Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Inter-University Management: Action plan for the improvement of the integrated solid waste management in the Guácimo Canton, Limón, Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Interuniversity management
environmental education
solid waste
environmental model
action plan for improvement
support networks
communal processes
solid waste management
Gestión interuniversitaria
educación ambiental
residuos sólidos
modelo ambiental
plan de acción para mejoramiento
redes de apoyo
procesos comunales
gestión residuos sólidos

How to Cite

Campos Rodríguez, R., & Camacho Álvarez, M. M. (2015). Inter-University Management: Action plan for the improvement of the integrated solid waste management in the Guácimo Canton, Limón, Costa Rica. Management of Education, 5(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/rge.v5i2.18618

Abstract

This article reports the main findings of a research conducted in the field of environmental education, as a contribution to inter-university management. Three state universities that are part of the Costa Rican educational system participated in the execution of this study: Instituto Tecnológico de Costa Rica (TEC), Universidad de Costa Rica (UCR) and Universidad Nacional (UNA). The general objective aims at proposing an environmental model for adequate solid waste management in Guácimo canton, located in the province of Limón, Costa Rica, and offering inputs for university management in this field. The research was carried out following a mixed approach, and one of the main findings indicates that the environmental issue in the region under study is multivariate, including aspects such as politics, administrative difficulties, planning problems, lack of investment, absence of management plans and controls, as well as low coverage of collection ctivities, absence of appropriate places for treatment of waste and few training opportunities in the area of environmental education and health. These aspects are addressed from the inter, multi, transdisciplinary and interuniversity management viewpoints.
https://doi.org/10.15517/rge.v5i2.18618
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Campos, R. (2014). Actualidad y perspectivas futuras de la Gestión de los Residuos Sólidos en el cantón de Guácimo, Limón, Costa Rica. (Tesis de Doctorado). DOCINADE. TEC-UNA-UNED-UNAM, México.

Campos, R. & Soto, S. (2014). Análisis de la situación del estado de la GIR en el Cantón de Guácimo, Costa Rica. Tecnología en Marcha, 27(1), 115-124. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/ Downloads/Dialnet-AnalisisDeLaSituacionDelEstadoDeLaGestionIntegralD-4835493.pdf

Caride, J. y Meira, P. (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel. Chorley, R. J. & Kennedy, B. A. (1971). Physical Geography: A systems approach. London: Prentice-Hall International.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2011). Plan nacional de la educación superior universitaria estatal 2011-2015. San José, Costa Rica: CONARE.

Creswell, J. (2005). Educational research. Planing, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Upper saddle river. USA: Pearson Education.

Emmons, K. (1997). Perspectives on Environmental Acting: Reflection and Revision Through Practical Experience. Journal of Environmental Education, 29(1). Recuperado de: http:// www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00958969709599105

Gutiérrez, J. y Pozo, T. (2006). Modelos teóricos contemporáneos y marcos de fundamentación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación Ambiental, 41, 21-68. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2168796

Guier, E., Rodríguez, M. y Zúñiga, M. (2004). Educación ambiental en Costa Rica: tendencias evolutivas, perspectivas y desafíos. Revista Biocenosis , 18 (1-2). Recuperado de: http:// www.sidalc.net/cgi-bin/wxis.exe/?IsisScript=OET.xis&method=post&formato=2&cantida d=1&expresion=mfn=035783

Hungerford, H. R. y Volk, T. (1990). Changing learner behavior through environmental education. Journal of Environmental Education , 21(3). Recuperado de: http://www.tandfonline.com/ doi/abs/10.1080/00958964.1990.10753743?journalCode=vjee20#.VPpCnvmG9uk

Hsu, S. J. (2004). The effects of an environmental education program on responsible environmental behaviour and associated environmental literacy variables in Taiwanese College students. The Journal of Environmental Education, 35(2). Recuperado de: http://www.tandfonline. com/doi/abs/10.3200/JOEE.35.2.37-48#.VPpCzfmG9uk

Gómez, M. y Reyes, L. (2004). La Educación Ambiental, imprescindible en la formación de nuevas generaciones. Terra Latinoamericana, 22, 515-522. Recuperado de: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=57311096016

Masten, S. E. (2000). Commitment and political governance: why universities, like legislatures, are not organized as firms. Journal of Economics & Management Strategy, University of Michigan Business Scholl, draft. Recuperado de: http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/ handle/2027.42/71954/j.1530-9134.2006.00113.x.pdf?sequence=1

Martínez, R. y Góngora, N. (2000). Evaluación de la gestión universitaria informe para Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU). Recuperado de: http://www. coneau.edu.ar/archivos/1326.pdf

López, E., López, C. y Rodríguez, A. (2005). Avances y perspectivas de un modelo de educación ambiental en la zona indígena chontal de Tabasco, México. Recuperado de: http://www. anea.org.mx/eventos/comie2007/Extenso/PonenciaLopezE_RodriguezA_RicaldeC.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2008). Conferencia regional de educación superior de América Latina y el Caribe (CRES). Colombia: IESALC. Recuperado de: http://www.fvet.uba.ar/institucional/Declaracion.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) e Instituto de la UNESCO. (2009). Conferencia mundial de la educación superior (CMES): La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Francia. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Programa Competitividad y Medio Ambiente (CYMA). (2008). Manual para la elaboración de planes municipales de gestión integral de residuos sólidos . Recuperado de: http://ley8839. go.cr/blog/documentos/publicaciones/manual-elaboracion-planes-municipales-girs- 2008-baja-res.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo (PNUD) y Proyecto de Fortalecimiento Municipal y Descentralización (FOMUDE). (2009). Plan cantonal para el desarrollo humano local de Guácimo. Recuperado de: http://www.ifam.go.cr/PaginaIFAM/docs/PRODUCTOS%20 FOMUDE%202006-2011/R4-Productos/P23%20Planes%20DHL%20y%20Agendas%20 Distritales/Planes%20de%20Desarrollo%20Humano%20Cantonal/Plan%20de%20 Desarrollo%20Humano%20Local%20Cant%C3%B3n%20Gu%C3%A1cimo.pdf

Tarrant, M. A. y Cordell, H. K. (1997). The effect of respondent characteristics on general environmental attitude-behavior correspondence. Sage Journal Environment Behavior, 29(5), 618-637. Recuperado de: http://eab.sagepub.com/content/29/5/618.short

Wegener, M. (2000). Spacial models and SIG. New potential and new models (Gisdata). Londres: Taylor and Francis Inc.

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads

Download data is not yet available.