Abstract
This article presents a proposal for teaching algebraic inequalities using the constructivist teaching approach. Considering the author’s teaching experience with high school students, some of the most common mistakes committed by students when solving exercises related to this topic have been established. Also, some ideas for implementing a teaching proposal have been introduced from the revision of some documents and literature, which is expected to tackle the issue so that students analyze and discuss the concept, define the algorithm and put the concept into practice to solve problems. There are some specific examples that can be presented to the student population to make them understand the concepts, are referred to daily situations, so that the application of the topic to solve problems can be appreciated.References
Calero, M. (2008). Constructivismo pedagógico. Teorías y aplicaciones básicas. México: Alfaomega Grupo Editor S. A. de C. V.
Coll, C.; Martín, E.; Mauri, T.; Miras, M.; Onrubia, J.; Solé, I., y Sabala A. (1999). El constructivismo en el aula (11a Ed.). España: Editorial Graó.
Costa Rica. (2006). Programa Estado de la Nación. 2006. Duodécimo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Capítulo 4: Armonía con la naturaleza. San José, Programa Estado de la Nación. Recuperado de: http://www.estadonacion.or.cr/biblioteca-virtual/costa-rica/estado-de-la-nacion/informes-anteriores/informes-por-capitulo/informe-xii/277-informe-xii
Costa Rica. Ministerio de Hacienda. (2013). Tarifas del impuesto al salario. Recuperado de: http://dgt.hacienda.go.cr/impuestosobrelarenta/Paginas/Impuestosobrelarenta.aspx
Díaz-Barriga, F. y Hernández G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw-Hill.
Duhalde, M., y González, M. (1997). Encuentros cercanos con la matemática. Argentina: Aique Grupo Editor S.A.
Garrote, M., Hidalgo, M., y Blanco, L. J. (2004). Dificultades en el aprendizaje de las desigualdades e inecuaciones. En Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 46, 37-44. Recuperado de: http://www1.unex.es/eweb/ljblanco/documentos/2004%20Garrote,%20Hidalgo,%20Blanco%20Inecuaciones%20Suma.pdf
Hernández, A., Molina Z., Pérez, R., y Rojas, G. (1995). Estrategia general para la construcción del conocimiento en una perspectiva constructivista en Antología de Temas sobre el constructivismo. Curso para los asesores regionales y para los asesores supervisores. San José: Ministerio de Educación Pública, Programa de Mejoramiento de la calidad de la educación general básica componente curricular.
Hernández, A., Francis, S., Gonzaga, W., y Montenegro M. (2009). Estrategias didácticas en la formación de docentes. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.
Instituto Costarricense de Acueductos y Alcantarillados (2010). Tarifas de acueducto domiciliario. Recuperado de: http://www.aya.go.cr/Administracion/DocumentosBoletines/Docs/220211020012rifasVigentesApartir17-02-2011.pdf
Instituto Costarricense de Electricidad (2010). Tarifa eléctrica residencial. Recuperado de: http://www.grupoice.com/wps/portal/gice/elect_hub/Servicios%20Residenciales/Tarifario%202012/Tarifas%20Servicio%20de%20Distribuci%C3%B3n/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_gQL0N_D2cLEwN_Vy8XA08zY09TUzNTA-dQE6B8JG55d3OSdBsEWLoC5V19LYPMXA0MDEyI0W2AAzgaENDt55Gfm6pfkBsaGlHuqAgANidD-A!!/dl3/d3/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnZ3LzZfVEoxT0hDODQwT0VKRDBJNjNJNTU2NUdNRzA!/
Pimienta, J. (2007). Metodología constructivista. México: Pearson Educación.
Socas, M., Camacho, M., Palarea, M., y Hernández, J. (Eds.). (1996). Iniciación al álgebra. Madrid: Editorial Síntesis
Tünnermann, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades. LXI (48), 21-32. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37319199005