Abstract
In recent years, the improvement in the social and economic situation of China has allowed its citizens to engage in tourism, not only nationally, but also internationally. A large portion of the Chinese population is at an economic level that allows them to enjoy their vacations or carry out leisure and recreation activities by traveling to other countries, a situation that is in great contrast to the one in the last century. By 2019, more than 150 million Chinese tourists traveled abroad, this amount makes the Chinese market a potential for tourism in any country. The objective of the paper is to characterize Chinese tourism and the Costa Rican offer (2010-2019) to outline a strategy to attract Chinese tourism to Costa Rica. The data was obtained from secondary sources, as well as from primary sources, extracted from the reports generated by the online systems of the Costa Rican Government institutions and the World Tourism Organization. Based on the information collected, lines of action are proposed for a strategy to attract Chinese tourism and it is concluded that Costa Rica has the touristic potential for it, but requires a country effort to attract this market.
References
Femenía Millet, Olga, La imagen de un destino turístico como herramienta de marketing. España: Universidad de Málaga, 2011.
García López, Raúl, “Turismo chino (I), claves para conocer sus gustos y necesidades”. Aprendedeturismo.org. (1 setiembre de 2015) https:// www.aprendedeturismo.org/turismo-chino-gustos-y-necesidades/
Hernández, Emilio, “El turismo chino en España: Oportunidad y nuevas tendencias”, Real Instituto Elcano, 13 de abril de 2018. http://www. iberchina.org/files/2018/Turismo-chino-Espana.pdf
Instituto Costarricense de Turismo (ICT), “Plan Nacional de Desarrollo Turístico de Costa Rica 2017-2021”. 2017, 1-130. https://www. ict.go.cr/en/documents/plan-nacional-y-planes-generales/ plan-nacional-de-desarrollo/1071-plan-nacional-de-desarrollo- turistico-2017-2021/file.html
ICT, “Informes Estadísticos”. 2011-2019. https://www.ict.go.cr/es/ estadisticas/informes-estadisticos.html
ICT, “Informes Estadísticos”. 2016-2019. https://www.ict.go.cr/es/ estadisticas/informes-estadisticos.html
ICT, “Encuesta a no residentes aeropuertos internacionales. Principales actividades realizadas por los turistas”. 2019: 1-4. https://www. ict.go.cr/es/documentos-institucionales/estad%C3%ADsticas/ cifras-tur%C3%ADsticas/actividades-realizadas/1404-principales- actividades/file.html
ICT. “Encuestas de no residentes en los aeropuertos internacionales. Motivo principal de la visita”. 2019:1-4. https://www.ict.go.cr/ es/documentos-institucionales/estad%C3%ADsticas/cifras- tur%C3%ADsticas/motivos-de-viaje/1403-motivo-principal-de-la- visita/file.html
ICT, “Global Review Index”. 2019, 1-3. https://www.ict.go.cr/ es/documentos-institucionales/estad%C3%ADsticas/cifras- tur%C3%ADsticas/centros-de-desarrollo/1678-review-pro-2019- cdt/file.html
ICT, “Encuesta a no residentes aeropuertos internacionales, Gasto Medio y Estadía”. 2020, 1-2. https://www.ict.go.cr/es/documentos- institucionales/estad%C3%ADsticas/cifras-tur%C3%ADsticas/ gasto-y-estadia-media/565-3-1-1-via-aerea/file.html
ICT, “Oferta de hospedaje con declaración turística”. 2020. https://www. ict.go.cr/es/documentos-institucionales/estad%C3%ADsticas/ cifras-tur%C3%ADsticas/oferta-de-hospedaje/1951-cuadros-oferta- hospedaje-2020/file.html
ICT, “Llegadas internacionales 2009-2020”. 2020. Web.
ICT, “Requisitos para obtener una declaratoria turística”. 2021. https:// www.ict.go.cr/es/servicios-institucionales/declaratoria-turistica. html
Kotler, Philip, John Bowen y James Makens. Marketing para turismo.
