Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Physical activity as a pedagogical mediation strategy in the school classroom
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

locomotor movement
pedagogical strategies
regular classroom
healthy lifestyle
school children.
movimiento locomotriz
estrategias pedagógicas
aula regular
estilos de vida saludables
niños escolares.

Abstract

Sedentary behavior and physical inactivity are considered a global pandemic that affects everyone equally. Generating secondary effects related to overweight, obesity, cardiovascular diseases, mental deterioration, among others. Costa Rica is not the exception, showing low levels of daily physical activity and a tendency to be overweight and obese, which compromises the health and quality of life of the population. The limited action from the physical education classroom, social influence and attachment to technology should be considered as barriers to maintain a physically active and healthy lifestyle in children. This study generates novel knowledge about the importance of developing academic programs from the regular classroom, which involve locomotor movement as a pedagogical strategy to reduce sedentary behavior and physical inactivity, as a possible solution to combat overweight and obesity in the Costa Rican child population. This research was developed following a qualitative approach, fifteen participants were recruited following a convenience sampling. Unstructured interview, non-participant observation and focus group were used as data collection strategies. Then, analyzed according to categorization, saturation and triangulation criteria. The inclusion of physical activity as a pedagogical mediation strategy for regular classroom teachers can improve physical, mental and social health, promote healthy growth and development, prevent risk factors for non-communicable diseases and help prevent overweight and obesity in children. It is essential that the regular teacher promotes pedagogical spaces that involve physical activity, according to the student's psychomotor development, through which the fundamental thematic axes for cognitive development would be addressed, contributing to the reduction of sedentary behavior, the risk of developing overweight and obesity and promoting significant learning.

https://doi.org/10.15517/pa.v23i40.55283
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aristizabal, J., Ramos, A., & Chirino, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidady el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22, 319-344. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582018000100319&nrm=iso

Barbosa, S., & Urrea, A. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Dialnet, 25, 141-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6369972

Baumann, H., Fiedler, J., Wunsch, K., Woll, A., & Wollesen, B. (2022). mHealth Interventions to Reduce Physical Inactivity and Sedentary Behavior in Children and Adolescents: Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. JMIR Mhealth Uhealth, 10(5), e35920. https://doi.org/10.2196/35920

Buendía, L., Colás, M. , & Hernández, F. (2010). Métodos de investigación en psicopedagogía. .

Caballero, P. (2015). El desarrollo positivo en los programas de actividad física y el deporte. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 6(32). http://emasf.webcindario.com/

Castillo, M., Rojas-Rodriguez, R., & Coto, M. (2016). Encuesta Actualidades 2016. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2017/01/23/mayoria-de-la-poblacion-en-costa-rica-es-sedentaria.html#:~:text=Un%2065%25%20de%20las%20personas,diabetes%2C%20presi%C3%B3n%20alta%2C%20etc.

Castro, F., Correa, M., & Lira, H. (2004). Curriculum y evaluación. Texto guía (U. d. B. Bio, Ed.) https://www.scribd.com/document/487079814/Castro-F-y-Otros-2004-Curriculum-y-Evaluacion-Universidad-de-Bio-Bio-pdf

Faas, A. (2018). Psicología del desarrollo de la niñez (2° ed.).

Fonseca, H., Álvarez, C.-., & Herrera, E. (2021). Sistematización de la creación del modelo escuelas en movimiento: Intervención en salud escolar. MHSalud, 18, 49-70. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-097X2021000100049&nrm=iso

García, K. (2020). Papel del docente y de la escuela en el fortalecimiento de los Proyectos de Vida Alternativos (PVA). Revista Colombiana de Educación(79). https://doi.org/10.17227/rce.num79-7453

Gurdián, A. (2010). El Paradigma Cualitativo en la investigación Socio- Educativa. Universidad de Costa Rica.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. . (2014). Metodología de la investigación.

