The Deming Cycle and planning in the Higher Education Institutions of Nicaragua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/pkd4n157

Keywords:

planning, deming, processes, strategies, universities

Abstract

This essay consists of the modeling of the Deming cycle or model in the planning of actions linked to the key processes of training (teaching), research, linkage or extension and institutional management in the Higher Education Institutions (HEI) of Nicaragua. This models each phase of the Deming model or cycle known by its acronym PDCA (Plan, Do, Check and Act). Documentary research was carried out at the regional and national level on institutional planning and the importance of the Deming cycle in quality management from the perspective of different authors. Likewise, each phase of the Deming cycle was linked to the actions derived from the key and strategic processes carried out in universities. The study concludes that, in the planning carried out by university institutions, the phases of the Deming model or cycle are applied, this is complemented with the regulatory documents issued by the National Council of Universities (CNU) of Nicaragua. Likewise, it was found that the planned activities in each of the key and strategic institutional processes are supported by a system of administration, management and risk mitigation, through documents issued by the Comptroller General of the Republic (CGR) of Nicaragua, which gives consistency and solidity to the planning carried out by universities. 

Author Biography

  • Dr. Julio César Orozco Alvarado, Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA)

    Julio César Orozco Alvarado es máster y doctor en Educación e Intervención Social, máster en Educación y Didácticas de las Ciencias Sociales, Licenciado en Enseñanza de las Ciencias Sociales y Profesor de Educación Media. Ha publicado dos libros: Didáctica de las Ciencias Sociales. Fundamentos Teóricos y Modelación de Unidades didácticas (2018) y otro titulado Desarrollo de Competencias Docentes en la Asignatura Didáctica de las Ciencias Sociales (2019), ambos publicados en la Editorial Universitaria de la UNAN-Managua. Ha publicado artículos en Revistas Científicas nacionales e internacionales. Además, ha participado como ponente en Congresos nacionales e Internacionales con temáticas vinculadas con lo Social y lo Educativo. Es miembro del Comité Científico de la Revista de Educación Índice de Nicaragua, Revista El Torreón Universitario, Revista RAICES de la Facultad de Humanidades y de la Revista Ciencias Sociales y Educación de Medellín, Colombia. Ha trabajado en Docencia Universitaria por más de 25 años, impartiendo docencia en Pregrado, Grado y Posgrado (Especialidades, Maestría y Doctorado). A partir del 2023 es Miembro del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA).

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Published

2025-07-02

How to Cite

The Deming Cycle and planning in the Higher Education Institutions of Nicaragua. (2025). Management of Education, 11(2). https://doi.org/10.15517/pkd4n157