Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Fortalecimiento de la expresión oral por medio de la dramatización de Eva sol y sombra, de Melvin Méndez y Magdalena, de Ricardo Fernández Guardia
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

communication skills
oral expression
dramatization
literary text
educational policy
habilidades comunicativas
expresión oral
dramatización
texto literario
política educativa

How to Cite

Alfaro Rodríguez, A., & Valverde Alfaro, E. . (2024). Fortalecimiento de la expresión oral por medio de la dramatización de Eva sol y sombra, de Melvin Méndez y Magdalena, de Ricardo Fernández Guardia. Pensamiento Actual, 24(42). https://doi.org/10.15517/pa.v24i42.60230

Abstract

This article aims to be a resource to address the strengthening of oral expression, through the dramatization of literary texts;  In addition, it is desired to combine this communicative ability with reading comprehension, so that these two areas of language are addressed and reinforced.  Although it is true, the material is proposed to work at the eighth grade level, with the texts Eva sol y sombra and Magdalena (by the Costa Rican writers Melvin Méndez and Ricardo Fernandez Guardia, respectively), the proposal can be adapted to different educational centers, whether public or private, modalities and levels.  In this case, it was carried out with two groups from the Naranjo Experimental Bilingual High School.  The main objective of the proposal is to provide a series of didactic strategies that lead to the development of communication skills and literary comprehension in students, so that through playful and creative activity the student can explore, know, discover and exploit their abilities, both in oral expression (diction, tone of voice, use of gestures, fluency, intonation, gestures, mime, among others) and in the interpretation of messages.  Through the staging of the works, they will be able to internalize a role and generate an unfolding, so that from the game fears are lost, since they stop being themselves and become the character they decided to represent. Through reading comprehension, literary texts will be analyzed from the four phases established by Ministerio de Educación Pública (natural, location, analytical and interpretive) and the process will be oriented towards the construction and discussion of themes, situations, problems, visions, ideologies , among others, exposed in the text.

https://doi.org/10.15517/pa.v24i42.60230
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Boal, A. (2002). Juegos para actores y no actores. Alba Editorial.

Cutillas, V. (2005). La enseñanza de la dramatización y el teatro: Propuesta didáctica para la enseñanza secundaria. Tesis. Universidad de Valencia. https://www.tesisenred.net/handle/10803/9625;jsessionid=F5BA2D3A2B122F7721CA2778D53C5D41#page=591:~:text=http%3A//hdl.handle.net/10803/9625

Dubatti, J. (2011). Introducción a los estudios teatrales. Libros de Godot.

González de Díaz Araujo, G. et al. (1998). El teatro en la escuela. Estrategias de enseñanza. Aique Grupo Editor.

López, A. (2010). Claves para una enseñanza artístico-creativa: la dramatización. Ediciones Octaedro, S.L. https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/ereader/sibdi/61881?page=1

Ministerio de Educación Pública. (2015). Fundamentación pedagógica de la transformación curricular. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/documentos/transf-curricular-v-academico-vf.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2016). Política educativa: La persona estudiante: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad”. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2017). Programa de español. Comunicación y comprensión lectora. Tercer ciclo y educación diversificada. San José, Costa Rica.

Pareja, M. (2021). El teatro como herramienta educativa. Lengua y Literatura Castellana en Educación Secundaria. Aula de encuentro. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5447

Seas, J. (2016). Didáctica General. EUNED.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.
', 'auto'); ga('send', 'pageview');