Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Ethics of Care  in Healthy Pedagogy
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Caring
ethics
learning community
coexistence
healthy pedagogy
Cuidado
ética
comunidades de aprendizaje
convivencia
pedagogía saludable

How to Cite

Castillo-Cedeño I., Castillo-Cedeño R., Flores-Davis, L. E., & Miranda-Cervantes, G. (2014). The Ethics of Care  in Healthy Pedagogy. Revista Educación - Journal of Education, 39(1), 1–11. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17768

Abstract

In the scope of the Healthy Pedagogy Investigation Project, currently under development at the Elementary Education Division of the Costa Rican National University’s (UNA) Center for Investigation and Teaching in Education (CIDE), this essay suggests a relationship between pedagogy and health, based on an ethical vision of caring. The authors propose the understanding of Healthy Pedagogy as a new node, which includes the concept of cohabitation and considers that all living creatures are fundamental for the fabric of life. The paradigm of caring is approached as a love relationship with ourselves, with others, and with all existence, facing the critical situation that both humanity and Mother Earth currently have, as an alternative to the aggression and destruction that threatens not only the planet and all living creatures, but the most basic interrelationships. From this perspective, the authors conclude that the ethics of caring represent a commitment towards the urgent construction of a world held together by affection, populated by people with the highest principles and which may guarantee the continuity and wellbeing of all living forms.
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17768
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Boff, L. (2000). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la Tierra. Madrid, España: Editorial Trotta

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la Tierra. Madrid, España: Editorial Trotta.

Boff, L. (2006). La Carta de la Tierra en acción. Hacia un mundo sostenible. Amsterdam: KIT Publishers.

Boff, L. (2012a). El cuidado necesario. Madrid, España: Editorial Trotta.

Boff, L. (2012b). ¿Qué significa el cuidado?. Diario digital nuestro país. Recuperado de http://elpais.cr/frontend/imprimir/67697

Bohm, D. (1997). Sobre el diálogo. Barcelona: Kairós.

Castillo, I., Castillo, R. Flores, L. E. y Miranda, G. (2014). Pedagogía saludable: Despertar de un nuevo nodo. Revista Electrónica Educare , 18(2), 311-320. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/current

Díaz, J. M. y Rodríguez, J. M. (2008). La educación en valores como estrategia de desarrollo y consolidación de la persona moral. Estudios sobre Educación , 15,159-169.

Dossey, L. (1999). (3ª. Ed.). Tiempo, espacio y medicina. Barcelona, España: Editorial Kairós.

Fernández, A. y López, M. (2010). La educación en valores desde la carta de la tierra. Por una pedagogía del cuidado. Revista Iberoamericana de Educación , 53, (4) 1-19.

Flores, L.E., Flores, G., Jiménez, R., Madrigal. J.C., Perearnau, M.A. (2009). Comunidad Aprendiente. Costa Rica. ARTEMUSA.

Flores, L.E. (2010). El placer de aprender. Revista Electrónica Educare , 14, 41-47. Recuperado de http://www.una.ac.cr/educare/vol14nextra10_el_placer.html

Fradera. M y Guardans, T (2008). La séptima dirección. El cultivo de la interioridad. Barcelona: Claret.

Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía. Argentina: Siglo XXI.

La Carta de la Tierra Internacional. (2000). La carta de la tierra. Recuperado de http://www.earthcharterinaction.org/contenido/pages/La-Carta-de-la-Tierra.html

Maturana, H. y Varela, F. (1986). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Najmanovich, D. (2001,enero). Pasos hacia un pensamiento complejo en salud. Ponencia presentada en el Primer Seminario Bienal de Implicaciones Filosóficas de las Ciencias de la Complejidad. La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.denisenajmanovich.com.ar/htmls/0303_textos.php

Tolle, E. (2009). El Silencio Habla. Madrid: Gaia.

Torras, M. (2013). El aprendizaje colaborativo en línea y la ética del cuidado. Estudios Sobre Educación, (24), 149-171.

Universidad Nacional. (2008). Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Sistema de gestión y descarga de documentos electrónicos, Vicerrectoría Académica. Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0& func=startdown&id=141

Comments

Downloads

Download data is not yet available.