Adams, Marilyn, Foorman, Barbara; Lundberg, Ingvar y Beeler, Terri. (2003). Phonemic awareness in young children. Baltimore, Maryland: Brookes Publishing.
Anderson, Richard y Freebody, Peter. (1981). Vocabulary Knowledge: En John T. Guthrie (Ed.), Comprehension and teaching: Research and reviews (pp. 77-116). Newark, DE: International Reading Association.
Baker, Doris, Al Otaiba, Stephanie, Ortiz, Miriam, Correa, Vivian y Cole, Ron. (2014). Vocabulary development and intervention for English Language Learners in the early grades. In Janette B. Benson (Ed.), Advances in Child Development and Behavior (vol. 46, pp. 281-338). San Diego, CA: Elsevier.
Benítez, Yolanda, Vargas Gustavo, Hernández Alfredo, Sánchez Ulises y García Ángela. (2007). Habilidades lingüísticas en niños de estrato sociocultural bajo, al iniciar la primaria. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 9-17.
Borzone, Ana María, Rosemberg, Celia, Diuk, Beatriz y Amado, Bibiana. (2005). Aprender a leer y escribir en contextos de pobreza: Una propuesta de alfabetización intercultural. Lingüística en el Aula, 8, 7-27.
Bradley, Lynette y Bryant, Peter. (1983). Categorizing sounds and learning to read. A causal connection. Nature, 301, 419-421.
Bravo Valdivieso, Luis. (2000). Los procesos cognitivos en el aprendizaje de la lectura inicial. Pensamiento Educativo, 27, 49-68.
Bronfenbrenner, Urie (1995). Developmental Ecology through space and time: A future perspective. En Phyllis Moen, Glenn H. Elder y Kurt Lüscher (Eds.), Examining lives in contexto: Perspectives on the ecology of human development (pp. 619-647). Washington, D.C.: American Psychoogical Association.
Buckner, Jhon, Bassuk, Ellen y Weinreb, Linda. (2001). Predictors of academic achievement among homeless and low-income housed children. Journal of School Psychology, 39(1), 45-69.
Burgess, Stephen, Hecht, Steven y Lonigan, Christopher. (2002). Relations of the home literacy environment (HLE) to the development of reading-related abilities: A one-year longitudinal study. Reading Research Quarterly, 37(4), 408–426.
Caravolas, Markéta, Hulme, Charles y Snowling, Margaret. (2001). The foundations of spelling ability: Evidence from a 3-year longitudinal study. Journal of Memory and Language, 45(4), 751-774.
Dearing, Eric, McCartney, Katheleen, Weiss, Holly, Kreider y Simpkins, Sandra. (2004). The promotive effects of family educational involvement for low-income children’s literacy. Journal of School Psychology, 42(6), 445-460.
Dickinson, David. (2012). Teachers’ language practices and academic outcomes of preschool children. Science, 333(6045), 964-967.
Dickinson, David y Tabors, Patton. (2001). Beginning literacy with language. Young children learning at home and school. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
Dickinson, David, Anastasopoulos, Louisa, McCabe, Allyssa, Peisner-Feinberg, Ellen y Poe, Michele. (2003). The comprehensive language approach to early literacy: The interrelationships among vocabulary, phonological sensitivity and print knowledge among preschool-aged children. Journal of Educational Psychology, 95(3), 465-481.
Dickinson, David y Caswell, Linda. (2007). Building support for language and early literacy in preschool classrooms through in-service professional development: Effects of the literacy environment enrichment program (LEEP). Early Childhood Research Quarterly, 22(2), 234-260.
Diuk, Beatriz y Ferroni, Marina. (2011). Adquisición lectora en niños que crecen en contextos de pobreza: perfiles cognitivos de niños con alto y bajo nivel lector. Cuadernos de Psicopedagogía, 7, 70-89.
Ehri, Linnea, Nunes, Simone, Willows, Dale, Shcuster, Barbara, Yaghoub-Zadeh, Zoreh y Shanahan, Timothy. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read. Evidence from the National Reading Panel’s meta-analysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250-287.
