Abstract
This essay concentrates on the process of teaching execution in the critical-reflexive thinking development as a college didactic strategy when teaching literature, more specifically William Shakespeare’s Hamlet (1603). Such a strategy is based on a series of communicative activities which analyze the development of students’ cognitive abilities, their process of criticism and analysis, their personal reflection through experiential moments as well as the development of techniques on argumentation and critical thinking. The purpose of this strategic implementation was to improve students’ academic quality in their critical and argumentative productions when analyzing Hamlet as a literary text.References
Claxton, G. (1999). Aprender. El reto del aprendizaje humano. Barcelona: Paidós.
Cuenca, M.J. (1995). Mecanismos lingüísticos y discursivos de la argumentación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 23-40.
De Longhi, A.L., Ferreyra, A., Paz, A., Bermúdez, G., Solís, M., Vaudagna, E. y Cortés, M. (2005). Estrategias didácticas innovadoras para la enseñanza de las ciencias naturales en la escuela. Argentina: Universitas.
Facione, P.A. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Nueva York: Insight Assessment.
Montes de Oca, N. y Machado Ramírez, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Humanidades Médicas 11(3), 475-488. Recuperado de http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/127/68
Muria Vila, I. y Damián Díaz, M. (2003). La enseñanza de las habilidades de pensamiento desde una perspectiva constructivista. Umbral. Revista de Educación, Cultura y Sociedad III(4), 158-163.
Lacan, J. (1983). Hamlet: un caso clínico. En Lacan oral. Buenos Aires: Editorial Xavier Bóveda.
Quijano, M. (1962). Hamlet y sus críticos. México: Editorial UNAM.
Paul, R. y Elder, L. (1997). Critical Thinking [Pensamiento crítico]. California: Foundation for Critical Thinking.
Shakespeare, W. (2009). Hamlet, Príncipe de Dinamarca. (1603). Madrid: Cátedra.
Toulmin, S. (2003). The Uses of Arguments. Nueva York: Cambridge University Press.