Social representations of students regarding management and curriculum in two Costa Rican Technical Professional Colleges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/12qm9t38

Keywords:

social representations, technical-vocational education, school management, curriculum

Abstract

This article arises from broader research within the framework of the project Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense belonging to the CIDE Universidad Nacional. In this project, the social representations (SR) of the students about two technical-professional institutions in Costa Rica were analyzed. To do this, the focus group strategy was applied and information was collected both in writing and graphically through the drawing technique. The results show that the SR built on both institutions are associated with the image of a hierarchical organization that centralizes the power to make decisions in the directors, excluding the students from the decision-making processes within the institution. In addition, an image linked to a high academic load, fatigue and stress is expressed, characteristics that are also associated with work life. The latter is thought by the students as the purpose of the educational process. It concludes with the need to give voice and participation to the students within educational institutions, considering them active subjects in the implementation of educational and curricular policies. 

Author Biography

  • Lic. Arturo Melendez Montero, Universidad Nacional de Costa Rica

    Licenciado en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional (UNA), Sede Central Omar Dengo, ubicada en Heredia, Costa Rica. Además, es egresado del posgrado en Pedagogía de la misma institución. Actualmente, se desempeña como profesor de Educación Cívica en el Colegio Científico Costarricense de Puntarenas (CCCP) y ha impartido cursos en la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica (UCR).

    Entre los años 2022 y 2024, colaboró como asistente en el proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense, perteneciente al Centro de Investigaciones en Docencia y Educación (CIDE) de la Universidad Nacional. Sus principales áreas de interés académico incluyen la didáctica de las ciencias sociales, la educación intercultural, la sociología de la educación y la teoría crítica latinoamericana.

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Published

2025-07-02

How to Cite

Social representations of students regarding management and curriculum in two Costa Rican Technical Professional Colleges. (2025). Management of Education, 11(2), 1-30. https://doi.org/10.15517/12qm9t38