The academic performance of adults in virtual and distance secondary education courses in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15517/45hp8304Keywords:
academic performance, adult education, computer assisted instruction, distance learningAbstract
This study aims to compare the academic performance of students in virtual and distance learning courses at the adult secondary education level in Costa Rica, specifically at CONED during the year 2023, examining differences between the two modalities in terms of pass rates, number of deferrals, and educational exclusion. The research employs a quantitative approach, comparative design, and descriptive scope, using documentary analysis of academic performance reports for a total of 4,588 students as a data collection technique. This information is analyzed using descriptive and comparative statistical techniques based on frequency distributions. The results indicate that virtual courses have an academic continuity rate of 88.67% and a pass rate of 70.11%, while distance learning courses achieve a continuity rate of 90.22% and a pass rate of 80.97%, with a significant difference in both cases. This indicates that their support structure, which includes printed and digital educational materials, as well as a focus on self-learning, facilitates better student retention. However, both modalities face challenges, such as high rates of deferral and exclusion in critical areas, which require more effective pedagogical strategies. In conclusion, the importance of adapting educational strategies to improve performance and continuity in adult education is emphasized, suggesting future research on the effectiveness of teaching methods and the impact of socioeconomic variables.
Downloads
References
Achhab, Abdellatif. (2022). Teorías de la Enseñanza a Distancia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(2), 37–46. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.293 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.293
Ausubel, David Paul., Novak, Joseph Donald., y Hanesian, Helen. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.
García Cruz, Josefina Arimatea., Yaipén Valderrama, Erika Norka Magalli., Mancha Alvarez, Vanessa., Castellano Silva, Marcial Oswaldo., Isla Alcoser, Sandy Dorian., y Alata Cusy, Yudith Ivonnee. (2023). Teorías del aprendizaje de Vygotsky y Piaget: Alcances en la educación latinoamericana. Mar Caribe de Josefrank Pernalete Lugo. https://hcommons.org/deposits/item/hc:61595/
Arias González, José., y Covinos Gallardo, Mitsuo. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Bernal-Garzón, Eileen. (2020). Aportes a la consolidación del conectivismo como enfoque pedagógico para el desarrollo de procesos de aprendizaje. Revista Innova Educación, 2(3), 394–412. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002
Carrillo Zambrano, Eduardo., Hernández Gutiérrez, Diana M., Barrera Pérez, Martha y Torres Dávila, Christian. (2023). Estrategias ante el ausentismo y la deserción escolar en población vulnerable durante la pandemia: Caso de la Institución Educativa El Claveriano. Revista Docencia Universitaria, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.18273/revdu.v24n2-2023001 DOI: https://doi.org/10.18273/revdu.v24n2-2023001
Castañeda Rodríguez, Karen., y Vargas Jaimes, Adriana. (2021). En tiempos de pandemia: una mirada retrospectiva sobre la educación a distancia, virtual y remota de emergencia, así como sobre las buenas prácticas docentes. Revista Academia y Virtualidad, 14(1), 13–22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7959911 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5346
Colegio Nacional de Educación a Distancia CONED. (2023). ¿Cómo funciona el CONED? https://coned.ac.cr/como-estudiar-en-el-coned/como-funciona-el-coned
Covarrubias Hernández, Liliana. (2021). Educación a distancia. Transformación de los aprendizajes. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150–160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7720277 DOI: https://doi.org/10.36390/telos231.12
Crisol-Moya, Emilio., Herrera-Nieves, Liliana., y Montes-Soldado, Rosana. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21, 1-13. http://repositoriorscj.dyndns.org:8080/xmlui/handle/PSCJ/424 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23448
Desueza Delgado, Almitra., Mesén Meneses, Paola., Díaz Porras, Jorge., y Alfaro Salas, Hazel. (2023). Los entornos virtuales de aprendizaje (EVA) de educación secundaria: retos y desafíos. Revista Científica Retos de La Ciencia, 7(15), 20–31. https://doi.org/10.53877/rc.7.15.2023070103 DOI: https://doi.org/10.53877/rc.7.15.2023070103
