Abstract
The present research is founded on the premise that in a school, the teacher is a leader and must be perceived as such to manage the classroom in order to make things happen. The case under study uses an exploratory-descriptive methodology to analyze whether the teachers Mier y Pesado School, located in Mexico City, perceive having any of the characteristics from Transformational Leadership (TL). Regarding this question, the researchers’ perception leads to two hypotheses: 1) the higher the teachers’ educational level is, the more TL characteristics they have; 2) the more teaching experience teachers have, the more LT characteristics they have acquired throughout the years. The data collection instrument used was a questionnaire. Among the limitations of the study, it can be noted that the correlations –between teaching experience, educational level and LT characteristics-- were not significant for the proposed hypotheses due to the small sample size used. However, future research is encouraged by applying the questionnaire with a larger sample.References
Bass, B. M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations [Liderazgo y actuación más allá de las expectativas]. New York: Free Press.
Bass, B. M. (1999). Current developments in transformational leadership [Desarrollos actuales en liderazgo transformacional] en The Psychologist-Manager Journal, 3(1), 5-21. Philadelphia: Psychology Press.
Bass, B. M. y Avolio, B. J. (1995). The Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) [El Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ)]; Redwood City: Mind Garden. Recuperado de www.mindgarden.com
Bass, B. M. y Riggio, R. (2006). Transformational leadership [Liderazgo transformacional]. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Bernal, J. L. (2000). Cuestionario sobre liderazgo transformacional. Aportaciones desde una invetigación. En Liderazgo y organizaciones que aprenden. Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos, Bilbao: Universidad de Deusto, pp. 441-458.
Burns, J. (1978). Leadership. [Liderazgo]. New York: Harper & Row.
Cardona, P. y García-Lombardía, P. (2009). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo (4ta ed.). Pamplona: Eunsa.
Cardona, P. y Wilkinson, H. (2010). Creciento como líder (2da ed.). Pamplona: Eunsa.
Ginebra, J. (1995). El Liderazgo y la acción. Mitos y realidades.México: McGraw-Hill Interamericana.
González, O. y González, O. (noviembre 2007-febrero 2008). Percepciones de los estudiantes universitarios, frente al liderazgo docente en Revista Mexicana de Orientación educativa, 5(13), 37-43.
Mendoza, I. A., Ortiz Arévalo, M. F. y Rosell, P. (enero-julio 2007). Dos décadas de investigación y desarrollo en liderazgo transformacional en Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 7(27), 25-41.
Murillo Torrecilla, F. J., (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido, en Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en educación, 4(4e), 11-24. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2_htm.htm
Pascual, R., Villa, A. y Auzmendi, E. (1993). El liderazgo transformacional en los centros docentes. Bilbao, Mensajero.
Prieto, A. y Zambrano, E. (enero-abril 2005). Ética y liderazgo transformacional en la docencia, en Telos, 7(1), 81-91. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.
Sheard, A. G. y Kakabadse, A. P. (2004) A process perspective on leadership and team development [Perspectiva del proceso de desarrollo de liderazgo y equipo], en Journal of Management Development, 23 (1), 7–10.
Vázquez Alatorre, A. (2013). Interdependencia entre el liderazgo transformacional, cultura organizacional y cambio educativo: una reflexión en Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 73-91.
Yukl, G. A. (2006). Leadership in organizations [Liderazgo en organizaciones], Upper Saddle River, New Jersey, Prentice Hall.
Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.