Impact of organizational culture on the classroom climate and the assertive-democratic teacher in private universities in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15517/r68gpw46Keywords:
teacher attitude, education, teaching, classroom, cultureAbstract
The objective was to identify how organizational culture impacts the classroom climate of the assertive-democratic professor. A review of various texts was conducted through documentary analysis. Organizational culture provides an identity to all members of higher education institutions seeking to address the constant changes in society and the demands of today's youth, where every professional must possess skills and attitudes that help them perform in a competitive work environment. The conclusions identify the importance of recognizing organizational culture, the school's philosophy, and the teaching style that teachers apply in the classroom to generate a certain climate that allows for an orderly and motivating workflow, without neglecting psychosocial elements that will influence teacher and student performance. To face the challenges of educational modernization and globalization, it is proposed that a private institution must respect and adapt its culture, values, and structure, without losing sight of its objectives, since these will continue to be the working guideline for each member of the community to carry out their activities. Having an appropriate organizational climate aligned with an educational institution's philosophy will create an organized environment for staff and students. Psychosocial elements will have an impact in the classroom and improve educational management, impacting on the behavior of the institution's staff and, in turn, affecting student performance, as students replicate what they learn in the classroom.
References
Burbano, E. Y. (2020). Importancia de la cultura organizacional en las instituciones educativas. Societas, 22(1), 54-67. https://doi.org/10.48204/j.societas.v22n1a4
Chávez-Ojeda, M. Z., Pantigoso-Leython, N., Varas Rivera, S. M. y Valverde Alva, W. E. (2023). Cultura organizacional y desempeño docente. EPISTEME KOINONIA Revista electrónica de ciencias de la educación, humanidades, artes y bellas artes, 6(12), 198-218. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2559
García, R., Flores, J. A., Ruiz, J. I., Flores, D. N. y Hernández, L. F. (2024). Análisis del clima organizacional en el ámbito universitario: un estudio de caso en una universidad. Revista NeyArt, 2(3), 1-13. https://doi.org/10.61273/neyart.v2i3.57
Gobierno de México. (2022). ¿Qué es un entorno de trabajo saludable y seguro? Promosalud. https://www.gob.mx/promosalud/articulos/que-es-un-entorno-de-trabajo-saludable-y-seguro#:~:text=Un%20entorno%20de%20trabajo%20saludable%20debe%20proporcionarnos%20un%20ambiente%20accesible,tambi%C3%A9n%20de%20prevenci%C3%B3n%20de%20enfermedades
Howard-Grenville, J. y Lahnem, B. (2022). La cultura organizacional como una herramienta de cambio. SSIR-ES. Stanford Social Innovation Review en Español. https://ssires.tec.mx/es/noticia/la-cultura-organizacional-como-una-herramienta-de-cambio
Lara, L. M., Rodríguez, G. I., Parada, A., Pinzón, O. I. y Valderrama, J. J. (2021). Clima de aula, estilo docente y educación para la convivencia y la ciudadanía. Editorial Pontificia Universidad JAVERIANA. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/59094/978-958-781-649-5.pdf?sequence=1
Licenciaturas Anáhuac Mayab. (2024). Universidad pública vs. Universidad privada: ¿cuál es mejor? Anáhuac Mayab. Blog de Licenciaturas. https://merida.anahuac.mx/licenciaturas/blog/universidad-publica-vs-universidad-privada-cual-es-mejor#:~:text=Ventajas%20de%20estudiar%20en%20una%20universidad%20privada&text=A%20diferencia%20de%20las%20instituciones,alto%20nivel%20acad%C3%A9mico%20y%20es
Marcelino, M., Martínez, M. y Camacho, A. (2024). Análisis documental, un proceso de apropiación del conocimiento. Revista Digital Universitaria, 25(6), 1-11. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v25_n6_a1.pdf
Marín, R. (2023). Estas son las características que debería tener una sociedad para ser exitosa, según Platón. Infobae. https://www.infobae.com/estados-unidos/2023/12/06/estas-son-las-caracteristicas-que-deberia-tener-una-sociedad-para-ser-exitosa-segun-platon/
Márquez, J. O. y Cardoso, D. (2022). El clima organizacional y su influencia en colaboradores en una universidad mexicana. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25), 1-27. https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1324
Ministerios de Trabajo, Empleo y Seguridad Social. (2022). Factores y riesgos psicosociales del trabajo. Superintendencia de Riesgos del Trabajo. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/guia_factores_y_riesgos_psicosociales_2.pdf
Nyce Company. (2024). NOM-035-STPS-2028 Factores de riesgo psicosocial en el trabajo - identificación, análisis y prevención. https://www.nyce.org.mx/nom-035-stps-2018-factores-de-riesgo-psicosocial-en-el-trabajo-identificacion-analisis-y-prevencion-2/#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20busca%20la%20NOM%2D035,la%20salud%20de%20los%20trabajadores
Saiz, M. L. y Jácome, R. T. (2022). Revisión bibliográfica: La Cultura Organizacional de las Instituciones de Educación Superior. Revista gestión de las personas y tecnología, 15(43), 1-19. http://dx.doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5463
Sánchez, J. R. (2023). El origen medieval de las universidades: los estudios como alimento del espíritu. Universidad Anáhuac Puebla. https://puebla.anahuac.mx/posgrados/blog/doctorado/el-origen-medieval-de-las-universidades-los-estudios-como-alimento-del-espiritu#:~:text=En%201088%2C%20en%20el%20burgo,la%20b%C3%BAsqueda%20de%20la%20verdad
Yopan, J. L., Palmero, N. y Santos, J. R. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 262-281. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.