Abstract
An innovative proposal is developed for teaching English at secondary education, specifically in the operative curriculum. That is, the curriculum that takes place between the teacher and their students in the classroom. Such proposal aims to reach the objectives that have already been assigned to schools at the secondary education. These schools have been given the power to shape, train, evaluate and instruct students, so that secondary education students really acquire the English language in such a way that they will have the capacity to communicate through the use of this language. This proposal takes into account the necessary instruments for teaching English; including assessment and its indicators to determine the level of proficiency each student has as well as the activities planned to develop the different skills in order to acquire this language. These instruments offer as significant curricular contributions for the implementation of this proposal by English teachers since it provides them with the necessary information to determine the student’s level of English proficiency and the activities these teenagers can successfully perform in order to improve their level. It is relevant to highlight that those instruments develop four English language skills: listening, speaking, reading, and writing. As it is established in the English Syllabus by the Ministry of Public Education in Costa Rica.References
Bello, P. (1990). Didáctica de las segundas lenguas. Madrid. Santillana.
Brown, H. D. (1994). Principles of Language Learning and Teaching. [Principios del aprendizaje de idiomas y de la enseñanza] United States. Prentice Hall Regents.
Brumfit, Ch y Johnson, K. (Ed.) (1987). The Communicative Approach to Language Teaching. [El enfoque comunicativo de la enseñanza de idiomas] Nueva York. Oxford University Press.
Carvajal, Z. (2011). Lineamientos curriculares en la enseñanza de inglés en secundaria, basados en el enfoque comunicativo. Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica
Celce-Murcia, M. (Ed.) (1991). Teaching English as a Second or Foreign Language. [Enseñanza del Inglés como segunda lengua o lengua extranjera] Estados Unidos. Heinle & Heinle Publishers.
Cook, T. y Reichardt, Ch. (1997). Métodos Cualitativos y Cuantitativos en Investigación. Madrid, España. Ediciones Morata.
Dlugosz, D. (2000). Rethinking the role of reading in teaching a foreign Language to Young Learners. [Repensando el papel de la lectura en la enseñanza de un idioma extranjero para estudiantes jóvenes]. ELT Journal. 54/3. July, 2000. Pág.286
Escudero, J. (Ed.) (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. España. Editorial Síntesis.
European Committee. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. [Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación]. Council for Cultural Cooperation Education Committee Language Policy Division, Strasbourg. Cambridge University Press.
Garibay, B. (2002). Experiencias de aprendizaje: Educación Siglo XXI. Para que mis alumnos aprendan. Una guía de acción. Universidad Autónoma del Carmen. México.
Gimeno, J. (2007). El Currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid, España: Morata.
Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, España: Morata.
Harmer, J. (2007). How to teach English. [Cómo enseñar inglés]. England. Longman
Harmer, J. (2011). The Practice of English Language Teaching. [La práctica de la Enseñanza del idioma Inglés]. England. Longman
Hernández, P. (1998). Diseñar y Enseñar. Teoría y técnicas de la programación y del proyecto docente. España: Narcea.
Littlewood, W. (1992). La enseñanza de la comunicación oral. Un marco metodológico. Barcelona. Paidós.
Mackey, W. (1969). Language Teaching Analysis. [Análisis de la Enseñanza de Idiomas]. Gran Bretaña. Longmans.
Ministerio de Educación Pública. (2005). Programa de Estudio de Educación Diversificada- Inglés. San José, Costa Rica.
Posner, G. (2004). Análisis del Currículo. México, D.F. Mc Graw-Hill.