Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Contributions to the Study of Sociology of Education (Classical authors)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Sociology
education
education system
society
Sociología
educación
sistema educativo
sociedad

How to Cite

Rojas-León, A. (2014). Contributions to the Study of Sociology of Education (Classical authors). Revista Educación - Journal of Education, 38(1), 33–58. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14376

Abstract

Since its origins, sociology has focused on the study of specific areas such as education, in order to become a science that not only explores the scientific studies, but is also specialized on the subject matter. This article presents an overview of the contributions of various theoretical European traditions regarding education. From the “theoretical inputs” presented, the reflection and theoretical proposal about the subject matter related to the sociology of education are re-defined, due to a seemingly lack of clarity or consensus among the authors. Mainly, this research attempts to analyze those core issues related to the understanding of the multiple interactions between society-education and vice versa, visible from sociology. As one of the main findings, it is argued that the traditionally named sociology of education encompasses three subject matters: sociology of education, pedagogical sociology and the sociology of the educational system. Although these lines of research are intertwined, its categorization facilitates the specific understanding of various aspects within the same subject matter.
https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14376
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adorno, T. (2006). Introducción a la sociología. España: Editorial Gedisa.

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1969). La sociedad. Lecciones de sociología. Argentina: Editorial Proteo.

Althusser, L. (2008). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. México: Grupo Editorial Tomo.

Álvarez-Uría, F. (2007). Referencias biográficas y bibliográficas de Émile Durkheim. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Berthelot, J. M. (2003). La construcción de la sociología. Argentina: Ediciones Nueva Visión.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2006). Los herederos. Argentina: Siglo XXI Editores.

Díaz, C. (2009). Viejas y Nuevas Ideas en Educación. Una historia de la pedagogía. España: Editorial Popular.

Dubet, F. (2006). La Escuela de las Oportunidades ¿Qué es una escuela justa? España: Editorial Gedisa.

Durkheim, E. (1980). La Evolución Pedagógica en Francia. En: Gras, A. (comp.). Sociología de la educación. España: Narcea S. A. de Ediciones.

Durkheim, E. (2002). La Educación Moral. España: Ediciones Morata S. L.

Durkheim, E. (2007). El papel de las Universidades en la educación social del país. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Durkheim, E. (2007). La escuela del mañana. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Durkheim, E. (2007). Debate sobre la Educación Sexual. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Durkheim, E. (2009). Educación y Sociología. España: Editorial Popular.

Elias, N. (2002). Compromiso y distanciamiento. España:

Ediciones Península.

Gardou, C. (2000). La educación especial. En: Avanzini, G. (coord.). La pedagogía hoy. México: Fondo de Cultura Económica.

Gómez, C. y Domínguez, J. (2001). Sociología de la Educación. Manual para maestros. España: Ediciones Pirámide.

Gras, A. (1980). Sociología de la educación. España: Narcea S. A. de Ediciones.

Horkheimer, M. (2000). Teoría Tradicional y Teoría Crítica. España: Ediciones Paidós Ibérica.

Janne, H. (1980). Prólogo. En: Gras, A. (comp.). Sociología de la educación. España: Narcea S. A. de Ediciones.

Jensen, G. (1971). Sociología educacional. Argentina: Editorial Troquel.

Kupiec, A. (2008). Karl Mannheim ideología, utopía y conocimiento. Argentina: Ediciones Nueva Visión.

Lahire, B. (2006a). El espíritu sociológico. Argentina: Ediciones Manantial SRL.

Lahire, B. (2006b). ¿Para qué sirve la sociología? Argentina: Siglo XXI Editores.

Le Bouëdec, G. (2000). La educación de los adultos. En: Avanzini, G. (coord.). La pedagogía hoy. México: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (1997). Manifiesto del Partido Comunista. México: Editores Mexicanos Unidos.

Marx, K. (2007). Trabajo de los niños y escolarización. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Marx, K. (2007). Exámenes y Burocracia. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Ottaway, A. K. C. (1965). Educación y sociedad. Introducción a la sociología de la educación. Argentina: Editorial Kapelusz.

Simmel, G. (2008). Pedagogía Escolar. España: Editorial Gedisa.

Taberner, J. (2005). Sociología y Educación. El sistema educativo en sociedades modernas. Funciones, cambios y conflictos. España: Editorial Tecnos.

Touraine, A. (2009). La mirada social. Un marco de pensamiento distinto para el siglo XXI. España: Ediciones Paidós Ibérica.

Van Haecht, A. (1999). La escuela va a examen. Preguntas a la sociología de la educación. Argentina: Editorial Biblos- Miño y Dávila Editores.

Vernik, E. (2008). Posfacio: Simmel como pedagogo. La educación como vida. En: Simmel, G. Pedagogía Escolar. España: Editorial Gedisa.

Watier, P. (2005). Georg Simmel sociólogo. Argentina: Ediciones Nueva Visión.

Weber, M. (2000). El político y el científico. España: Alianza Editorial.

Weber, M. (2008). Economía y Sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

Weber, M. (2007). Las universidades americanas y las alemanas. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Weber, M. (2007). La pretendida libertad intelectual en las universidades alemanas. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Weber, M. (2007). La libertad intelectual en las universidades. En: Álvarez-Uría, F. (ed.). Karl Marx, Max Weber y Emile Durkheim. España: Ediciones Morata S. L.

Whitty, G., Power, S. y Halpin, D. (1999). La escuela, el estado y el mercado. España: Ediciones Morata S. L.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.