Hernández-Sampieri, Roberto., y Mendoza Torres, Christian. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill
López De la Cruz, Edgardo., y Escobedo Bailón, Frank. (2021). Conectivismo, ¿un nuevo paradigma del aprendizaje? Desafíos, 12(1), 73–79. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259 DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259
Martín, María. (2022). Tecnologías digitales y consumos culturales. En María Mercedes Martin y María Alejandra Zangara (Comps.), El campo de la tecnología educativa. Cómo acompañar las interpelaciones y acciones educativas en épocas de incertidumbre (pp. 52-57). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/170705
Mercado Hermenegildo, Arturo. (2023). Gestión del aula y eficacia académica: revisión bibliométrica a partir de la base de datos Scopus. Revista Eduser, 10(1), 78–91. https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a7 DOI: https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a7
Ministerio de Educación Pública. (2022). Plan Integral de Nivelación Académica. proyección 2022 - 2025. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/plan-integral-nivelacion-academica.pdf
Moore, T. W. (1980). Introducción a la teoría de la educación. Alianza-Universidad
Naranjo, Sandra. (2021). Las diferencias entre la educación a distancia y virtual en Colombia. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de La Información, 8(16), 97–107. http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2021.v8.n16.a106 DOI: https://doi.org/10.21017/rimci.2021.v8.n16.a106
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2023). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023. Tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388894/PDF/388894spa.pdf.multi
Piaget, Jean. (1964). Cognitive Development in Children: Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 2, 176-186. http://dx.doi.org/10.1002/tea.3660020306 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660020306
Prada Núñez, Raúl., Hernández Suárez, César., y Avendaño Castro, William. (2022). La interacción en la educación mediada por TIC obligada durante el encierro por Covid-19. Un análisis desde las perspectivas de los estudiantes. Revista Boletín Redipe, 11(2), 366–380. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1690 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i2.1690
Prado, José. (2021). La educación de adultos: un acercamiento desde el aprendizaje transformacional. Conrado, 17(78), 140–144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000100140&script=sci_arttext
Rizo Rodríguez, Marlene. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28–37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117 DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Rodríguez de Molina, María. (2022). Referentes epistemológicos que sirven de fundamento a la Educación Virtual. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 4(7), 51–62. https://doi.org/10.59654/603t4s87 DOI: https://doi.org/10.59654/603t4s87
Ruiz-Chaves, Warner. (2022). Pedagogía para la Educación a Distancia en Secundaria. Biblioteca del Colegio de Licenciados y Profesores en Letras, Filosofía, Ciencias y Artes. https://bit.ly/3UscsdG
Sandoval Elías, Diana Patricia. (2021). Recursos tecnológicos y conectividad: causas principales del ausentismo y deserción estudiantil. Revista Docencia Universitaria, 2(1), 32–39. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v2i1.22 DOI: https://doi.org/10.46954/revistadusac.v2i1.22
Valdés Montesinos, Michel., y Ganga Contreras, Francisco. (2020). Educación a Distancia en Latinoamérica: Algunos antecedentes históricos de su desarrollo. Revista Espacios, 41(04). https://revistaespacios.com/a20v41n04/a20v41n04p14.pdf
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes (M. Cole, V. Jolm-Steiner, S. Scribner, & E. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge Díaz Porras (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All published articles and essays are protected by Creative Commons (CC) licenses, under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike - CC BY-NC-SA 4.0 standard, which constitute a complement to traditional copyright, under the following terms : first, the authorship of the referred document must always be acknowledged; second, no article or essay published in the ACTUALIDADES INVESTIGATIVES EN EDUCACIÓN Magazine can have commercial purposes of any nature; and third, adaptations of the manuscript must be shared under the same terms.
The journal allows the author to hold their copyright without restriction, but the author must inform that the article or essay were published first through this journal to avoid coincidences with other journals in the future.
