Infraestructura Vial ISSN Impreso: 1409-4045 ISSN electrónico: 2215-3705

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/vial/oai
Determination of serviceability index and resistant capacity. Case study: pavements in Azangaro, Puno, Peru
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

evaluation
serviceability
resistant capacity
flexible pavement
evaluación
serviciabilidad
capacidad resistente
pavimento flexible

How to Cite

De La Cruz Vega, S. A., Ibañez Ccoapaza, C. E., & Coaquira Cueva, D. Y. (2022). Determination of serviceability index and resistant capacity. Case study: pavements in Azangaro, Puno, Peru. Infraestructura Vial, 24(43), 1–8. https://doi.org/10.15517/iv.v24i43.48563

Abstract

The following investigation aims to determine the serviceability and resistant capacity in a flexible pavement in Azángaro-Salinas km 0+000 to km 3+000, in Puno, Peru.

From the results it was possible to determine that for the indicated section there is a PSI (Pavement Serviceability Index) of 3,41 according to the Merlin method, meaning that it has a good serviceability classification. Likewise, through the laboratory results, the resistant capacity is established for the subgrade, subbase, and base. After the most critical CBR was found for each of the layers of the pavement structure, and with the thicknesses found in the field, it is possible to carry out a structural design obtaining as a result that the design requirements were met. As conclusion, it was found a good serviceability of each section, since the determined IRI showed an average of 2,15. Likewise, the PSI total average of 3,41 corresponds to a good serviceability of the entire section studied.

https://doi.org/10.15517/iv.v24i43.48563
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cedeño Cevallos, J. A. (2014). Propuesta de metodología complementaria a los diseños de pavimentos según AASHTO 93 (Tesis de grado). Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Ecuador.

Badilla Vargas, G. (2009). Determinación de la regularidad superficial del pavimento, mediante el cálculo del Índice de Regularidad Internacional (IRI): Aspectos y consideraciones importantes. Recuperado de: https://www.lanamme.ucr.ac.cr/repositorio/handle/50625112500/500

Cordero Huanca, L. A. (2019). Serviciabilidad del pavimento flexible y transitabilidad vehicular - Avenida Carlos Izaguirre intersección Avenida 12 de Octubre, distrito San Martín de Porres, Lima en el 2018 (Tesis de grado). Universidad César Vallejo, Perú.

Ibañez Ccoapaza, C. E., y Coaquira Cueva, D. Y. (2021). Evaluación del pavimento flexible mediante métodos convencionales y destructivos, tramo Azanagro-Salinas del Km 0+000 Al 3+000, Puno 2021 (Tesis de grado). Universidad César Vallejo, Perú.

Sotil Chavez, A. (2014). Propuesta del sistema de gestión de pavimentos para municipalidades y gobiernos locales. Infraestructura Vial, 16(28), 13-24. DOI: 10.15517/iv.v16i28.14582

Medrano-Yanque, S. J., Rimachi-Ccama, T. E. (2019). Evaluación estructural del pavimento flexible de la carretera Cusco-Sicuani (tramo Tinta -San Pedro), 2019 (Tesis de grado). Universidad Andina de Cusco, Perú.

Montejo Fonseca, A. (1998). Ingeniería de pavimentos para carreteras. Bogotá, D.C.: Universidad Católica de Colombia.

MTC (2014). Manual de carreteras: sección suelos y pavimentos. Lima: Macro.

Rodríguez Cepeda, J. A. (2014). Análisis de desempeño de mezclas asfálticas tibias (Tesis de grado). Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador.

Álvarez, S., y Rivero, R. (2012). Instrumento electrónico para la estimación del índice de rugosidad internacional (IRI) con base en el perfilómetro estático Merlin. Revista de la Facultad de Ingeniería Universidad Central de Venezuela, 27(1), 49-55.

Thenoux Zeballos, G. A. (1995). Evaluación técnica del pavimento y comparación de métodos de diseño de capas de refuerzo asfáltico. Revista Ingeniería de Construcción, 14, 56-72.

Tipán Guañuna, J. F. (2012). Control de calidad de cementos asfálticos tipo AP-3 utilizados en la fabricación de hormigón asfáltico para capas de rodadura de las carreteras del Ecuador, mediante ensayos en laboratorio (Tesis de grado). Escuela Politécnica del Ejército, Ecuador.

Vargas Quispe, N. P. (2017). Efecto de la adición de fibra de polímeros reciclados en el valor del CBR de suelos granulares en pavimentos (Tesis de grado). Universidad Continental, Perú.

Velásquez Quispe, B. G. (2020). Capacidad resistente de la estructura de pavimentos flexibles mediante métodos destructivos - Avenida Estudiante, Puno 2020 (Tesis de grado). Universidad César Vallejo, Perú.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.