Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Most popular online travel technology: which one use university students?
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

How to Cite

Castro Ricalde, D., Peñaloza Suárez, L., & Tamayo Salcedo, A. L. (2018). Most popular online travel technology: which one use university students?. Actualidades Investigativas En Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33149

Abstract

This paper aims to show the most popular technological tools online that allow the planning and realization of trips, also there is an identification of tools used by university students whose training as a tourism professional. There is the recognition of an issue in the educative scope which involve the lack of knowledge about the technology used by the students and there is considered the effects of these technological tools in the learning process. The theoretical framework approaches Technological Determinism and the methodology to analyses the data was mix method, including quantitative and qualitative techniques, this method allowed to recognize the way young students do online tourism, what kind of technologies they prefer and the conditions for traveling. The techniques to gather the information include a digital questionnaire in which 236 post-grade tourism students participate from all semesters at Autonomous Mexico State University. Moreover, 10 students from 2017A period participated in the focus group. The results show the tools that are used to communicate and look for information on line after of a trip, also it was found that the technologies make easier to customize of the displacements and aspects that the participants should know to make tourism and E-commerce. To conclude there is a need, in technological terms, in the university to approach technologies during the professional training and encourage E-Tourism
https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33149
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguiar, Diego Sebastián. (2002). Determinismo tecnológico versus determinismo social: Aportes metodológicos y teóricos de la filosofía, la historia, la economía y la sociología de la tecnología (Trabajo final de grado. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación). Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.619/te.619.pdf

Asociación Mexicana de Internet (AMIPCI). (2013), Estudio de Comercio Electrónico México 2013. México: Asociación Mexicana de Internet. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/component/remository/func-startdown/72/lang,es-es/?Itemid=

Asociación Mexicana de Internet (AMIPCI). (2014). Estudio AMIPCI de Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2014. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/noticiasx/2160-estudio-amipci-de-habitos-de-los-usuarios-de-internet-en-mexico-2014

Arango M., A. (2016). Uso de las Tecnologías de Información y Comunicación para la formación en turismo. (Sin publicar Tesis de Maestría, Programa de Posgrado: Maestría en Estudios Turísticos) Universidad Autónoma del Estado de México.

Bunge, Mario. (1985). Seudociencia e ideología. Madrid: Ediciones Alianza.

Castillo Murillejo, G., Cárdenas, H. y Rodríguez. (2015). Turismo online, identidad virtual y explotación sexual. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 381-400. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1051/21es.html

Chávarro, Luis Alfonso. (2004). El debate sobre el determinismo tecnológico: de impacto a influencia mutua. Revista Sistemas y Telemática, 121-´143. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/contenido/pdfs/jchavarro_debate.pdf

DATATUR, Secretaría de Turismo, México. (2015). Colaboración sobre Big Data y Turismo. México: Secretaría de Turismo. Recuperado de http://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/BigData.aspx

Feenberg, Andrew. (1991). Critical Theory of Tecnology. New York: Oxford University Press.

Fontas, Carina, Conçalves, Fabiana, Vitale, Cecilia y Viglietta, Dabiela. (s.f.). La técnica de los grupos focales en el marco de la investigación socio-cualitativa. Recuperado de http://www.fhumyar.unr.edu.ar/escuelas/3/materiales%20de%20catedras/trabajo%20de%20campo/profesoras.htm

García Garibay, Stephen. (2010), El conocimiento en las organizaciones: un enfoque en administración del conocimiento en la era web 2.0. En Innovación Educativa, 10(51), 33-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421038004

Gutiérrez-Rubi, Antoni. (22 de diciembre, 2014). 6 rasgos clave de los millennials, los nuevos consumidores. Forbes, Negocios. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/6-rasgos-clave-de-los-millennials-los-nuevos-consumidores/

Hosteltur. (2012). Las 10 mejores aplicaciones de turismo. Recuperado de https://www.hosteltur.com/124100_10-mejores-aplicaciones-turismo.html

McLuhan, Marshall. (1962), La Galaxia Gutenberg. Génesis del Homo Typographicus. Canadá: University Toronto Press.

McKenzie, Donald y Wajcman, Judy. (1985). Introductory Essay. En Donald MacKenzie and Judy Wajcman (Eds.), The Social Shaping of Technology. Buckingham, UK: Open University Press.

Miranda Barbosa, Rodrigo. (2012). Principales acusaciones contra su obra. La crítica a Marshall McLuhan. Infoamérica, 07(8), 145-158. Recuperado de http://www.infoamerica.org/icr/n07_08/miranda.pdf

Moreno, Marvin. (2012). Fundamentos de Informática II. Facultad de Ciencias y Humanidades. El Salvador: Universidad Católica de El Salvador.

Nadal, Paco. (13 de enero, 2017). 25 blogs de viajes en español recomendables para el 2017. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2016/01/29/paco_nadal/1454022180_145402.html

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (1996). La innovación tecnológica: definiciones y elementos de base. Redes, 3(6), 131- 175. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/907/90711287005.pdf

Pérez Salazar, Gabriel. (2011), La Web 2.0 y la sociedad de la información. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 56(212), 57-68. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/421/42119790004.pdf

Pérez Salazar, Gabriel. (2006). El determinismo tecnológico. Una política de Estado. Revista Digital Universitaria, 7(10), 2-7. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.7/num10/art87/oct_art87.pdf

Quintanilla, Miguel Ángel. (1998). Técnica y cultura. Teorema Revista internacional de filosofía, 17(3), 49-69. Ediciones de la Organización de Estados Americanos (OEA). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4253305

Secretaría de Turismo (Sectur). (2013). Impacto de las nuevas tecnologías en el turismo mexicano. Resumen Ejecutivo. Recuperado de http://ictur.sectur.gob.mx/pdf/estudioseinvestigacion/innovaciontecnologica/Impacto_Turismo_Mexicano.pdf

Plataforma Tecnológica del Turismo (Thinktur). (2016). Tendencias tecnológicas en turismo para 2016. Recuperado de http://www.ithotelero.com/wp-content/uploads/2016/01/Ebook_Tendencias_Tec_Turismo_2016.pdf

Uso de TIC´s en turismo. Nuevas tecnologías al servicio del viajero. (4 de abril, 2014). Turismo y Tecnología, Sección Noticias de Turismo. Recuperado de http://www.turismoytecnologia.com/todos-los-articulos-de-tecnologia/item/3617-uso-de-tics-en-turismo-nuevas-tecnologias-al-servicio-del-viajero

Comments

Downloads

Download data is not yet available.