Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Análisis epistemológico del curriculum de formación docente: el caso de la sociología de la educación / Epistemological study of teacher education curriculum: the example of educational sociology
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

SCIENCES OF EDUCATION
EDUCATIONAL SOCIOLOGY
PEDAGOGY
TEACHER TRAINING
EDUCATIONAL EPISTEMOLOGY
ciencias de la educación
sociología educativa
pedagogía
formación docente
epistemología educativa
sciences of education
educational sociology
pedagogy
teacher training
educational epistemology

How to Cite

Boarini, M. G. (2014). Análisis epistemológico del curriculum de formación docente: el caso de la sociología de la educación / Epistemological study of teacher education curriculum: the example of educational sociology. Actualidades Investigativas En Educación, 14(2). https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14835

Abstract

El presente ensayo procura develar algunas cuestiones epistemológicas que subyacen a los estudios educativos y que tienen consecuencias en la práctica y en la formación de docentes. Se parte del caso de la Sociología de la Educación para mostrar la inconmensurabilidad y la falta de unidad que en muchas ocasiones atraviesan a algunas ciencias de la educación. Para ello, se realiza un estudio del origen y el desarrollo histórico de la Sociología de la Educación como disciplina científica. Este análisis permite comprender el surgimiento y los alcances de los problemas epistemológicos mencionados, principalmente en la formación docente.

 

The purpose of this essay is to show some epistemological issues which underlie educational studies which have consequences in teacher training. Based on Sociology of Education, it shows the incommensurability and lack of unity that usually affect some Sciences of Education. A study of the origin and historic development of Educational Sociology as a science is carried out. This analysis enables us to understand the origin and significance of the epistemological problems mentioned before, especially in teacher training.


https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14835
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.