Fernández Cano, Antonio, Machuca, Mariano y Lorite, Javier. (2002). Discriminancia de habilidades metalingüísticas segmentarias sobre el español hablado. Un estudio comparativo de buenos frente a pobres lectores. Revista Española de Pedagogía, 60(221), 147-169.
Filippetti, Vanessa. (2012). Estrato Socioeconómico y Habilidades Cognitivas en Niños Escolarizados: Variables Predictoras y Mediadoras. Psykhe, 21(1), 3-20.
Hart, Betty y Risley, Todd. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
Hoff, Erika. (2003). The specificity of environmental influence: socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), 1368-1378.
Hoff, Erika y Tian Chunyan. (2005). Socioeconomic status and cultural influences on language. Journal of Communication Disorders, 38(4), 271-278.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2008). Sistema de Estadísticas Sociodemográficas. Área Educación. Definiciones y conceptos. Recuperado de http://www.indec.mecon.ar/nuevaweb/cuadros/7/definiciones_sesd_educacion.pdf
Jadue, Gladys. (1997). Factores ambientales que afectan el rendimiento escolar de los niños provenientes de bajo nivel socioeconómico y cultural. Estudios psicopedagógicos, (23), 75-80. Doi: 10.4067/S0718-07051997000100007
Jiménez Juan y Ortiz, María del Rosario. (1995). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: Teoría, Evaluación e Intervención. Madrid: Síntesis.
Manrique, Ana María y Gramigna, Susana. (1984). La segmentación fonológica y silábica en niños de preescolar y primer grado. Lectura y Vida, 5(1), 4-13.
Muter, Val, Hulme, Charles, Snowling, Margaret y Taylor, Sydney. (1998). Segmentation, not rhyming, predicts early progress in learning to read. Journal of Experimental Child Psychology, 71(1), 3-27.
Pennington, Bruce y Lefly, Dianne. (2001). Early Reading Development in Children at Family Risk for Dyslexia. Child Development, 72(3), 816-833.
Porta, María Elsa. (2008). Hacia un enfoque comprehensivo del aprendizaje lingüístico inicial. Implementación del modelo y evaluación de sus efectos sobre el rendimiento lector. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.
Porta, María Elsa e Ison, Mirta. (2011). Hacia un enfoque comprensivo del aprendizaje lingüístico inicial como proceso cognitivo. Revista Iberoamericana de Educación, (55), 243-260.
Porta, María Elsa y Difabio, Hilda Emilia. (2011). Identificación de predictores del Aprendizaje lingüístico Inicial: Efecto de factores cognitivos, lingüísticos y ambientales. Psico/Pedagógica, 12, 70-93.
Porta, María Elsa, Harper, Lawrence y Kraft, Rosemarie. (2010). Hemispheric asymmetry profiles during beginning reading. Effects of reading level and word type. Developmental Neuropsychology, 35(1), 96-114.
Share, David, Jorm, Anthony, MacLean, Rod y Mathews, Russell. (1984). Sources of individual differences in reading acquisition. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1309-1324.
UNESCO. (2007). Literacy Public Report from de UNESCO. Institute for Statistics. Recuperado de http://data.uis.unesco.org/index.aspx?queryid=166#
UNICEF. (2007). Propuestas para Superar el Fracaso Escolar. Buenos Aires: Unicef.
Verhoeven, Ludo, van Leeuwe, Jan y Vermeer, Anne. (2011). Vocabulary growth and reading development across the elementary school years. Scientific Studies of Reading, 15(1), 8-25.
Wechsler, David. (2004). Test de inteligencia para preescolares (WPPSI) Manual (3ª ed.). Buenos Aires: Paidós.
Woodcock, Richard y Muñoz-Sandoval, Ana. (1996). Batería estándar. Pruebas de aprovechamiento revisada. US: Riverside Publishing.
Yopp, Hallie. (1988). The validity and reliability of phonemic awareness tests. Reading Research Quarterly, 23(2), 159-177.
Ziegler, Johannes y Goswami, Usha. (2005). Reading acquisition, developmental dislexia, and skilled reading across languages: a psycholinguistic grain size theory. Psychological Bulletin, 131(1), 3-29.