Abstract
This article aims to show the results of a research about the information provided in postgraduate programs and study plans at the University of Costa Rica (UCR), related to various academic and management actions performed dealing with the internationalization process of higher education. The research was done by reviewing the information on Web pages and included considering aspects such as: a) inclusion of content in the curricula related to internationalization; b) availability of own Web pages; c) dissemination of the research work under study; d) partnerships with universities, investigation institutes, cooperation agencies and international organizations; e) mastery of a second language as a requirement for admission to programs and plans. It concludes that, to date, internationalization does not seem to have had a greater significance in the activities of management and information disclosure conducting programs and postgraduate courses at UCR.References
Altbach, P. G. y J. Knight. (2006). Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: Motivaciones y realidades. Perfiles Educativos Mexicanos, 28(112), 13-39. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n112/n112a2.pdf
Altbach, P. (2009). Funciones complejas de las universidades en la era de la globalización. En: Global University Network for Innovation (Ed.), La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social (pp. 31-36). Madrid: Global University Network for Innovation/Ediciones Mundi-Prensa. Recuperado de http://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/9540/ESM_Sin_09.pdf;jsessionid=E1D77A36E073AF6D1A3007BF9A099032?sequence=6
Bauman, Z. (2001). La globalización. Consecuencias humanas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Beelen, J. (2011). La internacionalización en casa en una perspectiva global: Un estudio crítico del Informe del 3.er Estudio Global de la AIU. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 85-100. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1094
Bennani, A. (2009). La contribución de la educación superior a la convivencia multicultural: Retos presentes y futuros. En Global University Network for Innovation (Ed.), La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social (pp. 58-60). Madrid: Global University Network for Innovation/Ediciones Mundi-Prensa. Recuperado de http://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/9540/ESM_Sin_09.pdf;jsessionid=E1D77A36E073AF6D1A3007BF9A099032?sequence=6
Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. (1998). La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción. París: División de la Educación Superior/UNESCO.
Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. (2009). Comunicado (8 de julio de 2009). París: Unesco. Recuperado de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
Consejo Nacional de Rectores. (2011). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2011/2015. Recuperado de http://www.tec.ac.cr/d01/CI/Documentos%20Varios/CONARE_PLANES_2011_2015_VERSION_EN_CONSULTA%2018%20agost.pdf
Consejo Nacional de Rectores. (s. f.). Información estadística. Recuperado de http://www.conare.ac.cr/index.php/servicios/informacion-estadistica.html
Delanty, G. (2009). La universidad y la ciudadanía cosmopolita. En Global University Network for Innovation (Ed.), La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social (pp. 60-62). Madrid: Global University Network for Innovation/Ediciones Mundi-Prensa.
Delgado-Márquez, B., Torres-Hurtado, N. y Bondar, Y. (2011). La internacionalización de la enseñanza superior: Investigación teórica y empírica sobre su influencia en las clasificaciones de las instituciones universitarias. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 101-122. Doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1069
de Wit, H. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 77-84. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v8n2-globalizacion-e-internacionalizacion-de-la-educacion-superior/v8n2-globalizacion-e-internacionalizacion-de-la-educacion-superior
Días, J. (2008). Cambios y reformas en la educación superior. En C. Tünnermann Bernheim, (Ed.), La educación superior en América Latina y el Caribe: Diez años después de la Conferencia Mundial de 1998 (pp. 95-140). Sello Editorial Javeriano/IESALC: Bogotá.
Días, M. A. (2008). La internacionalización y la cooperación universitaria en la sociedad del conocimiento. En C. Tünnermann, (Ed.). (2008). La educación superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. (pp. 313-366) Sello Editorial Javeriano/IESALC: Bogotá.
González, E. (2010). El estado del arte de los posgrados e investigación latinoamericana y caribeña. Importancia de la CRES 2008, la CMES 2009 y el ENLACES. En L. Luchilo (Comp.), Formación de posgrado en América Latina: Políticas de apoyo, resultados e impacto (33-50). Eudeba: Buenos Aires. Recuperado de http://www.oei.es/salactsi/formacion_de_postgrado.PDF
Guido, E. y A. Guzmán. (2012). Criterios para internacionalizar el currículum universitario. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44723363002.pdf
Knight, J. (s. f.). Internacionalización de la educación superior. Recuperado de http://www.ugto.mx/internacional/images/pdf/4a.pdf
Knight, J. (2005). Un modelo de internacionalización: Respuesta a nuevas realidades y retos. En H. de Wit, C. Jaramillo, J. Gacel-Avila y J. Khight. (Eds.), Educación superior en América Latina. La dimensión internacional (pp. 1-38). Bogotá: Banco Mundial/Mayol Ediciones. Recuperado de http://www.oecdbookshop.org/get-it.php?REF=5L9HXS561J38&TYPE=browse
Knight, J. (2011). Dudas y conflictos en torno a los programas de grado doble. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 135-151. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1067
Moja, T. (2009). Desafíos institucionales y sus implicaciones en las instituciones de educación superior (IES): Transformación, misión y visión para el siglo XXI. En Global University Network for Innovation (Ed.), La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social (pp. 41-44). Madrid: Global University Network for Innovation/Ediciones Mundi-Prensa.
Muñoz, L. (2014). Pendientes en la agenda de investigación en Costa Rica sobre internacionalización de la educación superior. Observatorio de la Educación Nacional y Regional/Instituto de Investigación en Educación (Universidad de Costa Rica). Recuperado de http://observatorio.inie.ucr.ac.cr/attachments/article/33/Pendientes%20agenda%20investigaci%C3%B3n%20internacionalizaci%C3%B3n%20educaci%C3%B3n%20superior%20INIE%20para%20subir.pdf
Nayyar, D. (2009). La globalización y los mercados: Implicaciones para la educación superior. En Global University Network for Innovation (Ed.), La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social (pp. 27-30). Madrid: Global University Network for Innovation/Ediciones Mundi-Prensa.
Ocampo-Hernández, B. (2014). RIFED invita a internacionalizar la docencia. Portal Web de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/noticias/2014/08/31/rifed-invita-a-internacionalizar-la-docencia.html
Oficina de Asuntos Internacionales y Cooperación Externa. (2014). Convenios firmados por la Universidad de Costa Rica con Instituciones del Exterior. Recuperado de http://www.oaice.ucr.ac.cr/~oaice/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=3&lang=es
Oficina de Planificación Universitaria (OPLAU). (s.f.). Universidad de Costa Rica Panorama cuantititativo universitario. Recuperado de http://www.oplau.ucr.ac.cr/phocadownload/panorama/panorama2012/docencia_2012.pdf
Pérez, M. (s. f.). Sistema de Estudios de Posgrado: Un sello de calidad, pertinencia e impacto. Recuperado de http://www.sep.ucr.ac.cr/sep/historia.html
Programa Estado de la Nación y Desarrollo Humano Sostenible. (2013). IV Informe Estado de la Educación (Cap. 4). Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/9-Cap-4.pdf
Proyecto Estrategia Siglo XXI. (2006). Visión de la ciencia y la tecnología en Costa Rica: Una construcción colectiva (Vol. II). San José de Costa Rica: Fundación Costa Rica Estados Unidos de América para la Cooperación. Recuperado de http://www.estrategia.cr/content/images/pdfs/tomo2.pdf
Torres-Santomé, Jurjo. (2000). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Ediciones Morata.