Madrid: Pearson-Prentice Hall, 2008.
Lojo, Aureli, “Turismo chino en España: Un análisis del producto turístico, atracciones e itinerarios ofrecidos por agencias de viajes chinas”. Cuadernos de Turismo, no. 37 (2016): 511-517. https:// www.redalyc.org/pdf/398/39845353011.pdf
Lyonnet Bonti, Javier. “¿Qué buscará el turista chino cuando vuelva a viajar al extranjero?”. Hosteltur, edición Latam, 6 de abril de 2021. https://www.hosteltur.com/lat/143354_que-buscara-el-turista- chino-cuando-vuelva-a-viajar-al-exranjero.html
Magazine Turisme Comunitat Valenciana, “Turismo Chino: claves para acceder a un mercado gigante”, 16 de junio de 2918. http://www. turismecv.com/2018/06/16/turismo-chino-claves-atraer/
Malavé Flores, Nadia y Kevin Guillén Cueva. “Análisis del perfil y las motivaciones del turista chino para el diseño de un producto turístico en la provincia de Santa Elena”. Tesis de Licenciatura en Turismo y Hotelería, Universidad de Guayaquil, 2019. http://repositorio. ug.edu.ec/handle/redug/46121
Ministerio de Ambiente y Energía, “Informe del estado del ambiente: Costa Rica, 2017, capítulo I”. 2018, 1-28. http://sinia.go.cr/wp- content/uploads/2019/06/Capitulo-I-2018.pdf
Murphy, Peter, Mark P. Pritchard, y Brock Smith, “The destination product and its impact on traveller perceptions”, Tourism Management, no.21(2000): 43-52. https://www.researchgate. net/publication/263218150_The_destination_product_and_its_ impact_on_traveller_perceptions
Organización Mundial del Turismo, “Tendencias de los mercados turísticos Américas 1985-1994”, (Comisión de la OMT para las Américas, Vigésima séptima reunión, Buenos Aires, Argentina,
de mayo de 1995):1-123. https://www.e-unwto.org/doi/ pdf/10.18111/9789284401130
Pastor Ruiz, Ricardo, “El turismo chino ¿Una oportunidad real?”, (ponencia presentada en Impulso al desarrollo económico a través del turismo: VIII Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla, 17-18 junio 2015). https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/53036/ pastor_ruiz.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porras Núñez, Carmen, “Experiencias únicas y digitalización, claves para captar al turista chino”, Hosteltur, edición España, 22 de marzo de 2018. https://www.hosteltur.com/127245_experiencias-unicas- digitalizacion-claves-captar-al-turista-chino.html
Qin, Yi y Vicent Giménez Chornet, “Preferencias turísticas de los chinos para viajar al extranjero”. Culturas. Revista de Gestión Cultural 4, no. 2 (2017): 1-22. https://doi.org/10.4995/cs.2017.9041
Sistema Nacional de Áreas de Conservación (SINAC), “Estadísticas de Gestión. Visitas de residentes y no residentes a las áreas protegidas”, 2020. http://www.sinac.go.cr/ES/transprncia/Paginas/estadisticas. aspx
SINAC, “Informe anual estadísticas SEMEC 2019-2020”, 2020: 1-72. http://www.sinac.go.cr/ES/transprncia/Informe%20SEMEC/ Informe%20SEMEC%202019-2020.pdf
UNWTO, “Tourism Flows – Source markets and Destinations”, 2021. https://www.unwto.org/tourism-flows-source-markets-and- destinations
UNWTO, Country profile – outbound tourism, 2021. https://www.unwto. org/country-profile-outbound-tourism
Viguera, Cristina. “Los turistas chinos en 2019: Su perfil y cómo llegar a ellos”. 2019, PXCom Media. PXCom Inflight Digital Media. https:// pxcom.media/es/blog/los-turistas-chinos-en-2019-su-perfil-y-como- llegar-a-ellos/