Abstract
This paper addresses some issues regarding the institutional and teacher´s identity in the Latin American context. Taking as reference our own experience as researchers and teachers in different schools in Rosario, Argentina, we will consider necessary to mention that identity needs to be approached in light of the sudden changes that have been taken place in the contemporary political world since 2001 in our country. So, questions like: How can we sustain teacher’s identity in a frame of political and social changes?; how these processes can be built within the educational community?; or what can be said about factors which make teachers suffer? And, finally, what kind of alternatives can help to rethink professional and institutional identity in our educational organizations? =, will be the main goal of this reflection.
References
Referencias extraídas
Adorno, Th. (1984). Teoría Estética. Buenos Aires: Taurus.
Badiou, A. (1990). ¿Se puede pensar la política? Buenos Aires: Ediciones nueva visión
Bauman, Z. (2010). El arte de la vida. Buenos Aires: Paidó
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Buenos Aires: FCE.
Duschatzky, S. y Birgnin, A. (2001). ¿Dónde está la escuela? Ensayos sobre la gestión institucional en tiempos de tubulencia. Buenos Aires: Flacso
Foucault, M. (2009). El Gobierno de sí mismo y de los otros. Buenos Aires: FCE.
Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Buenos Aires: FCE.
Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
García, D. (1994). Estado y Sociedad. La nueva relación a partir del cambio estructural.
Introducción. Ed.Tesis-Norma/ FLACSO, Bs. As.
Gvirtz, S. (2004). Mejorar la Escuela. Acerca de la Gestión y la enseñanza. Buenos Aires: Granica.
Gvirtz, S.; Grimberg, S. y Abregú, V. (2007). La Educación ayer, hoy y mañana. El ABC de la Pedagogía. Buenos Aires: Editorial Aique.
Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Ediciones de la flor.
Ilich, I. (2011). La Sociedad desescolarizada. Buenos Aires: Ediciones Godot.
Kaes, R. (2002). La Institución y las Instituciones. Estudios Psicoanalíticos. Buenos Aires:
Paidós. Mézaros, I. (2008). La educación más allá del capital, Buenos Aires: Clacso.