Revista de Ciencias Económicas ISSN Impreso: 0252-9521 ISSN electrónico: 2215-3489

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/oai
Methodological Approximation to Evaluate Professor’s Effectiveness: Study of Teachers of the Chair XE0156 University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Incentivos
eficiencia de la educación
Economía de la Información
Costa Rica
Incentives
efficiency of education
Information Economics
Costa Rica

How to Cite

Muñoz-Alvarado, J. A. (2016). Methodological Approximation to Evaluate Professor’s Effectiveness: Study of Teachers of the Chair XE0156 University of Costa Rica. Revista De Ciencias Económicas, 34(2), 59–68. https://doi.org/10.15517/rce.v34i2.27323

Abstract

The following article presents a first approach to more precisely measure the effectiveness of a teacher when giving a course in lectures, specifically in this case Introduction to Economics for non-economists. To achieve this, a probit model was used based on the dynamic model of effectiveness and talent developed by Holmström (1999), in addition to several control variables. It was possible to order the 18 professors of the chair for the second half of 2015 and also to obtain interesting results of the control variables, such as the optimal size that each group should have.

https://doi.org/10.15517/rce.v34i2.27323
PDF (Español (España))

References

Araya, C., & Vargas, É. (enero-abril, 2013). Evaluación docente. ¿Mecanismo equitativo y confiable o proceso viciado que no cumple con su objetivo?. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 13(1), 1-31. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v13i1.11709

García, L. Y., Cerda, A. A., & Donoso-Díaz, S. (enero-marzo, 2011). Determinantes de la calidad docente: Programa de Asignación de Excelencia Pedagógica. Innovar, 21(39), 7-22. Recuperado de http://www.fce.unal.edu.co/media/files/documentos/Innovar/v21n39/v21n39.pdf

Holmström, B. (1999). Managerial Incentive Problems: A Dynamic Perspective. Review of Economic Studies, 66(1), 169-182. http://dx.doi.org/10.1111/1467-937X.00083

Milgrom, P. & Roberts, J. (1992) Economics, Organization and Management, Pearson.

Ruíz, G. (noviembre, 2012). Rendimiento académico y evaluación docente. Revista Varianza, 9, 24-30.

Parraguez, J., & Hoffmann, S. (2011). El proceso de enseñanza-aprendizaje universitario: reflexiones a través de la teoría de agencia. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(1), 27. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/revistatesi/article/view/7836

Comments

Downloads

Download data is not yet available.