Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Proposal for Teaching and Learning Linear Inequalities
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

constructivism
algebraic inequalities
order of real numbers
Mathematics teaching
Constructivismo
inecuaciones algebraicas
orden en los números reales
enseñanza de la Matemática

How to Cite

Maroto-Vargas, A. P. (2013). Proposal for Teaching and Learning Linear Inequalities. Revista Educación - Journal of Education, 37(2), 1–16. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i2.12924

Abstract

This article presents a proposal for teaching algebraic inequalities using the constructivist teaching approach. Considering the author’s teaching experience with high school students, some of the most common mistakes committed by students when solving exercises related to this topic have been established.  Also, some ideas for implementing a teaching proposal have been introduced from the revision of some documents and literature, which is expected to tackle the issue so that students analyze and discuss the concept, define the algorithm and put the concept into practice to solve problems. There are some specific examples that can be presented to the student population to make them understand the concepts, are referred to daily situations, so that the application of the topic to solve problems can be appreciated.

https://doi.org/10.15517/revedu.v37i2.12924
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Calero, M. (2008). Constructivismo pedagógico. Teorías y aplicaciones básicas. México: Alfaomega Grupo Editor S. A. de C. V.

Coll, C.; Martín, E.; Mauri, T.; Miras, M.; Onrubia, J.; Solé, I., y Sabala A. (1999). El constructivismo en el aula (11a Ed.). España: Editorial Graó.

Costa Rica. (2006). Programa Estado de la Nación. 2006. Duodécimo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Capítulo 4: Armonía con la naturaleza. San José, Programa Estado de la Nación. Recuperado de: http://www.estadonacion.or.cr/biblioteca-virtual/costa-rica/estado-de-la-nacion/informes-anteriores/informes-por-capitulo/informe-xii/277-informe-xii

Costa Rica. Ministerio de Hacienda. (2013). Tarifas del impuesto al salario. Recuperado de: http://dgt.hacienda.go.cr/impuestosobrelarenta/Paginas/Impuestosobrelarenta.aspx

Díaz-Barriga, F. y Hernández G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw-Hill.

Duhalde, M., y González, M. (1997). Encuentros cercanos con la matemática. Argentina: Aique Grupo Editor S.A.

Garrote, M., Hidalgo, M., y Blanco, L. J. (2004). Dificultades en el aprendizaje de las desigualdades e inecuaciones. En Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 46, 37-44. Recuperado de: http://www1.unex.es/eweb/ljblanco/documentos/2004%20Garrote,%20Hidalgo,%20Blanco%20Inecuaciones%20Suma.pdf

Hernández, A., Molina Z., Pérez, R., y Rojas, G. (1995). Estrategia general para la construcción del conocimiento en una perspectiva constructivista en Antología de Temas sobre el constructivismo. Curso para los asesores regionales y para los asesores supervisores. San José: Ministerio de Educación Pública, Programa de Mejoramiento de la calidad de la educación general básica componente curricular.

Hernández, A., Francis, S., Gonzaga, W., y Montenegro M. (2009). Estrategias didácticas en la formación de docentes. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Instituto Costarricense de Acueductos y Alcantarillados (2010). Tarifas de acueducto domiciliario. Recuperado de: http://www.aya.go.cr/Administracion/DocumentosBoletines/Docs/220211020012rifasVigentesApartir17-02-2011.pdf

Instituto Costarricense de Electricidad (2010). Tarifa eléctrica residencial. Recuperado de: http://www.grupoice.com/wps/portal/gice/elect_hub/Servicios%20Residenciales/Tarifario%202012/Tarifas%20Servicio%20de%20Distribuci%C3%B3n/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_gQL0N_D2cLEwN_Vy8XA08zY09TUzNTA-dQE6B8JG55d3OSdBsEWLoC5V19LYPMXA0MDEyI0W2AAzgaENDt55Gfm6pfkBsaGlHuqAgANidD-A!!/dl3/d3/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnZ3LzZfVEoxT0hDODQwT0VKRDBJNjNJNTU2NUdNRzA!/

Pimienta, J. (2007). Metodología constructivista. México: Pearson Educación.

Socas, M., Camacho, M., Palarea, M., y Hernández, J. (Eds.). (1996). Iniciación al álgebra. Madrid: Editorial Síntesis

Tünnermann, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades. LXI (48), 21-32. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37319199005

Comments

Downloads

Download data is not yet available.