Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Approach to Integrated Pedagogical Model for the teaching of groundwater hydrology
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Aquifer
hydraulic
groundwater hydrology
pedagogy
Acuífero
pedagogía
hidráulica
hidrología subterránea

How to Cite

Serrano Guzmán, M. F., Pérez Ruiz, D. D., & Galvis-Hormiga, G. (2014). Approach to Integrated Pedagogical Model for the teaching of groundwater hydrology. Revista Educación - Journal of Education, 38(1), 59–67. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14377

Abstract

Grounded on basic and applied research, the Universidad Pontificia Bolivariana system is working on the implementation of the Integrated Pedagogical Model (IPM) to help students develop their own academic training skills,. A collaborative effort between professors and students has been made to design and build a two-dimensional physical model of an aquifer at a small scale in order to understand the interaction of surface and groundwater resources. The physical model consists of a 1mx1mx0.1m transparent box containing the two-dimensional system including an unconfined aquifer on top of an aquifer confined by a layer of clay. The dimensions of the physical model allow the professor and students to visualize the implications of phenomena such as groundwater flow, surface water and groundwater relationship, surface contaminant infiltration, fate and transport of ground water contaminants, and effect of ground water exploitation. In conclusion, small-scale physical models represent ideal pedagogical strategies which convey the potential of knowledge generation and better understanding of concepts and theories of the groundwater phenomenon.
https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14377
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cano-García, M.E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12 (3), 1-16.

Chen, Z. G.H. Huang y A. Chakma (2000), Risk assessment of a petroleum-contaminated site through a multiphase and multi-component modelling approach. [Evaluación de riesgos de sitios contaminados por petróleo a través de aproximaciones de modelos multifase y multicomponentes], Journal of Petroleum Science and Engineering, 26, 273-281.

Constantinides, P., R. Montalvo, y S. Silverman. (2013). Teaching processes in elementary physical education clases taught by specialist and nonspecialist. [Procesos de enseñanza en clases de educación física elemental a cargo de especialistas y no especialistas]. Teaching and Teacher Education, 36, 68-76.

Eastman, C. y W. M. Mc Cracken y W. Newstetter. (2001). Design Knowing and Learning: Cognition in Design Education. [Diseñando conocimiento y aprendizaje: Cognición en Educación de Diseño]., Chapter 8, New Directions in Design.

Kechavarzi, C., K. Soga y T.Illangasekare (2005). Two dimensional laboratory simulation of LNAPL infiltration and redistribution in the vadose zone. [Simulación en dos dimensiones a escala laboratorio de la infiltración y redistribución de la zona vadosa], Journal of Contaminant Hydrology, 76, 211-233.

Marinack Jr., M.C. y J. N. Mpagazehe y C. F. Higgs III (2012). An Eulerian, lattice-based cellular automata approach for modelling multiphase flows. [Un enfoque euloriano basado en una aproximación celular de flujos multifase], Powder Technology, 221, 47-56.

Putranto, A. y Chen, X. D. (2013). Multiphase modelling of intermittent drying using the spatial reaction engineering approach (S-REA). [Modelación multifase del secado intermitente usando la reacción de aproximación espacial S-REA], Chemical Engineering and Processing, 70, 169–183.

Salicetti Fonseca A. y Romero Cerezo, C. (2010). La plataforma de apoyo a la docencia como opción metodológica para el aprendizaje de competencias. Revista Educación, 34 (1), 83-100.

Serrano-Guzmán, M.F.; Pérez Ruiz, D.D; Puppala, A y Padilla. I. (2010). CWR: Alternativa para detección de NAPLs. Puente Revista Científica, 5 (2), 25-35.

Serrano-Guzmán, M.F., Solarte-Vanegas, N. C.; Pérez-Ruíz, D. D. y Pérez –Ruiz. A. (2011). La investigación como estrategia pedagógica del proceso de aprendizaje para ingeniería civil. Revista Educación, 35 (2), 1-33.

Vargas Cordero, Z. R. (2009).La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33(1), 155-165.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.