Abstract
In order to determine the sense of social responsibility acquired by university students at the end of the University Communal Work (TCU), a mixed investigation was carried out in which response frequencies given by the student body are described and quantified. There was a total participation of 26 students, each person carried out 300 hours of intervention in the community and once their contribution was finished, they completed a questionnaire. The main result was a change in the perception of the student body at the end of the TCU, showing greater awareness and commitment to social responsibility. In addition, it is evident that student participation in social projects such as the TCU during higher education allows them to know the existing social needs and assess possible contributions from their areas of study. It is concluded that the TCU contributes to the training of responsible professionals for the common good.
References
Álvarez-Rodríguez, J. y Vallaeys, François. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. doi: 10.5944/educXX1.19442
Álvarez-Rodríguez, J. y Gaete-Quesada, R. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3),1-27. doi. 10.15517/aie.v19i3.38637
Andrades-Peña, F. y Larrán-Jorge, M. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, VI(15),91-107. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000100005
Bernal-Alarcón, H. y Rivera-Sánchez, B. (2011). Responsabilidad Social Universitaria: aportes para el análisis de un concepto. En Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). Revista el Pensamiento Universitaria, (21), 7-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8022403
De la Cruz, C; Sasia, P y Vallaeys, F. (2009). Responsabilidad social universitaria Manual de primeros pasos. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://www.researchgate.net/publication/265395619_Manual_de_Responsabilidad_Social_Universitaria
Forero-Jiménez, M. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación, desarrollo e innovación, 9(2), 249-260. doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160
Gaete-Quesada, R. y Martí-Noguera, J. (2019). Construcción de un sistema de Educación Superior socialmente responsable en América Latina: Avances y desafíos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(97), 1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3925
Gaete-Quesada, R. (2015). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1),1-29. https://www.redalyc.org/pdf/447/44733027012.pdf
Gasca-Pliego, E. y Olvera-García, J. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Revista de Ciencias Sociales Convergencia, 18(56),37-58. https://www.redalyc.org/pdf/105/10516855002.pdf
Gil-Salom, D; Macías, D. y Martínez, M. (2019). Revisión sistemática De Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80),149-172. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n80/1405-6666-rmie-24-80-149.pdf
Irrarazabal-Gavancho, M. (2022). Pensamiento crítico y responsabilidad social universitaria: la importancia del rol docente. Revista Maestro y Sociedad, 19(2), 806-817. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5569
Ramos-Parra, C. (2010). Hacia una cultura de responsabilidad social universitaria. Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, 7(2), 97-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3706304
Sánchez-Vásquez, L. y Torres-Castaño, A. (2014). La responsabilidad social universitaria desde su fundamentación teórica. Revista Libre Empresa,11(1),169-105. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/3014/2424
Sojo-Mora, B. (2020). Experiencias de empoderamiento en mujeres trabajadoras del hogar de Turrialba, Costa Rica. Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 17(2), e43587. doi: https://doi.org/10.15517/c.a.v17i2.43587
Sojo-Mora, B. (2022). Vivencias estudiantiles en torno al desarrollo de habilidades en el Trabajo Comunal Universitario Empodero de la Sede del Atlántico, Universidad de Costa Rica. InterSedes, 23(47), 73–100. DOI 10.15517/isucr.v23i47.47536
Universidad de Costa Rica. (2018). Reglamento de Trabajo Comunal Universitario. La Gaceta Universitaria. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/trabajo_comunal.pdf
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12),105-117, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/439
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Blanca Sojo Mora