Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Una perspectiva sobre la resolución de problemas en la lección de matemáticas de primaria y secundaria de la educación costarricense
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

problem solving
teaching mathematics
study programs
cognitive skills
methodology
resolución de problemas
enseñanza de la matemática
programas de estudio
habilidades cognitivas
metodología

Abstract

The nature of mathematics lies in the formulation of problems (vision beyond an instrumentalist and platonic character). From this concrete fact, the teaching and learning process must be directly imbued with this reality. Then, in a more detailed analysis, two levels are needed where this philosophy of solving problems in the classroom is conceived. The first, a conceptual level, where conceptions are proposed that support this philosophical basis on which the mathematical task rests. The second, a procedural or algorithmic plan, where a different vision of what is understood by algorithm or set of rules is emphasized. It extends to a vision in which the student, with the help of the teacher, reconstructs procedural elements from a problem without leaving aside a conceptual internalization of mathematical science (cognitive abilities) in any way. An extension of the scope of mathematics is made involving its relationship with other areas of knowledge and the role of a connectionist teacher. Within this perspective, the aim is for students to be able to build mental models (according to their level) that allow them to “mathematize” real situations.

https://doi.org/10.15517/pa.v24i42.60253
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alfaro, C. (2006). Las ideas de Pólya en la resolución de problemas. Revista cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 1 (1), 1-13.

Alfaro, C., Gamboa R. y Ruiz, A. (2006). Conceptos, procedimientos y resolución de problemas en la lección de matemáticas. Revista cuadernos de investigación y formación en educación ma-temática, 1 (1), 1-14.

Alsina, Berciano, Marbán y Novo, (2017). Inteligencia conectiva para la educación matemática infantil. Revista Científica de Educomunicación. 25 (52), 29-39.

Aragón, E., Castro, C., Gómez, B. y González, R. (2009). Objetos de aprendizaje como recursos didácticos para la enseñanza de la matemática. Revista Nueva Época. 9 (11)100-111.

Araya, J.A. y Barrantes, H. (2010). Competencias Matemáticas en la Enseñanza Media.Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 5 (6), 39-62.

Ávila, A. (2011). En matemáticas... ¿qué nos dejaron las reformas de fin del siglo XX? Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 6 (9), 39-50.

Barrantes, H. (2008). Creencias sobre las Matemáticas en Estudiantes de la Enseñanza Media Costarricense. Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 3 (4), 45-69.

Buendía, L., Colás, M. y Hernández, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. España: McGraw-Hill.

Bulut, S. y Sonay. Z. (2014). Experimental Study on Mathematical Problem Solving Approach with Pre-service Elementary Teachers. Revista Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (36), 45-57.

Gonsalves, N. y Krawee, J. (2014). Using Number Lines to Solve Math Word Problems: A Strategy for Students with Learning Disabilities. Revista Learning Disabilities Research & Practice. 29 (4), 160-170.

National Council of Teachers of Mathematics. (1980). An agenda for action. Reston,

VA: NCTM.

Rasmussen, L. (2011). La educación matemática a nivel infantil. Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 6 (7), 71-91.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.