Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Public secondary technical education in Costa Rica: 1950-2014
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

technical education
social policy
government
goverment policy
secondary education
educación técnica
política social
política pública
educación secundaria

How to Cite

Alvarado Calderón, G., & Mora Hernández, R. (2020). Public secondary technical education in Costa Rica: 1950-2014. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 35. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41668

Abstract

Public Technical Secondary Education is a Costa Rican educational modality, conceived as an alternative for the early insertion of the young population in the labor market. Despite its importance at the national level, it is not a central theme of existing academic research about the education system, which rather addresses aspects such as the technical offer of the Instituto Nacional de Aprendizaje, technical specialties, the labor market and evaluation by competences -among others -, leaving aside the formulation, orientation and execution of the Technical Education policy itself. This article arises as a result of a research study to opt for the Bachelor of Social Work degree from the University of Costa Rica, and aims to reconstruct the main elements of the Costa Rican policy of Secondary Technical Education, developed by the Ministry of Public Education (MEP), in the period 1950-2014. The reconstruction is guided by a model of public policy analysis, based on General Systems Theory, and with a mixed methodology of qualitative preponderance of descriptive and exploratory scopes. The population participating in the study is made up of five professionals from MEP with experience in the formulation and implementation of the Technical Education Policy from three different scenarios: educational centers; the Direction of Technical Education, Capacities and Entrepreneurs; and the ministerial function. The main technique for collecting information corresponds to the documentary analysis of the annual reports of MEP's work from 1950-2014, which is complemented by semi-structured interviews with MEP’s professionals. The research concludes that Secondary Technical Education is more an approximation to the labor market than a real guarantee of insertion in it, since the target market is unable to absorb all the labor that is formed

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41668
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alvarado, Gabriela., Araya, Juan José., Elizondo, Deiner., Mora, Raquel., Solano, Pamela. y Peralta, Jeimy. (2016). Educación Técnica secundaria pública en Costa Rica: 1950-2014 (Memoria de seminario de graduación para optar por el grado de Licenciatura en Trabajo Social). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Asamblea Legislativa. (1993). Ley para Financiamiento y Desarrollo de Educación Técnica Profesional. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=22489&nValor3=0&strTipM=TC

Asamblea Legislativa de Costa Rica. (2000). Creación e Integración de la Comisión Nacional Fomento de la Educación y la Formación Dual N° 29079-MEP. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=66893&nValor3=78954&param2=2&strTipM=TC&lResultado=18&strSim=simp

Asamblea Legislativa de Costa Rica. (2001). Reforma el Sistema Integrado Nacional de Educación Técnica para la Competitividad (SINETEC). N° 29425-MEP. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=46233&nValor3=48789&param2=3&strTipM=TC&lResultado=30&strSim=simp

Baptista, Pilar., Fernández, Carlos. y Hernández, Roberto (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Calderón, Indra. (2015). Importancia de Fomentar la Educación Técnica en Costa Rica. San José, Costa Rica. Recuperado de: http://www.elmundo.cr/opinion/importancia-de-fomentar-la-educacion-tecnica-en-costa-rica/

Cartera de Instrucción Pública. (1905). Memoria de Instrucción Pública. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium-bin/detalle.pl?Id=20160313055413

Cartera de Instrucción Pública. (1906). Memoria de Instrucción Pública. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium-bin/detalle.pl?Id=20160313055413

Consejo Superior de Educación. (1994). Política Educativa Hacia el Siglo XXI. San José, Costa Rica. Recuperado de: http://www.oei.org.co/quipu/costrica/

Cordero, Wálter. y Leal, Luis. (1987). La formación de técnicos en la educación técnica agropecuaria, en la región Huetar Atlántica, lineamientos y estrategias curriculares (Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Currículum). Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.

Cox, Maricel. (2005). Fortalecimiento de la Educación Técnica en Costa Rica (Diseño de Investigación como requisito parcial para optar al grado de Magíster en Evaluación de Proyectos y programas de desarrollo). Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.

Crespo, Ana. (1954) Educación pre-vocacional y Educación Vocacional o profesional en Costa Rica (Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Filosofia y Letras) Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.

Departamento de estudios de investigación educativa. (2014). Establecimiento Cronológico de los colegios técnicos profesionales. San José, Costa Rica.

