Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Collaborative Learning in the English Class: the Case of the Oral Communication I Course at Pacific Campus of the Universidad de Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Declaración Jurada (Español (España))
Curriculum Vitae (Español (España))

Keywords

collaborative learning
learning strategy
Pacific campus
English learning
aprendizaje colaborativo
estrategia de aprendizaje
Sede del pacífico
aprendizaje del inglés

How to Cite

Salas-Alvarado, J. (2016). Collaborative Learning in the English Class: the Case of the Oral Communication I Course at Pacific Campus of the Universidad de Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 40(2), 54–72. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i2.16285

Abstract

This is an article that consists on the systematized process that is followed for the implementation of a different didactic strategy as a product of the experience lived in the “didáctica Universitaria” course of the University of Costa Rica by the instructor of Oral Communication I course that was been taught at the Pacific Campus of the University of Costa Rica. The experienced lived after using activities related to the collaborative learning technique is described. This article also describes the population that was used, the techniques applied, the reasons why those techniques were used and their result from the teacher’s and the students’ perspective. An analysis based on the strategy’s advantages and limitations is provided as well as its utility in the language teaching-learning process. The collaborative learning, based on the results of this strategy, has many advantages to provide to education.
https://doi.org/10.15517/revedu.v40i2.16285
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alcalde, N. (2011). Principales métodos de enseñanza de lenguas extranjeras en Alemania. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 6, 9-23. doi: http://dx.doi.org/10.4995/rlyla.2011.878

Álvarez, M. (2013) Análisis de las metodologías para la enseñanza de la lengua inglesa en educación secundaria (Tesis de maestría). Universidad de Almería, España). Recuperado de http://repositorio.ual.es:8080/jspui/bitstream/10835/2391/1/Trabajo.pdf

Aronson, E., y Patnoe, S. (1997). The jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom [La clase del rompecabezas: Construyendo cooperación en la clase] (2da ed.). New York: Addison Wesley Longman.

Brown, D. (2001). Teaching by Principles an Interactive Approach to Language Pedagogy [Enseñando por principios un enfoque interactivo para la pedagogía de la lengua] (2da ed.). White Plains, N.Y: Longman.

Camarillo, J. (2009). Promoviendo el aprendizaje colaborativo en la materia de diseño de conceptos de moda infantil, mediante el uso de modelos o maniquíes infantiles. En Universidad Autónoma de Aguascalientes (Ed.), Proyectos de innovación educativa: Una oportunidad para realizar las propuestas de los profesores (pp.15-46). Recuperado de www.uaa.mx/direcciones/dgdp/defaa/descargas/proys_09-10.pdf

Cañas, A. y Novak, J. (2013). Estrategias para iniciar a los estudiantes de primaria/secundaria en la elaboración de mapas conceptuales. Eduteka. Recuperado de http://www.eduteka.org/MapasConceptuales.php

Collazos, C., Guerrero, L. y Vergara, A. (2002) Aprendizaje colaborativo: Un cambio en el rol del profesor. Recuperado de http://users.dcc.uchile.cl/~luguerre/papers/CESC-01.pdf

Díaz, J. (2011). Los mapas conceptuales como estrategia de enseñanza y aprendizaje de la educación básica. Educere, la revista Venezolana de educación, 6(18), 194-203. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/356/35601811.pdf

Duca, M. (2012). El aprendizaje colaborativo (Tesis de licenciatura). Universidad Fraternidad de Agrupaciones Santo Tomás de Aquino, Argentina. Recuperado de http://www.biblioises.com.ar/Contenido/300/370/Aprendizaje%20colaborativo.pdf

Gallardo, P. y Bellido, M. (2003). Aspectos didácticos del collage y del cartel publicitario a través de la educación multicultural. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/portalaverroes/documents/10306/1585186/XVI_ADO_Aspectos+did%C3%A1cticos+del+collage+y+del+cartel+publicitario.pdf

Gobierno de la Cuidad Autónoma de Buenos Aires, Secretaría de Educación, Dirección de Currícula. (2001). Diseño curricular de lenguas extranjeras niveles 1, 2, 3 y 4. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/dle_web.pdf

Hernández, F. (2000). Los métodos de enseñanza de lenguas y las teorías de aprendizaje. Revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 11, 141-153. Recuperado de http://encuentrojournal.org/textos/11.15.pdf

Jiménez, A. (2010). La expansión colonial y el reparto del mundo. Revista innovación y experiencias educativas, 30. 1-11. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_30/ANDRES_MANUEL_JIMENEZ_BALLESTEROS_01.pdf

Marín, E. (2012). Cronología de la enseñanza del inglés en Costa Rica durante el siglo XX. Revista Comunicación, 33(21), 4-15. Recuperado de http://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/viewFile/809/723

Martín, M. (2009). Historia de la metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. Revista Tejuelo, 5, 54-70. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2983568.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2001). Programas de Estudio de Inglés III ciclo y educación diversificada. San José: MEP

Muñóz, A. (2010). Metodologías para la enseñanza de las lenguas extrajeras: Hacia una perspectiva crítica. Revista Universidad EAFIT, 46(159), 71-85. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/viewFile/1065/959

Secretaria de Salud Gobierno del Estado de Veracruz. (2011). Plan de Emergencia Radiológica Externo (PERE): Curso de Actualización para Instructores del PERE 2011, Catálogo de técnicas didácticas [en línea]. Veracruz, México. Recuperado de https://www.academia.edu/4976402/Curso_de_Actualizaci%C3%B3n_para_Instructores_del_PERE_2011

Quezada, R. (2011). Biografía de la lengua Inglesa: Cómo nació, a qué se dedica, y… ¿Pensando en retirarse? Revista Destiempos, 32, 3-17. Recuperado de http://www.destiempos.com/n32/rquezada.pdf

Scagnoli, N (2005). Estrategias para motivar el aprendizaje colaborativo en cursos a distancia. Recuperado de https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/10681/aprendizaje-colaborativo-scagnoli.pdf?sequence=4

Silva, M. (2006). la enseñanza del inglés como lengua extranjera en la titulación de filología inglesa: El uso de canciones de música popular no sexista como recurso didáctico (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. Recuperado de http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16853805.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.