Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The best years of education in Latin America, 1950-1980
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education
Latin-American history
educational system
non formal education
Educación
historia latinoamericana
sistema escolar
educación no formal

How to Cite

Donoso-Romo, A. (2014). The best years of education in Latin America, 1950-1980. Revista Educación - Journal of Education, 38(2), 107–122. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15264

Abstract

This article will study the best years of education in Latin America (1950 – 1980); where a great majority of the regional population shared a positive perception of education of the first time. The first part will have a look at one of the most unique Latin American educational phenomena of the era – the exponential increase of educational coverage. The second part will analyze other important tendencies during these decades – the implementation of reforms that affected to educational systems. The third part will point out in detail the major critiques against educational systems. The last part, as a way of conclusion, will explain the antecedents that, in the late 70s and early 80s, will change the general basis of education in Latin America.

https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15264
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abel, C. (2008). La política social en América Latina desde 1930 hasta el presente. En Palacios, Marcos y Weinberg, Gregorio. Historia general de América Latina, tomo VIII. América Latina desde 1930 (pp. 213-251). París: UNESCO – Editorial Trotta.

Almada, M. (1989). Paraguay: educación y dependencia. (2° Ed.). Asunción, Paraguay: Intercontinental Editora.

Almada, M. (2005). Paraguay: la cárcel olvidada con anexo documental novena edición. (9° Ed.) La Habana: Encuentro Internacional Contra el Terrorismo, Verdad y Justicia. Recuperado de http://es.calameo.com/read/000028645fee8325fefec

Althusser, L. (1985) [1970]. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Austin, R. (2004). Intelectuales y educación superior en Chile, de la independencia a la democracia transicional 1810-2001. Santiago de Chile: Ediciones Chile América – CESOC.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1982) [1970]. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora.

Cardenal, E. (2004). La revolución perdida. Memorias 3. Madrid: Editorial Trotta.

Castro, F. (1980) [1976]. La educación en la revolución. México D.F.: Ediciones de Cultura Popular.

CEPAL (1967). Educación, recursos humanos y desarrollo en América Latina. Nueva York: Naciones Unidas.

CEPAL (1982). El desarrollo de América Latina y sus repercusiones en la educación. Alfabetismo y escolaridad básica. Santiago de Chile: CEPAL.

Coombs, P. (1978) [1968]. La crisis mundial de la educación. Barcelona: Edicions 62.

Donoso Romo, A. (2012a) [2008]. Educación y nación al sur de la frontera: organizaciones mapuche en el umbral de nuestra contemporaneidad, 1880-1930. Santiago de Chile: Editorial Pehuén.

Donoso Romo, A. (2012b). Identidad y educación en América Latina. Ensayos. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo.

Donoso Díaz, S. (2013). El derecho a educación en Chile: Nueva ciudadanía tras el ocaso neoliberal. Santiago de Chile: Bravo y Allende Editores.

Frigotto, G. (1984). A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez Editora.

Gentili, P. (2008). Desencanto e utopia: a educação no labirinto dos novos tempos. Petrópolis: Editora Vozes.

Gentili, P. (2012) [2011]. Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra la educación excluyente. Buenos Aires, Siglo XXI.

Hobsbawm, E. (2003) [1994]. Era dos extremos. O breve século XX. 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras.

Illich, I. (1973). En América Latina ¿Para qué sirve la escuela? Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.

Martínez Boom, A. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva: Dos modos de modernización en América Latina. Barcelona: Anthropos.

OCDE (1961). El desarrollo económico y las inversiones en educación. Washington: Organización de Cooperación y Desarrollo Económicos.

Ossenbach, G. (2001). Génesis histórica de los sistemas educativos. En García, J. Ossenbach, G. y Valle, J. Cuadernos educación comparada 3, Génesis, estructuras y tendencias de los sistemas educativos iberoamericanos (pp. 13-60). Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos.

Poerner, A. J. (1995). O poder joven. História da participação política dos estudantes brasileiros. São Paulo: Centro de Memória da Juventude.

Ponce, A. (1937). Educación y lucha de clases. México D.F.: Editorial América.

Poniatowska, E. (2010). Tlatelolco para universitarios. Em Varios autores. ¡No se olvida! Testimonios del 68 (pp. 9-17). México D.F.: Para leer en libertad y PRD – DF.

Puiggrós, A. (1994). Historia y prospectiva de la educación popular latinoamericana. En Gadotti, M. y Torres, C. (orgs.) Educação popular: utopia latino-americana (pp. 13-22). São Paulo: Cortez / Editora da Universidade de São Paulo.

Rama, G. (Coord.) (1987a). Desarrollo y educación en América Latina y el Caribe, tomo 1. Buenos Aires: CEPAL/UNESCO/PNUD/Kapelusz.

Rama, G. (Coord.) (1987b). Desarrollo y educación en América Latina y el Caribe, Tomo 2. Buenos Aires: CEPAL/UNESCO/PNUD/Kapelusz.

Reimer, E. (1976) [1970]. La escuela ha muerto: alternativas en materia de educación. Buenos Aires: Barral Editores.

Ridenti, M. (2010). Artistas e intelectuales brasileños en la décadas de 1960 y 1970: cultura y revolución. En Altamirano, C. (dir.) Historia de los intelectuales en América Latina (pp. 372-394). Madrid: Katz.

Salazar Bondy, A. (1965). En torno a la educación. Ensayos y discursos. Lima: Facultad de Educación Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Schultz, T. (1976) [1963]. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Tedesco, J.C. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

UNESCO (1967). Educación y desarrollo en América Latina: bases para una política educativa. Buenos Aires: UNESCO/ Editorial Solar.

Vasconi, T. (1978) [1973]. Contra la escuela, Bogotá: Librería y Editorial América Latina.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.