Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management Curriculum Analysis of Education Program at San Rafael Correctional Institution, in Alajuela, Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Administración de la Educación
gestión de la educación
gestión educativa de centros penales
centros penales
educación de adultos
educación
Educational administration
educational management
educational management of prisons
detention centers
penal institutions
prisons
adult education
education

How to Cite

Murillo Brenes, J. (2012). Management Curriculum Analysis of Education Program at San Rafael Correctional Institution, in Alajuela, Costa Rica. Management of Education, 2(1), 1–49. https://doi.org/10.15517/rge.v2i1.8508

Abstract

This article is a research conducted at San Rafael Correctional Institution in Alajuela, Costa Rica. The study applied research based on a qualitative approach through the following objectives: identify curricular design adjustments to educational programs in this center. Besides this, to recognize pedagogical components that have correctional institutions to implement educational programs, determining the curricular pertinence to population needs, and identify the curricula assessment system used for management of this institution. The findings allowed obtaining basic knowledge to restructure not only educational programs, but procedures required to teach learners inmates in prisons in Costa Rica.
https://doi.org/10.15517/rge.v2i1.8508
PDF (Español (España))

References

Aguerrondo, M. (2001). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación . Recuperado en: http://enlaceconsulting.net/articulos/Lacalidaddelaeducacion.pdf

Alva S. M.N. (2003). Las tecnologías de la información y el nuevo paradigma educativo. Recuperado en: edp721.cjb.net

Arias S., O. (2007). “No hay desarrollo sin planificación”. La Nación [en línea]. Recuperado de: http://www.nacion.com/ln_ee/2007/enero/25/opinion972615.htm

Botero, C. (2009). “Cinco tendencias de la gestión educativa”. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado en http://www.rieoei.org/deloslectores/2811Botero.pdf

Castro, R. (1996). En busca del significado: supuestos, alcances y limitaciones del análisis cualitativo. En Szasz, I. y Lerner, S. (comps.). Para comprender la subjetividad. Investigación cualitativa en salud reproductiva y sexualidad. México: Colegio México. ¡Error! Referencia de hipervínculo no válida. Periódico El País. Recuperado en: www.elpaís.cr.el

Fallas A., V.H. y Herrera S., V. (2009). Evaluación e implementación de un sistema de calidad en instituciones educativas. San José, Costa Rica: EUNED.

Garbanzo V., G. (2001). “La administración curricular en la educación superior: caso de la Universidad de Costa Rica”. Revista Educación, 25(2), setiembre, pp. 25-39. Recuperado en: http://www.redalyc.org/redalyc/html/440/44025203/44025203_1.html

Hernández, A. (2009). Administración o gestión de la educación: un análisis desde los acertijos de la complejidad. Recuperado en: http://www.revista.clap.edu.mx/wp-content/uploads/2009/06/alex-admon-compl.pdf

Kaufman, R. (1978). Planificación de sistemas educativos . USA: Editorial Trillas.

Lafourcade, P. (2009). Evaluación institucional. San José, Costa Rica: EUNED.

La Gaceta. (2006). Reglamento Ley de igualdad de oportunidades para personas con discapacidad. Ley 7600. Recuperado de: http://www.google.co.cr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CFYQFjAE&url=http%3A%2F%2Fdocumentos.cgr.go.cr%2Fcontent%2Fdav%2Fjaguar%2FUSI%2Fnormativa%2FOtros%2FOTROS-115664.doc&ei=IFHtT-epNY2I8QT3rvyGAg&usg=AFQjCNGMiPxzaFs2RiVDV96-9dFG3IZdTg&sig2=Z_yeXNPP7KlgSXmHdcjRAQ

López, G. (2009). La educación en adultos. Recuperado de: http://www.csisif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_23/GEMA_%20LOPEZ%20GUERRERO_1.pdf.

Maya, A. (2002). Conceptos básicos para una pedagogía de la ternura. Colombia: Impresora Obando.

Méndez M., J. (2002). La evaluación de program as académicos de Educación Superior a Distancia: La búsqueda de la calidad. En: IX Encuentro Internacional de Educación Superior a Distancia: Aprender juntos a vivir la diversidad, Universidad de Guadalajara, México.

Orozco, J.C. (2008). La pedagogía en los umbrales de la ambigüedad. Recuperado en: www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/pedysab04_08arti.pdf

Peralta, M.V. (2008). Una pedagogía de oportunidades. Chile: Editorial Andrés Bello.

Pérez J., R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18(2), pp. 261-287. Recuperado de: http://www.doredin.mec.es/documentos/007200230097.pdf

Rueda, L. (1999). “Investigación y evaluación educativa: bases teóricas y conceptuales”. Revista Atención Primaria, 2 3(8). Recuperado de: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2007/T1-1SF/Canrobert/Investiga%E7%E3o_e_evolu%E7%E3o.pdf.

Santa María, J. (2000). Transformar la educación en un contrato de calidad. Barcelona: Editorial CISSPRAXIS S.A.

Senlle, A. y Gutiérrez, N. (2005). Calidad en los servicios educativos. España: Díaz de Santos. Recuperado de: http://www.arevalodeleon.com/focim/Bodega/PATRICIA%20AIDA/23-julio-literatuta%20disertacion/calidad%20en%20los%20servicios%20educativos.PDF

Vargas, A. (2001). La cultura evaluativa en la Universidad de Costa Rica. Su construcción desde la evaluación docente. Tesis para optar por el grado de Doctorado en Educación. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Wamsley, R. (2003). Foro sobre el delito y la sociedad. Volúmenes 1 y 2, diciembre 2003, pp.67-75. Austria: Art de Editorial de las Naciones Unidas.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.