Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Evaluation of the thinking qualities of Mathematics-Physics students upon admission to the university
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

logical thinking
mathematics
physics
higher education
pensamiento lógico
matemáticas
física
educación superior

How to Cite

Rodríguez Rodríguez, L. E., & Rodríguez Domínguez, M. del C. (2018). Evaluation of the thinking qualities of Mathematics-Physics students upon admission to the university. Actualidades Investigativas En Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33036

Abstract

This scientific article is the result of a research carried out by the authors in the didactic project of the University Of Ciego de Ávila Cuba. The issue was related to the need to raise the learning levels of students in the career of Mathematics-Physics from the study of the logical thinking development. The aim is to offer an assessment of the level of thinking development qualities of Mathematics’-Physics’ students entering the university, understood as the qualitative characteristics that differentiate the thought of a person. In the research a mixed methodology was followed from the design and implementation of experimental techniques to evaluate the level of development of logical thinking. The population 0 .37 students of the Mathematics-Physics career and we worked with a sample of 12 students who entered the first course in 2016. For the analysis of the results, the average index and the index of the sample were determined for the defined indicators, in order to assess the level of development of the qualities of logical thinking. The results showed that the quality of consecutiveness of thought is at a high level of development, while the other qualities are at a medium level; this, according to the values of the indices of the sample that was 2.16 for the consecutiveness, and they behaved between 1.5 and 2 for the rest of the qualities
https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33036
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Blanco, Rafael. (2017). El pensamiento lógico desde las perspectivas de las neurociencias cognitivas (Tesis para optar por el grado de Doctor en Filosofía). Universidad de Oviedo. Recuperado de www.eikasia.es/documentos/rafaelblanco.pdf

Flores, Yesika. (2016). Pensamiento lógico. Recuperado de http://style.shockvisual.net/pensamiento-logico/

Labarrere, Alberto. (1988). Bases psicológicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Labarrere, Alberto. (1996). Pensamiento, análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Leontiev, Alekséi. (1981). Actividad, conciencia, personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, Julian y Merino, María. (2008). Definición de pensamiento lógico. Recuperado de https://definicion.de/pensamiento-logico/

Rodríguez, Luis. (2012). Metodología para la solución de problemas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias en la escuela. En Temas seleccionados de Didáctica de la Física.La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rubinstein, Serguéi. (1977). Principios de Psicología General. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rubinstein, Serguéi. (1966). El proceso del pensamiento. La Habana: Editorial Universitaria.

Travieso, Dayana y Hernández, Adela. (2017). El desarrollo del pensamiento lógico a través del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, 36 (1), 53-58. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000100006

Comments

Downloads

Download data is not yet available.