (2022). Intergenerational comparisons in the uses and reasons for the use of ict in elderly and middle-aged people in an Argentine city. Annals in Gerontology, 14(14), 1–26. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gerontologia/article/view/53226

Abstract

Technologies constitute a challenge for the elderly and middle-aged as they require the acquisition of new knowledge to stay socially included. Objective: To determine the intergenerational differences in access, uses, intensity, frequency and variety of uses of ICT, as well as the reasons for their use. The research was applied, quantitative, descriptive and correlational, cross-sectional. An intentional, non-probabilistic sample of 157 adults was formed, who attend basic and advanced computer courses, of non-formal education for older adults in Río Cuarto, Argentina. Middle age groups were considered (50 to 64 years) n = 54, early old age (65 to 74 years) n = 84; and advanced old age (75 to 85 years) n = 22.

The data were collected through self-administered questionnaires and the analysis was performed with the SPSS software. The findings show that the uses of ICTs, as well as their accessibility and intensity of use, show slight quantitative variations. The differences in the reasons why each group uses ICT are relevant. Past digital practices or everyday life, in addition to the motivations of the subjects, explain the variety of uses, rather than the generational imprint.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abad Alcalá, L. (2016). La Alfabetización Digital como instrumento de E-Inclusión de las Personas Mayores. Prisma Social, (16), 156-204. http://revistaprismasocial.es/article/view/1256

Agudo Prado, S., Fombona Cadavieco, J. y Pascual Sevillano, M. (2013). Ventajas de la incorporación de las TIC en el envejecimiento. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa Relatec, 12(2), 131-142. http://relatec.unex.es/article/view/1169

Aguilar Flores, S. M. y Chiang Vega, M. M. (2020). Factores que determinan el uso de las TIC en adultos mayores de Chile. Revista Científica, 39(3), 296-308. https://doi.org/10.14483/23448350.16054

Barrantes, R. M., y Ugarte Villalobos, D. R. (2019). La apropiación de Internet por Adultos Mayores: Desafíos Planteados por las Economías Informales en Dos Ciudades de América Latina. Research on Ageing and Social Policy, 7(1), 304-333. https://doi.org/10.17583/rasp.2019.3962

Casado-Muñoz, R., Lezcano, F. y Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Envejecimiento activo y acceso a las tecnologías: Un estudio empírico evolutivo. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 23(45), 37-46. www.comunicarjournal.com

Casamayou, A. y Morales González, M. (2017). Personas mayores y tecnologías digitales: desafíos de un binomio. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 199-226. http://revista.psico.edu.uy/

Delfino, G., Sosa, F. y Zubieta, E. (2017). Uso de internet en Argentina: género y edad como variables asociadas a la brecha digital. Investigación y Desarrollo, 25(2), 100-123. https://doi.org/10.14482/indes.25.2.10961

Del Refugio, M. y González, A. L. (2011). Self-efficacy and social support network in old people. Journal of Behabior, Health & Social Issues, 2(2), 71-81. www.redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/2822/282221720007/1

Escuder, S., Liesegang, R. y Rivoir, A. (2020). Usos y competencias digitales en personas mayores beneficiarias de un plan de inclusión digital en Uruguay. Psicología, conocimiento y sociedad, 10(1), 54-80. doi: http://dx.doi.org/10.26864/PCS.v10.n1.3

Hernando, A. y Phillippi, A. (2013). El desarrollo de la competencia mediática en personas mayores: una brecha pendiente. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 11-18. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/13/23

Llorente Barroso, C., Viñarás, M. y Sánchez, M. (2015). Internet and the Elderly: Enhancing Active Ageing. Comunicar, 45, 29-36. https://doi.org/10.3916/C45-2015-03

Luque L., González Verheust de Menne, C. y Burba Pons, C. (2006). Estudio sobre el miedo a la tecnología en adultos mayores. XIII Jornadas de Investigación y Segundo Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-039/226

Muñiz Terra, L. (2012). Carreras y trayectorias laborales: una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico‐metodológicas para su abordaje. ReLMeCS, 2(1), 36-65.

Ortega Gutiérrez, E. y Pérez Quinteros, A. L. (2021). Consideraciones teóricas y metodológicas para la valoración social y de cultura digital en personas mayores en la Ciudad de México. En Casas Torres, G. y Zamora Carrillo, E. (coord.) Evidencias internacionales de trabajo social en gerontología (pp. 246-258) Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.trabajosocial.unam.mx/publicaciones/descarga/EvTS-Gerontologia_Ultima_version_mzo_2021.pdf

Padial Espinosa, M., Pinzón Pulido, S., Espinosa Almendro, J. M., Kalache, A. y Garrido Peña, F. (2020). Longevidad y revolución digital. Contribución de las tecnologías de la información y de la comunicación al envejecimiento saludable. Gerokomos, 31(1), 6-14. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2020000100003&lng=es&tlng=es

Peral-Peral, B., Villarejo Ramos, A. y Arenas Gaitán, J. (2017). Descifrando la brecha digital de los mayores. Panorama Social, (25): Las Desigualdades Digitales. Los límites de la Sociedad Red (67-82) https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6371389

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816

Rivoir, A. (2019). Personas mayores y tecnologías digitales. Revisión de antecedentes sobre las desigualdades en la apropiación. En Rivoir, A. y Morales, M. J. (coord.) Tecnologías Digitales. Miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 51-68). Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191128031455/Tecnologias-digitales.pdf

Schneller D. y Vandsburger E. (2008). Self-Efficacious Behaviors for reducing stress in Older Adulthood. Agein International, 32(1), 78-91. https://www.researchgate.net/publication/227305174_Self-Efficacious_Behaviors_for_Reducing_Stress_in_Older_Adulthood

Sunkel, G. y Ullmann, H. (abril de 2019). Las personas mayores de América Latina en la era digital: superación de la brecha digital. Revista Comisión Económica para América Latina y el Caribe, (127), 243-268. http://hdl.handle.net/11362/44580

Van Deursen, A. J., y Van Dijk, J. A. (2014). The digital divide shifts to differences in usage. New media & society, 16(3), 507-526. https://www.researchgate.net/publication/259703073_The_digital_divide_shifts_to_differences_in_usage

Van Dijk, J. A. (2002). A framework for digital divide research. Electronic Journal of Communication, 12(1, 2). https://research.utwente.nl/en/publications/a-framework-for-digital-divide-research

Yuni, J. (2011). Recorridos, limitaciones y posibilidades de las experiencias de Educación No Formal Universitaria Argentina. IV Congreso Iberoamericano de Universidades para Mayores. Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional en los programas universitarios para mayores. Alicante, AEPUM. https://www.academia.edu/26880894/Recorridos_limitaciones_y_posibilidades_de_las_experiencias_de_educaci%C3%B3n_no_formal_universitaria_en_Argentina

Yuni, J. y Urbano, C. (2016a). Envejecer aprendiendo. Claves para un envejecimiento activo. Editorial Brujas. Encuentro Grupo Editor.

Yuni, J. y Urbano, C. (2016b). Navegando la brecha digital generacional: usos y apropiación de las TICS por adultos mayores de Argentina. VII Convención Intercontinental de Psicología. La Habana, Cuba.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Annals in Gerontology

Downloads

Download data is not yet available.