Herrera, M., Álvarez, C., Sánchez, B., Herrera, E., Villalobos, G., & Vargas, J. (2019). Análisis de sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima en la niñez del II ciclo escolar del cantón central de Heredia, Costa Rica. Población y Salud en Mesoamérica, 17, 1-20. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-02012019000200001&nrm=iso

Jiménez, J., Manzano, M., Camerino, O., Castañer, M., & Valero, A. (2022). Incentivar la actividad física en el aula con descansos activos: un estudio Mixed Methods. Apuntes Educación Física y Deportes, 38(147), 84-94. https://www.redalyc.org/journal/5516/551669887009/html/

Kallio, H., Pietilä, A., Johnson, M., & Kangasniemi, M. (2016). Systematic methodological review: developing a framework for a qualitative semi-structured interview guide. Journal of Advanced Nursing, 72(12), 2954-2965. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/jan.13031

Lee, E. Y., & Yoon, K. (2018). Epidemic obesity in children and adolescents: risk factors and prevention. Frontiers of Medicine, 12(6), 658-666. https://doi.org/10.1007/s11684-018-0640-1

Ministerio de Salud., & Ministerio de Educación. (2016). Informe Ejecutivo. Primer Censo Escolar Peso - Talla. Costa Rica 2016. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/biblioteca-de-archivos-left/documentos-ministerio-de-salud/vigilancia-de-la-salud/normas-protocolos-guias-y-lineamientos/vigilancia-nutricional/censos-y-encuestas/censo-escolar-peso-y-talla-vigilancia-de-la-salud/1955-informe-ejecutivo-censo-escolar-peso-talla/file

Nuñez, M. (2020). Sobrepeso y Obesidad: la Pandemia en Centroamérica. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/bloque1/sobrepeso-y-obesidad-la-pandemia-en-centroamerica/#:~:text=En%20el%20caso%20de%20Costa,la%20cifra%20es%20de%207%25.

Organización Mundial de la Salud. (2020a). Actividad Física. Nota descriptiva. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Organización Mundial de la Salud. (2020b). Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios. De un vistazo. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/337004/9789240014817-spa.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2021). Obesidad y sobrepeso. Nota descriptiva. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad Física. Retrieved from https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Organización Panamericana de la Salud. (2016). Factores de riesgo de las enfermedades no transmisibles en la Región de las Américas: Consideraciones para fortalecer la capacidad regulatoria. Documento técnico de REGULA.: Publicaciones Generales Retrieved from https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/28227/9789275318669_spa.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Raney, M., Henriksen, A., & Minton, J. (2017). Impact of Short Duration Health & Science Energizers in the Elementary School Classroom. Cogent Education, 4. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1399969

Rodríguez, Á., Rodríguez, C., Guerrero, H., Arias, E., Paredes, A., & Chávez, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010&nrm=iso

Rodríguez, M. (2015). Importancia del deporte en el desarrollo integral del individuo. Efdeportes, 20(208). https://www.efdeportes.com/efd208/importancia-del-deporte-en-el-desarrollo-integral.htm

Rodríguez, Á., Rodríguez. J., Guerrero, I., Arias, E., Paredes A., & Chávez, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010&nrm=iso

Universidad de Costa Rica. (2021). Para que la niñez venza el sobrepeso y la obesidad, sus docentes de escuela son aliados clave. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2021/04/27/para-que-la-ninez-venza-el-sobrepeso-y-la-obesidad-sus-docentes-de-escuela-son-aliados-clave.html

Villalobos, L. (2017). Enfoques y Diseños de Investigación Social: Cuantitativos, Cualitativos y Mixtos. EUNED.

Yamamoto, L., Alvear, M., Morán, C., Rodríguez, Á., Varela, H., & Solís, C. (2015). Cambio en la prevalencia de sedentarismo y actividad deportiva en una cohorte de estudiantes. Revista médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 53, 504-511.

Zeng, N., Ayyub, M., Sun, H., Wen, X., Xiang, P., & Gao, Z. (2017). Effects of Physical Activity on Motor Skills and Cognitive Development in Early Childhood: A Systematic Review. BioMed Research International, 2017, 2760716. https://doi.org/10.1155/2017/2760716

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.