Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Scenic Arts in Second Language Learning: The Experience of ED-3091 Project: Strengthening of English Teaching and Learning
PDF (Español (España))

Keywords

Teaching
Learning
English
Scenic Arts
Theater
Singing
Enseñanza
Aprendizaje
Inglés
Artes escénicas
Teatro
Canto

Abstract

Language teaching, and particularly English teaching, have constantly evolved in terms of the methods and techniques used in the classroom. Language teachers have implemented a series of strategies seeking to innovate the teaching and learning process. In this article, scenic arts are presented as a possibility to diversify and enhance English learning. This article systematizes the experience of one of the activities developed within the project ED-3091: Strengthening English Teaching and Learning. This is an outreach program on the Pacific Campus of the University of Costa Rica. The experience of the English cultural-artistic gathering that organized the aforementioned project, in which 105 students from 4 schools of the Puntarenas region participated, is described. The article includes a reference to the project, a description of the activity itself, the dynamics as well as the participants’ perceptions about the academic potential of this type of activities. The opinions of the participants were very favorable and generated an interesting discussion around alternative teaching methods.

https://doi.org/10.15517/pa.v19i32.37879
PDF (Español (España))

References

Aguilar, Valdez, González, Rivera, Carrasco, Gómora, Pérez y Vidal (2015). Apatía, desmo-tivación, desinterés, desgano y falta de participación en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología,20 (3), 326-336. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/292/29242800010.pdf.

Aguiñaga, E y Gómez, I. (2015). Artes escénicas y su incidencia en el desarrollo del esquema corporal en niños de 5 años. (Tesis). Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.ulvr. edu.ec/bitstream/44000/750/1/T-ULVR-0744.pdf

Argel, J y Gooding, A. (2011). La interacción en el juego de roles en la clase de inglés con estudiantes de segundo grado del Colegio Distrital Marco Tulio Fernández. (Tesis de grado). Universidad Libre de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/ handle/10901/6016/PROYECTO%202011. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ausubel, D, Novak, J y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2da edición, México: Trillas.

Ávila, M, Carvajal, L, Montero, A, Robles, Y, Salazar, A y Zamora, S. (2015).Implementation of Reading strategies to enhance Reading comprehension in tenth grade students at an EFL classroom. (Memoria de Seminario de Graduación para optar por el grado de Licenciatura en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera). Universidad de Costa Rica, Sede del Pacífico, Puntarenas, Costa Rica.

Barceló, L. (2013). Relaciones entre las artes visuales y escénicas (Tesis de licenciatura). Instituto Universitario Nacional del Arte, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://www.arteuna. com/talleres/tesis/TesisLauraBarcelo.pdf

Brown, D. (2007). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd edition. Pearson Education, Inc. New York.

De Castro, N. (2014). El uso de la música para la enseñanza del inglés. El Lipdub. (Tesis). Universidad de Valladolid, Castilla y León, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/8415/1/ TFG-O%20410.pdf

Dirinó, L. (2015). Adolescencia, tiempo de crisis y transacciones. Revista Ciencias de la Educación, 47 (26), 258-270. Recuperado de http://servicio. bc.uc.edu.ve/educacion/revista/47/art16.pdf

Dorado, M. (2016). La implementación de las bellas artes en la enseñanza de segundas lenguas (Tesis de maestría en artes) Colorado State University, Colorado, Estados Unidos. Recuperado de https://mountainscholar.org/ bitstream/handle/10217/176607/DoradoBudia_ colostate_0053N_13635.pdf?sequence=1

Dundar, S. (2012).Nine drama activities for foreign language classrooms: Benefits and challenges. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70 , 1424 – 1431. Recuperado de https:// www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S1877042813002073

Forero, D y Loaiza, J. (2013). El juego de roles: una estrategia para el aprendizaje del inglés de los estudiantes de grado transición de un colegio privado de Bogotá. (Tesis de licenciatura en educación básica con énfasis en humanidades). Universidad Libre de Bogotá, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/ handle/10901/7909/ForeroAlonsoDeissy2013.pdf

Gao, L. (2011). Eclecticism or principled eclecticism. Creative Education, 2 (4), 363-369. DOI:10.4236/ ce.2011.24051

González, D. (2015). Una concepción integradora del aprendizaje humano. PERSPECTIVA, Florianópolis, 33 (1), 119-134. DOI: http://dx.doi. org/10.5007/2175-795X.2015v33n1p119

Hernández, F. (2000). Los métodos de enseñanza de lenguas y las teorías de aprendizaje. Revista de investigación e innovación en la clase de idiomas,11,141-153. Recuperado de http:// encuentrojournal.org/textos/11.15.pdf

Jácome, I. (2017). Técnicas de artes escénicas y el desarrollo de la destreza oral del idioma inglés en los estudiantes de noveno año de educación general básica de la Unidad Educativa Agropecuario “Luis A. Martínez” de la cuidad de Ambato (Tesis de licenciatura en ciencias de la educación). Universidad Técnica de Ambato, Ambato, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.uta.edu.ec/ jspui/bitstream/123456789/24977/1/Isabel%20 Genoveva%20Jacome%20Alvarado..%20 Tesis%20Final..pdf

Krashen, S. (1988). Second language acquisition and second language learning. Patience Hall International. United Kingdom.

Křivková, L. (2011). Design of the workshop: how to use drama in an English language class? (Tesis de diploma) Universidad de Masaryk, República Checa. Recuperado de: http://is.muni.cz/ th/151036/pedf_m/Krivko va-Drama-final.pdf

Kumar, C. (2013). The eclectic method- theory and its application to the Learning of English. International Journal of Scientific and Research Publications, 3 (6). Recuperado de http://www. ijsrp.org/research-paper-0613/ijsrp-p1844.pdf

Lastra, C. (2017). The benefits of arts education in second language acquisition and in pedagogy. (Tesis de maestría en educación en arte). Humboldt State University, California, Estados Unidos. Recuperado de https:// digitalcommons.humboldt.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1055&context=etd

Madrid, S, Martínez, F, Monsalve, S y Vargas, S. (2013). Géneros Musicales y sus variantes perceptuales, de configuración del tracto vocal, configuración laríngea y pendiente espectral en un grupo de cantantes populares de Santiago. (Trabajo de Tesis). Universidad de Chile, Santiago, Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/ bitstream/handle/2250/116811/U.%20De%20 Chile.pdf?sequence=1

Quintanilla, A y Cofré , A. (2015). El uso de canciones para el aprendizaje de la gramática en inglés como lengua extranjera. Iberoamericana: Revista de la Facultad de Educación, Ciencias Humanas y Sociales. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/ AppData/Local/Temp/Dialnet-ElUsoDeCanciones ParaElAprendizajeDeLaGramaticaEnIn-5455074. pdf

Salas, J. (2016). El uso del teatro en la clase de Inglés como estrategia didáctica. Revista Intersedes, 17 (36). DOI: http://dx.doi.org/10.15517/isucr.v17i36.27467

Sierra, J, Ortega, V y Zubeidat, I. (2003) Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Mal-estar E Subjetividade, 3 (1), 10 – 59. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/271/27130102.pdf

Ussa, M. (2011). Aprendizaje de lenguas extranjeras y su relación con el contexto. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 17. 107-116. Recuperado de http:// revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_ hispanica/article/view/430/430

Viera, T. (2003). El aprendizaje verbal significativo de Ausubel. Algunas consideraciones desde el enfoque histórico cultural. Universidades, 26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=37302605

Yule, George. 2010. The study of language. 4th edition. New York. Cambridge University press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.