Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Teaching Stategy: A Combination of Teaching to Develop a Risk Management Plan in Class Techiniques
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

clase magistral
pensamiento lateral
análisis de caso
estrategia didáctica
gestión de riesgos
master class
lateral thinking
case analysis
teaching strategy
risk management

How to Cite

Zúñiga-Escobar, M. (2016). Teaching Stategy: A Combination of Teaching to Develop a Risk Management Plan in Class Techiniques. Revista Educación - Journal of Education, 41(1), 1–18. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17786

Abstract

This document describes the experience of implementing a teaching strategy to a group of 28 students in the fifth year of their major in Human Nutrition at University of Costa Rica, as part of the class of management and marketing of food and nutrition projects. The overall objective of this strategy is to develop teaching skills in students, implement during the practice a risk management plan as part of the logical framework methodology. The methodology consisted on applying three teaching techniques that correspond to the master class, the lateral thinking development, and case analysis, in two classes. Students were able to develop the matrix of risk management projects, as well as the risk management plan through a participatory process that encourages group feedback, analysis of information and knowledge construction. According to the results of the evaluation, this process is considered favorable in terms of meeting the objectives and the products obtained, as well as the evaluation results by students and teachers at the end of the process. Thus achieving a theoretical and practical learning optimizing face-to-face class time. The application of this teaching strategy in the course is recommended as a methodological basis that will facilitate the development of the subject in question and get the results expected by the students.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17786
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez, I. (2008). Evaluación del aprendizaje en la universidad. Una mirada retrospectiva y prospectiva desde la divulgación científica. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(1), 235-272. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.com/revista/articulos/14/espannol/Art_14_228.pdf

Bono, E. (1970). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires: Paidos. Recuperado de http://educreate.iacat.com/Maestros/Edward_de_Bono_-_El_pensamiento_lateral_-_Manual_de_creatividad.pdf

Gesa, A. (2010). La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje. Analisis y reflexión en las aulas universitarias. Revista de Educación, 354, 749-764. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354_30.pdf

Herrán, A. (2011). Técnicas didácticas para una enseñanza más formativa. En N. Álvarez Aguilar y R. Cardoso Pérez (Coords.), Estrategias y metodologías para la formación del estudiante en la actualidad. Camaguey, Cuba: Universidad de Camaguey. Recuperado de http://www.uam.es/personal_pdi/fprofesorado/agustind/textos/teuniv.pdf

Martínez, A. (1999). El estudio de caso como técnica didáctica. Estudio de una experiencia en la enseñanza universitaria. Universitat de Valéncia. Innovación educativa, 9, 25-53. Recuperado de http://minerva.usc.es/bitstream/10347/5188/1/pg_027-056_inneduc9.pdf

Moreno, T. (2012). Evaluación para el aprendizaje. Perspectivas internacionales. REVALUE Revista de evaluación educativa, 1(1), 1-25. Recuperado de http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/article/view/21/14

Sánchez, J. (2010). Pensamiento lateral: Aprender jugando, aprender pensando. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/manchester_2009/11_sanchez.pdf

Torres, E. y Blanco, E. (s. f.). El estudio de casos. (Blog de área de Formación inicial docente). Recuperado de http://www.academia.edu/12542978/BIBLIOTECA_DIGITAL_Blog_del_%C3%81rea_de_Formaci%C3%B3n_Inicial_Docente_EL_ESTUDIO_DE_CASOS

Velasco, M. y Mosquera, F. (s. f.). Estrategias didácticas para el aprendizaje colaborativo. Recuperado de http://acreditacion.udistrital.edu.co/flexibilidad/estrategias_didacticas_aprendizaje_colaborativo.pdf

Valcárcel, V. (s. f.). Presentación y explicación de los contenidos: La clase magistral. Recuperado de https://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=6a9e9620-b306-42c8-91e5-cef7198d39e4&groupId=316845

Comments

Downloads

Download data is not yet available.