Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Implementation of the didactic strategy of critical-reflexive thinking in the literary analysis of Shakespeare’s Hamlet
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Thinking
criticism
reflection
experiential
argumentation
Hamlet
Pensamiento
crítica
reflexión
vivencial
argumentación
Hamlet

How to Cite

Marín-Calderón, N. (2014). Implementation of the didactic strategy of critical-reflexive thinking in the literary analysis of Shakespeare’s Hamlet. Revista Educación - Journal of Education, 38(2), 51–62. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15261

Abstract

This essay concentrates on the process of teaching execution in the critical-reflexive thinking development as a college didactic strategy when teaching literature, more specifically William Shakespeare’s Hamlet (1603). Such a strategy is based on a series of communicative activities which analyze the development of students’ cognitive abilities, their process of criticism and analysis, their personal reflection through experiential moments as well as the development of techniques on argumentation and critical thinking. The purpose of this strategic implementation was to improve students’ academic quality in their critical and argumentative productions when analyzing Hamlet as a literary text.

https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15261
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Claxton, G. (1999). Aprender. El reto del aprendizaje humano. Barcelona: Paidós.

Cuenca, M.J. (1995). Mecanismos lingüísticos y discursivos de la argumentación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 23-40.

De Longhi, A.L., Ferreyra, A., Paz, A., Bermúdez, G., Solís, M., Vaudagna, E. y Cortés, M. (2005). Estrategias didácticas innovadoras para la enseñanza de las ciencias naturales en la escuela. Argentina: Universitas.

Facione, P.A. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Nueva York: Insight Assessment.

Montes de Oca, N. y Machado Ramírez, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Humanidades Médicas 11(3), 475-488. Recuperado de http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/127/68

Muria Vila, I. y Damián Díaz, M. (2003). La enseñanza de las habilidades de pensamiento desde una perspectiva constructivista. Umbral. Revista de Educación, Cultura y Sociedad III(4), 158-163.

Lacan, J. (1983). Hamlet: un caso clínico. En Lacan oral. Buenos Aires: Editorial Xavier Bóveda.

Quijano, M. (1962). Hamlet y sus críticos. México: Editorial UNAM.

Paul, R. y Elder, L. (1997). Critical Thinking [Pensamiento crítico]. California: Foundation for Critical Thinking.

Shakespeare, W. (2009). Hamlet, Príncipe de Dinamarca. (1603). Madrid: Cátedra.

Toulmin, S. (2003). The Uses of Arguments. Nueva York: Cambridge University Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.