Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Characterization of Chilean Higher Education Institutions (HEI): an approach towards a future model of university (Main reforms applied in the Latin-American higher education model that made an impact in the commercialization of the universities)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Models of universities
educational reforms in Chile
higher education
prospective college commercialization of the university
Modelos de universidades
reformas educativas en Chile
educación superior
prospectiva de la universidad
mercantilización de la universidad

How to Cite

Carmona-López, R. J., Toro-Jaramillo, I. D., & Riascos-Gonzales, J. A. (2014). Characterization of Chilean Higher Education Institutions (HEI): an approach towards a future model of university (Main reforms applied in the Latin-American higher education model that made an impact in the commercialization of the universities). Revista Educación - Journal of Education, 38(2), 37–50. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15260

Abstract

The research context that this article seeks to show the different models of college, from the evolution and development of universities and their management in Latin America, particularly in Chile, and how they affect the development of societies, both past and contemporary, highlighting some similar and different characteristics that they have. It should be noted that the Chilean model of education has been considered to have a great impact on some countries in Latin America, especially in Colombia. Moreover, the general objective of this research was the reflection on the reforms of higher education in Latin America and the impact these reforms have had in recent years in Chile, which seem to have created a high dissatisfaction in the social context, due to the excessive commercialization of educational services.  For the development of this paper an extensive review of the literature, which accounts for the phenomenon to be investigated is made and semi-structured interviews were carried out to experts in the field, which helped to understand what authors explain in the literature concerning models and educational reforms in Latin America and the current situation of education in Chile, thereby achieving a clear vision of the reality of the problem.

https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15260
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Argandoña, G. (octubre, 2011) Entrevista con Guillermo Argandoña, Profesor de la faculta de ingeniería de la universidad de Santiago de Chile, Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Berlasconi, A. y Rojas, F. (2004). Informe sobre la Educación Superior en Chile: 1980-2003. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001403/140395s.pdf

Bernasconi, A. (2006). La difícil tarea de clasificar universidades. Calidad en la Educación. Santiago, Chile. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2286748

Bernasconi, A. (septiembre, 2011). Entrevista con Andrés Bernasconi, vicerrector académico de la Universidad Andrés Bello de Chile, Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Blancas, P., Caycho, C., Hinostroza, O., Ortíz, E., Rojas, J. y Rodríguez, Y. (2013). Singapur. Universidad Peruana Los Andes, Hunacayo, Perú, Recuperado de: https://www.academia.edu/5330276/SINGAPUR_PAIS

Brunner, J., Tillet, A., Elacqua, G., Bonnefoy, J., González, S., Pacheco, P., Salazar, F. (2005). Guiar el Mercado. Informe sobre la Educación Superior en Chile. Viña del Mar, Chile.

Brunner, J. (2007). Educación superior en Chile: Instituciones mercados y políticas gubernamentales 1967-2007. Ediciones Diego Portales, Santiago, Chile.

Brunner, J. (2009). Políticas de Educación Superior: Tendencias internacionales. Recuperado de www.brunner.cl

Brunner, J. (2010). “El lugar del mercado en el presente y futuro de la educación superior chilena”. En F. López Segrera y D. M. Rivarola (Comps.) La Universidad ante los desafíos del siglo XXI. Revista Paraguaya de Sociología. Quinquenio del Cincuentenario de la Revista, (pp. 765-836).

Brunner, J. y Peña, C. (2011). El conflicto de las Universidades: entre lo público y lo privado. Ediciones Diego Portales, Santiago, Chile.

Brunner, J.J. (mayo, 2011). Entrevista con José Joaquín Brunner, ex ministro de Estado de Chile, Perspectivas de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Caicedo Escudero, J. (octubre, 2011). Entrevista con Jaime Caicedo Escudero, profesor del doctorado de la Facultad de Administración y Economía – FAE. Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Clark, B. (1998). La creación de universidades emprendedoras: Caminos de la organización y de la transformación. Oxford y Nueva York: Brunner (05 de mayo de 2011).

Donoso, S. y Schmal S. (2009). Introducción a la Economía de la Educación: El fenómeno educativo y su connotación económica. Talca, Chile: Editorial Universidad de Talca.

Donoso, S. (octubre, 2011). Entrevista con Sebastián Donoso, Director del Programa de Maestría en Política y Gestión, Universidad de Talca, Chile, Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Fuhrman, S. (2011, 25 de noviembre). Susan Fuhrman, experta de la U. de Columbia, participa en encuentro sobre calidad y desafíos de la educación [Facebook] Recuperado de: https://es-la.facebook.com/pages/Colegio-de-Profesores-Regional-Valpara%C3%ADso/240585409334696

Halinen, I y Järvinen, R. (marzo, 2008). En pos de la educación inclusiva: el caso de Finlandia. Revista Perspectivas, 145(1), 97-127, París: UNESCO. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadminin/user_upload/Publications/Prospects/Prospects145_spa.pdf

James, R. (2011). Factores que influyen en las decisiones de los futuros estudiantes de educación superior. XVI Seminario internacional titulado: Equidad en el acceso a la educación superior del Consejo Nacional de Educación. Santiago, Chile.

Mahncke, M. (noviembre, 2011). Entrevista con Margarita Mahncke, profesora de la Universidad Diego Portales, Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Marshall, J. (2010). Educación Superior: Institucionalidad para los nuevos desafíos. Calidad de la educación, 236-251.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del fututo. Documento de la Unesco: Paris.

Ospina, M., y Sanabria, P. (2010). Un enfoque de mercadeo de servicios educativos para la gestión de las organizaciones de educación superior en Colombia: el modelo MIGME. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas Universidad Militar Nueva Granada, 18(2), 107-136. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rfce/v18n2/v1 8n2a07.pdf

Richards, H (octubre, 2011). Entrevista con Howard Richards, profesor del doctorado de la Facultad de Administración y Economía – FAE. Perspectiva de la educación superior en América Latina. [Grabación en audio].

Schiefelbein E. (agosto, 2011). Entrevista con Ernesto Schiefelbein, ex ministro de educación de Chile, Perspectiva de la educación superior en América latina. [Grabación en audio].

Toro, I. y Parra, R. (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.