Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Training needs of teachers of I and II basic general cycle, in natural sciences of educational centers of the Regional Office of the West, Alajuela
PDF (Español (España))

Keywords

Education
training
teaching methodologies
teacher training
Educación
capacitación
metodologías didácticas
formación docente

Abstract

This article is the product of a qualitative research, whose purpose was to identify the training needs of the teachers of the I and II General Basic cycle in the teaching of natural sciences. All the teachers of Basic General Education of the Regional Office of the Western District were considered to carry out the investigation. The technique used was the questionnaire, which was sent to all teachers. It was answered by 93 participants out of a total of 180 questionnaires. Twenty-six (26) training needs were identified in the areas of biodiversity, protected areas, physics, and chemistry. Based on this information, fourteen (14) training
and updating workshops were given to twenty-two (22) teachers, on topics related to the cell, biodiversity, biological kingdoms, protected areas, magnetism, changes in the state of matter, chemical reactions, electrical circuits, energy, transformations of energy, solar energy, voltage and energy, and water uses. The main result of this process was that the teachers investigated and applied the methodological strategies that allowed the transmission or deepening of the knowledge in a pleasant and effective way.

https://doi.org/10.15517/pa.v19i32.37790
PDF (Español (España))

References

Arce, U. (2002). El valor de la experimentación en la enseñanza de las ciencias naturales. El taller de ciencias para niños de la sede del Atlántico de la Universidad de Costa Rica: una experiencia para compartir. Revista educación, 26(1), 147-154.

Castro, W. (2015). La Educación como Factor de Desarrollo Integral. Revista de la Universidad de Costa Rica, 26.

Durango, A. (2015). Las prácticas de laboratorio como una estrategia didáctica alternativa para desarrollar las competencias básicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química. (Tesis de maestría) Universidad Nacional de Colombia, Medellín.

González B. et al (2016). Necesidades pedagógicas de personal docente de educación secundaria en el área de ciencias naturales del circuito 05 de la Dirección Regional de Alajuela. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente, Recinto Grecia.

Montero, M. (2015). Las innovaciones pedagógicas y la gestión de la educación en la Escuela Nueva Laboratorio “Emma Gamboa” de la Universidad de Costa Rica y el Instituto Educativo Moderno. Gestión de la educación, 5(2), 39-68.

Padilla, C., Calderón, P., Porras, L. y Salas, M. (2016). Dimensiones de las competencias científicas esbozadas en los programas de estudio de Biología, Física y Química de la Educación Diversificada y su relación con las necesidades de desarrollo científico-tecnológico de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 20(1), 8-19.

Proyecto Estado de la Educación. (2015). Quinto Informe del Estado de la Educación General Básica y el Ciclo Diversificado en Costa Rica. San José: CONARE.

Ríos, E., Cisneros, M., Cruz, L., Medina, L., Muñiz, F. y Valencia, D. (2004). Aproximación constructivista de la enseñanza vivencial de las ciencias en Tamaulipas Revista: Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 14(2), 229-252.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.