Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Thinking About the Institutional Identity in Contemporary Contexts: About Stories, Models, Metaphors and Approaches, Rosario, Argentina, on 19t Century Threshold
PDF (Español (España))

Keywords

Identidad docente
construcción de la identidad institucional
escuelas
contextos contemporáneos
crisis.
Teacher and institutional identity
schools
contemporary contexts
crisis.

How to Cite

Tranier, J. A. (2013). Thinking About the Institutional Identity in Contemporary Contexts: About Stories, Models, Metaphors and Approaches, Rosario, Argentina, on 19t Century Threshold. Revista Educación - Journal of Education, 37(1), 161–178. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10637

Abstract

This paper addresses some issues regarding the institutional and teacher´s identity in the Latin American context. Taking as reference our own experience as researchers and teachers in different schools in Rosario, Argentina, we will consider necessary to mention that identity needs to be approached in light of the sudden changes that have been taken place in the contemporary political world since 2001 in our country. So, questions like: How can we sustain teacher’s identity in a frame of political and social changes?; how these processes can be built within the educational community?; or what can be said about factors which make teachers suffer? And, finally, what kind of alternatives can help to rethink professional and institutional identity in our educational organizations? =, will be the main goal of this reflection. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10637
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Adorno, Th. (1984). Teoría Estética. Buenos Aires: Taurus.

Badiou, A. (1990). ¿Se puede pensar la política? Buenos Aires: Ediciones nueva visión

Bauman, Z. (2010). El arte de la vida. Buenos Aires: Paidó

Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Buenos Aires: FCE.

Duschatzky, S. y Birgnin, A. (2001). ¿Dónde está la escuela? Ensayos sobre la gestión institucional en tiempos de tubulencia. Buenos Aires: Flacso

Foucault, M. (2009). El Gobierno de sí mismo y de los otros. Buenos Aires: FCE.

Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Buenos Aires: FCE.

Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

García, D. (1994). Estado y Sociedad. La nueva relación a partir del cambio estructural.

Introducción. Ed.Tesis-Norma/ FLACSO, Bs. As.

Gvirtz, S. (2004). Mejorar la Escuela. Acerca de la Gestión y la enseñanza. Buenos Aires: Granica.

Gvirtz, S.; Grimberg, S. y Abregú, V. (2007). La Educación ayer, hoy y mañana. El ABC de la Pedagogía. Buenos Aires: Editorial Aique.

Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Ediciones de la flor.

Ilich, I. (2011). La Sociedad desescolarizada. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Kaes, R. (2002). La Institución y las Instituciones. Estudios Psicoanalíticos. Buenos Aires:

Paidós. Mézaros, I. (2008). La educación más allá del capital, Buenos Aires: Clacso.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.