Hinojosa, Miriam., Larrue, Corinne., Knoepfel, Peter. y Varonne, Frederic. (Enero-junio, 2007). Hacia un modelo de análisis de políticas públicas operativo. Un enfoque basado en los actores, sus recursos y las instituciones. Ciencia Política, (3), 6-29. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3663617

Iamamoto, Marilda (2003). El Servicio Social en la contemporaneidad, Trabajo y formación profesional. Sao Paulo, Brasil: Cortez Editora.

Ishizaka, Hiroki. (2011). Introducción de Estudio de Política Educativa para Analizar Casos Concretos. San José, Costa Rica: litografía e imprenta LIL.

Johansen, Osear. (1981). Introducción a la Teoría general de sistemas. México: Limusa

López, Xinia., Víquez, Enrique., Ávila, Gerardo. (2001). Educación Técnica y Formación Profesional en Costa Rica. San José, Costa Rica: INA, SINETEC.

Luhamann, Niklas. (1984) Sistemas Sociales. Lineamientos para una teoría general. Barcelona, España: Anthropos Editorial.

Ministerio de Educación Pública. (1951). Memoria anual de labores 1951. Recuperado de http://mep.janium.net/janium-bin/detalle.pl?Id=20150830165557.

Ministerio de Educación Pública. (1952). Memoria anual de labores 1951. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html

Ministerio de Educación Pública. (1954). Memoria anual de labores 1953. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html

Ministerio de Educación Pública. (1961). Reglamento para los Colegios Vocacionales. San José, Costa Rica: Asesoría General de Educación Vocacional.

Ministerio de Educación Pública. (1962). Memoria anual de labores 1961. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1965). Memoria anual de labores 1964. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1970). Memoria anual de labores 1969. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1971). Memoria anual de labores 1970-1971. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html

Ministerio de Educación Pública. (1973). Memoria anual de labores 1972. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1974). Memoria anual de labores 1973. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1976). Memoria anual de labores 1975. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1977). Memoria anual de labores 1976. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1978). Memoria anual de labores 1977. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1982). Memoria anual de labores 1981. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1990). Memoria anual de labores. Recuperado de http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (1997). Memoria anual de labores 1996-1997. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html

Ministerio de Educación Pública. (1994). Memoria anual de labores 1993-1994. Recuperado de: http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (2008). Memoria institucional 2006-2008. Recuperado de http://mep.janium.net/janium/MEP/memorias.html.

Ministerio de Educación Pública. (2014). “La Educación Subversiva: Atreverse a construir el país que queremos” Memoria Institucional MEP 2006 – 2014. Recuperado de: http://www.mep.go.cr/memoria-institucional-2006-2014.

Ministerio de Educación Pública. (2015a). Evolución de los indicadores de la Educación Técnica Profesional en Costa Rica en el periodo 2000-2014. Recuperado de: http://www.mep.go.cr/indicadores_edu/indice_boletines.html

Ministerio de Educación Pública. (2015b). Colegios diurnos y nocturnos. Dependencia pública, privada y privada-subvencionada según dirección regional y circuito escolar año 2015. Departamento de Estadística. Archivo institucional.

Molina, Lorena. y Morera, Nidia. (1994). La investigación en políticas sociales: un enfoque del Trabajo Social. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000121.pdf

O'Donnell, Guillermo. y Oszlak, Oscar. (1981). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Buenos Aires, Argentina: Centro de Estudios de Estado y Sociedad (CEDES). Recuperado de http://politicayplanificacionsocial.sociales.uba.ar/files/2012/04/04.05.-Dossier-Estado-y-politicas-estatales-en-America-Latina1.pdf

Paredes, Ilda. (2008). Influencia del enfoque sistémico en el Trabajo Social. Perú: Universidad Nacional del Altiplano. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000309.pdf

Parsons, Wayne. (2007). Políticas Públicas: una introducción a la teoría y la práctica del análisis de políticas públicas. México: FLACSO.

Programa Estado de la Nación. (2011). III Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/estado-educacion/educacion-por-capitulo/educacion-informe2011

Rojas, Carlos. (1977). Cronología comentada de la educación técnica en Costa Rica. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública, Dirección General de Educación Técnica Profesional.

Quesada, Juan. (2005). Un siglo de educación costarricense 1814-1914. Cuadernos de Historia de las Instituciones de Costa Rica, 23. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Velásquez, Raúl. (2009). Hacia una nueva definición de del concepto “política pública”. Desafíos, (20), 149-187. Recuperado de http://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/viewArticle/433

Comments

Downloads

Download data is not yet available.