The Deming Cycle and planning in the Higher Education Institutions of Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.15517/pkd4n157Keywords:
planning, deming, processes, strategies, universitiesAbstract
This essay consists of the modeling of the Deming cycle or model in the planning of actions linked to the key processes of training (teaching), research, linkage or extension and institutional management in the Higher Education Institutions (HEI) of Nicaragua. This models each phase of the Deming model or cycle known by its acronym PDCA (Plan, Do, Check and Act). Documentary research was carried out at the regional and national level on institutional planning and the importance of the Deming cycle in quality management from the perspective of different authors. Likewise, each phase of the Deming cycle was linked to the actions derived from the key and strategic processes carried out in universities. The study concludes that, in the planning carried out by university institutions, the phases of the Deming model or cycle are applied, this is complemented with the regulatory documents issued by the National Council of Universities (CNU) of Nicaragua. Likewise, it was found that the planned activities in each of the key and strategic institutional processes are supported by a system of administration, management and risk mitigation, through documents issued by the Comptroller General of the Republic (CGR) of Nicaragua, which gives consistency and solidity to the planning carried out by universities.
References
Bausela, E. (2003). Metodología de la Investigación Evaluativa: Modelo CIPP. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0303220361A
Carriazo, C., Pérez, M. y Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(3), 87-95. https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048
Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (2021). Guía de Autoverificación de Obligaciones establecidas en el arto. 10 de la Ley 704. CNEA. https://www.cnea.edu.ni/sites/default/files/2021-07/Guia%20autoverificacion%20PVO_IES.pdf
Consejo Nacional de Universidades. (2024a). Marco Estratégico de la Educación Universitaria 2022-2030 (2da ed.). CNU. https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2024/10/Marco_Estrategico_ES_2022-2030_-2daEd_vF.pdf
Consejo Nacional de Universidades. (2024b). Plan Nacional de Educación Universitaria 2023-2026 (2da ed.). CNU. https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2025/01/Plan_Nac_Ed_Univ_2daEd_2023-2026_vF-1.pdf
Contraloría General de la República. (2022). Guía Especializada para la Evaluación de Riesgos en el Sector Público. La Gaceta: Diario Oficial (170). http://legislacion.asamblea.gob.ni/gacetas/2022/9/g170.pdf
Contreras, E. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento & Gestión (35), 152-181. https://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.pdf
Davalos, L. (s.f.). Planificación Estratégica: Visión, Misión, Objetivos y Estrategia. Lab Calidad. https://labcalidad.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/03/3-planificacic3b3n1.pdf
Espinoza, R. (2009). El fayolismo y la organización contemporánea. Visión Gerencial, (1), 53-62. www.redalyc.org/pdf/4655/465545880010.pdf
Fuentes, P. (1986). Hacia un concepto de planificación de la educación. Anales de Pedagogía (4), 89-102. https://revistas.um.es/analespedagogia/article/view/288241/209421
García, B. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa. Revista Electrónica Sinéctica (35), 1-21. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200005
García, M., Quispe, C. y Ráez, L. (2003). Mejora continua de la calidad en los procesos. Industrial Data, 6(1), 89-94 https://www.redalyc.org/pdf/816/81606112.pdf
Guadamud, J., Chiriboga, I., Zumba, J., Briceño, R., Jiménez, J. y Palma, A. (2024). Innovaciones y tendencias en los sistemas de evaluación educativa. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3), 1724 – 1733. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2157
Pulido, A., Pérez, V. y Bravo, M. (2023). Una aproximación a la gestión de los procesos universitarios: sus dimensiones. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3012. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3012
Ramírez, R. (2018). La planeación estratégica y la calidad docente en la Universidad. Revista Torreón Universitario (19), 6-17. https://doi.org/10.5377/torreon.v7i19.7906
Salazar, D. y Romero, G. (2006). Planificación. ¿Éxito Gerencial? Multiciencias, 6(1), 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/904/90460103.pdf
Suárez, K. y Zeña, J. (2022). El ciclo Deming y la productividad: Una Revisión Bibliográfica y Futuras Líneas de Investigación. Qantu Yachay, 2(1), 63-79. https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v2i1.21
Universidad de San Carlos (2015). Instructivo para la Elaboración de Planes Estratégicos. USAC. https://plani.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2015/08/guias-de-trabajo-para-elaborar-pe-revisado.pdf
Vinces-Sánchez, O., Ramírez-Mayón, L., y Paladines-Condoy, J. (2023). Planificación educativa: herramienta fundamental para la gestión de las instituciones educativas. Revista Sociedad & Tecnología, 6(2), 322-334. https://doi.org/10.51247/st.v6i2.376
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.