Abstract
This research sought to understand and interpret the educational context in which a group of university students took part, in a popular dance course. The objectives of the study were designed to determine whether the methodology and teaching influenced the learning and leisure of the students, and to detect if the class work influenced the student’s interpersonal relationships. This qualitative study used action-research and ethnographic methods, participant observation techniques, field notes, video, response cards, oral and written reports from the class assistant and focal groups. During the data analysis, topics of interest were determined, then categories and sub-categories were settled for each technique and, finally, a triangulation was performed. The results showed that the course methodology promoted students’ leisure and the feeling of satisfaction and joy fomented physical activity, such as popular dance. It was also found that the teaching styles, structure of the lessons, and teacher´s work positively influenced the learning of the theoretical and practical contents of the class. Also, it was found that class work took part in the interpersonal relationships of the participant group, through the promotion of values, standards of hygiene, a pleasant environment and the projection of dance as a socio-cultural activity. The findings of this study are reported in order to transfer them to other educational contexts, in which the content of the program is to teach popular dance.References
Artavia, J. (2011). Juegos e interacción social en los recreos y su relación con los comportamientos violentos: El caso de las y los estudiantes de VI año de una escuela de la Dirección Regional de Educación Occidente (Tesis de doctorado sin publicar). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.
Bernal, J. y Calvo, M. (2000). Didáctica de la música. La expresión musical en la Educación Infantil. Málaga: Aljibe.
Castillo, L., Alvarado, A. y Sánchez, M. (2006). Enfermedad cardiovascular en Costa Rica. Revista Costarricense de Salud Pública, 15(28), 3-16.
Chacón, Y. (2003). Antología del curso EF 7012 Movimientos y ritmos básicos. Manuscrito sin publicar, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Chacón, Y. y Hernández, J. (2004). Antología del curso danza aeróbica. Manuscrito sin publicar, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Colás, M. y Buendía, L. (1994). Investigación educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.
Delgado, G. (1995). Propuesta metodológica para la enseñanza de las danzas tradicionales y populares. Memoria III Congreso Nacional de Cultura Popular (pp.107-121). Costa Rica: la autora.
Etiqueta y buenas maneras en el baile. (s.f.). Etiqueta y buenas maneras en el baile. Recuperado de http://www.yoquierobailar.com/modules.php?name=News&file=article&sid=58&mode=&order=0&thold=0
Fernández, J., Ros, N., y Vera, A. (1998). Educación física. Libro cuaderno de patio 4º E.S. España: Editorial Pila Teleña, S.L
Fubini, E. (1998). La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza músical.
Gálvez, J. y López, M. (2007). Locos por el baile. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es
Garber, C., Blissmer, B., Deschenes, M., Franklin, B., Lamonte, M., Lee, I., Nieman, D., y Swain, D. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: Guidance for prescribing exercise. Medicine & Science in Sports & Exercise, 43(7), 1334-1359. DOI: http://dx.doi.org/10.1249/MSS.0b013e318213fefb
García, S. (1979). Evolución de la actividad deportiva en la Universidad de Costa Rica, desde 1957 hasta 1978 inclusive. Manuscrito sin publicar, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Garnier, L. (2009). Proyecto de ética, estética y ciudadanía. Programas de estudio de educación física. Versión preliminar. Manuscrito sin publicar, Ministerio de Educación Pública, San José, Costa Rica.
Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. España: Ediciones Morata, S. A.
Gremion, G. (2005). Is stretching for sports performance still useful? A review of the literature. Revue Medicale de la Suisse, 1(28), 1830-1834.
Martin, M. (1999). Aerobic y fitness. Fundamentos y principios básicos. Madrid: Ed. SM. SL.
Molina, M. (2009). La participación en un programa de danza contemporánea dentro de un marco de aprendizaje constructivista como opción recreativa de personas adolescentes pertenecientes al grupo juvenil ICTHUS de la Primera Iglesia Bautista de Heredia (Tesis de maestría sin publicar). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Moston, M. (1986). Enseñanza de la educación física. Estados Unidos: Macmillan Publishing Company.
Muñoz, D. (2009). El calentamiento en educación física. Fundamentos, tipos y funciones. Sesión práctica. EFDeportes.com, Revista Digital, 13(129), 1. Buenos Aires. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd129/el-calentamiento-en-educacion-fisica.htm
Padilla, C. y Zurdo, R. (2002). Danza: Una oferta de ocio para adolescentes. En Virtual III Congreso Internacional de Educación Física: Educación Física, Ocio y Recreación. Cádiz. Recuperado de http://www.expresiva.org/files/PDF_Articulos/X006_Danza_oferta_ocio.pdf
Pérez, B., Robinson, P., y Herlong, K. (2010). Instructor training manual basic steps level 1. Florida: Zumba Fitness, LLC.
Reyes, J. (2005). La agresividad y violencia en los juegos de los niños durante el recreo escolar (Tesis de maestría sin publicar). Universidad Pedagógica Nacional, Chihuahua, Méjico.
Rial, T. (2012). Revisión de los métodos de construcción coreográficos en actividades dirigidas con soporte musical. EFDeportes.com, Revista Digital, 16(165), 1-10. Buenos Aires. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd165/metodos-de-construccion-coreograficos.htm
Rodríguez, A., Villalobos, T. y Mac Donald, J. (2006). Después de la línea del tren. Costa Rica: Universidad Nacional, Costa Rica.
Romero, C. (2009a). Actividades rítmicas para una lección de educación física, bajo una metodología constructivista. En Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, Memoria del XVI Simposio de Ciencias del Deporte y la Salud. San José, Costa Rica: la autora.
Romero, C. (2009b). Barreras que impiden la participación en el baile popular en estudiantes de grupos de Actividad Deportiva de Baile Popular Principiante Mixto de la Universidad de Costa Rica. En Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, Memoria del XVI Simposio de Ciencias del Deporte y la Salud. San José, Costa Rica: la autora.
Romero, C. (2010). Enseñanza del baile popular a través del juego. En Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Memoria del V Congreso Centroamericano de Educación Física, Deportes y Recreación. Managua, Nicaragua: la autora.
Romero, C. (2012). Programa del curso baile popular principiante mixto. Manuscrito sin publicar, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Rubio, I. (s.f.). El juego como medio de calentamiento en la educación física y en el entrenamiento. Recuperado de http://www.inefi.gob.do/LinkClick.aspx?fileticket=%2FCLunXzDBKc%3D&tabid=102&mid=431
Salazar, C. (1995). Folleto de teoría y coreografías de danzas y bailes internacionales. Manuscrito sin publicar, Escuela de Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Salazar, C. (2007). Recreación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Salomó, C. (1996). Unidades didácticas para secundaria III. Bailes de salón. España: Editorial INDE.
Sandin, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. España: Mcgraw-hill/interamericana de España, S. A. U.
Quiñónez, Y. (2006). Las actividades rítmicas. Recuperado de http://actividadesritmicas.blogspot.com/
Valverde, O. (2002). Toques para estar en todas: Módulo socioeducativo para el fortalecimiento de conductas protectoras y la prevención de conductas de riesgo en los y las adolescentes. Costa Rica: CCSS-PAIA.
Zavatto, L. y Gabbei, R. (2008). The real dance revolution: How to make dance meaningful for all students. A Journal for Physical and Sport Educators, 21(5), 25.