Revista de Ciencias Económicas ISSN Impreso: 0252-9521 ISSN electrónico: 2215-3489

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/oai
Change of Methodology in the Costa Rica Consumer Confidence Survey
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

MP3 (Español (España))

Keywords

STATISTICS
CONSUMER CONFIDENCE
METHODOLOGICAL CHANGE
TELEPHONE SURVEY
CELLPHONE SURVEY
ESTADÍSTICA
CONFIANZA DEL CONSUMIDOR
CAMBIO METODOLÓGICO
ENCUESTA TELEFÓNICA
ENCUESTA CELULAR

How to Cite

Madrigal-Pana, J., Flores-Alvarado, S., Benavides-Prado, M. F., & Fiallos-Gonzáles, M. (2020). Change of Methodology in the Costa Rica Consumer Confidence Survey. Revista De Ciencias Económicas, 38(1), 71–97. https://doi.org/10.15517/rce.v38i1.38671

Abstract

In May 2019, the methodology of the Consumer Confidence Survey was modified, changing from fixed to mobile telephony, so the previous four surveys were conducted with both methods to investigate the effect on the Consumer Confidence Index (ICC), among other statistics of interest. In three of the surveys no evidence of differences in the magnitudes of the ICC was found. In addition, the decrease in confidence recorded by the index from May to November was with both types of survey (-16,8 points with the fixed and -16,0 points with the mobile) and the increase in confidence in the following surveys was similar (6,6 and 6,4, respectively). It is concluded that, in general, the magnitude of the ICC estimates, and other indicators of interest, is similar using both methodologies and also reproduces the same trend.

https://doi.org/10.15517/rce.v38i1.38671
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Dillon, W. R., & Goldstein, M. (1984). Multivariate Analysis: Methods and Applications (4a ed.). New York: Wiley.

Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica (2017, 13 de diciembre). Curso Diseño y Ejecución de Encuestas: Encuesta Actualidades 2017. https://web.archive.org/web/20200421194032/http://www.estadistica.ucr.ac.cr/index.php/es/encuestas/actualidades/informes/73-2017-estadistica-ucr-actualidades/file

Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica. (2019). Rediseño de la Encuesta del Consumidor Mayo 2018 - Febrero 2019. [Fichero Digital]. San José, C.R

Foody, G. M. (2009). Classification accuracy comparison: hypothesis tests and the use of confidence intervals in evaluations of difference, equivalence and non-inferiority. Remote Sensing of Environment, 113(8), 1658–1663. https://doi.org/10.1016/j.rse.2009.03.014

Gardner, M. J., & Altman, D. G. (1986). Confidence intervals rather than P values: estimation rather than hypothesis testing. Br Med J (Clin Res Ed), 292(6522), 746–750. https://doi.org/10.1136/bmj.292.6522.746

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2014). Código de buenas prácticas estadístcas para Costa Rica. https://web.archive.org/web/20200421194538/http://sen.inec.cr/sites/default/files/Documentos_NT/codigo_de_buenas_practicas.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2003). Encuesta de Propósitos Múltiples 2002. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2003.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2004). Encuesta de Propósitos Múltiples 2003. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2004.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2005). Encuesta de Propósitos Múltiples 2004. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2005.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2006). Encuesta de Propósitos Múltiples 2005. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2006.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2007). Encuesta de Propósitos Múltiples 2006. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2007.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2008). Encuesta de Propósitos Múltiples 2007. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2008.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2009). Encuesta de Propósitos Múltiples 2008. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2009.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2010). Encuesta de Propósitos Múltiples 2009. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2010.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2011). Encuesta Nacional de Hogares 2010. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2011.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2012). Encuesta Nacional de Hogares 2011. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2012.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2013). Encuesta Nacional de Hogares 2012. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2013.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2014). Encuesta Nacional de Hogares 2013. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2014.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2015). Encuesta Nacional de Hogares 2014. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2015.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2016). Encuesta Nacional de Hogares 2015. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2016.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2017). Encuesta Nacional de Hogares 2016. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2017.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Encuesta Nacional de Hogares 2017. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2018.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Plan Estadístico Nacional (PEN) 2018-2022. San José, C.R.: INEC. 2018.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Encuesta Nacional de Hogares 2018. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2019.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2012). X Censo Nacional de Población y VI de Vivienda, 2011. [Fichero Digital]. San José, C.R.: INEC. 2018.

Instituto Nacional de Estadística y Censos, Ministerio de Cultura y Juventud. Encuesta Nacional de Cultura 2016. (2017). Principales Resultados. Ed 1. San José, Costa Rica.

Katona, G. (1964). The mass consumption society. McGraw-Hill.

Lavrakas, P., et al. (2017). The Future Of U.S. General Population Telephone Survey Research. https://web.archive.org/web/20200421212817/https://www.aapor.org/Education-Resources/Reports/The-Future-Of-U-S-General-Population-Telephone-Sur.aspx

Madrigal, Johnny. (2012). Encuesta de Confianza de los Consumidores. Metodolología de la Encuesta. San José, Costa Rica: Escuela de Estadística. https://web.archive.org/web/20200421213429/http://estadistica.ucr.ac.cr/index.php/es/encuestas/confianza-de-los-consumidores/metodología-de-encuesta-icc-n°57/121-metodologia-encuesta-consumidor/file

Richard T. Curtin. (1982). Indicator of Consumer Behavior: The University of Michigan Suverys of Consumers. Public Opinion Quarterly. 46(3), 340–35. https://doi.org/10.1086/268731

Waksberg, J. (1978). Sampling Methods for Random Digit Dialing. Journal of the American Statistical Association, 73(361), 40–46. https://doi.org/10.1080/01621459.1978.10479995

Comments

Downloads

Download data is not yet available.