Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The construction of knowledge about teaching from the prospective teachers’ perspective
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Formación de profesores
educación básica
aprendizaje
conocimiento y enseñanza
teacher development
Basic Education
learning
knowledge
teaching

How to Cite

Chacón-Corzo, M. A. (2014). The construction of knowledge about teaching from the prospective teachers’ perspective. Revista Educación - Journal of Education, 39(1), 51–67. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17848

Abstract

The objective of this paper was to explore and characterize the construction of knowledge based on the perceptions of prospective teachers. It is a qualitative study that attempts to understand and interpret the meanings and beliefs about teacher knowledge. The participants were the last semester students enrolled in Basic Integral Education at the University of Los Andes Dr. Pedro Rincón Gutiérrez in Táchira state-Venezuela. The techniques used to collect data were the interview and reflective diaries written by the participants during their field experiences. The software Atlas-ti version 6.0 was used to analyze data. As a result of the analysis the following categories emerged: Pedagogical knowledge, development of reflection as a competence, and formative experiences. These findings explain the dimensions about teacher knowledge from the prospective teachers’ perspective.  It is a complex and multidimensional process that comes from several sources and demands reflective processes that tell about their progress and limitations, so that prospective teachers reach higher levels of reflection that contribute to understand teaching as a task that demands disposition for long life learning.

https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17848
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Badía, A. y Monereo, C. (2004). La construcción de conocimiento profesional docente. Análisis de un curso de formación sobre la enseñanza estratégica, Anuario de Psicología 35 (1), 47-70. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=864598

Bromberg, A., Kirsanov, E. y Longueria, M. (2008). Formación profesional docente: Nuevos enfoques. (2 ed). Buenos Aires, Argentina: Bonum.

Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Colombia: Contus Editorial de la Universidad de Antioquia.

Chacón, M. (2008). Las estrategias de enseñanza reflexiva en la formación inicial docente. Educere, 12(41), 277-287. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35611336007

Cruz, M, Pozo, J., Huarte, M. y Scheuer, N. (2006). Concepciones de enseñanza y prácticas discursivas en la formación de profesores. En J. Pozo,

N. Scheuer, M. Pérez, M. Mateos, E. Marín y M. Cruz (Dirs), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. pp. 359-371. Barcelona, España: Graó.

Davini, M. (2001). La formación docente en cuestión: Política y Pedagogía. Argentina: Paidós.

Díaz, A. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Diker, G. y Terigi, F. (2003). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Elliott, J. (1999) La relación entre comprender y desarrollar el pensamiento de los docentes. En Desarrollo profesional docente: Política, investigación y Práctica. En J. Angulo, J. Barquín y A. Pérez (Eds.). pp. 364-398. Madrid, España: Akal.

Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 83-101.

Litwin, E. (2008) El oficio de enseñar. Condiciones y Contextos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Martín, E. y Cervi, J. (2006). Modelo de formación docente para el cambio de concepciones en los profesores. J. Pozo, N. Scheuer, M. Pérez, M. Mateos, E.

Marín y M. Cruz (Directores). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. pp. 419-434. Barcelona, España: Graó.

Montero, L. (2002). La formación inicial, ¿puerta de entrada al desarrollo profesional? Educar, 30, 68-89. Recuperado de http://mail.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_73/nr_785/a_10661/10661.pdf

Pérez, A. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 37-60.

Porlán, R., Rivero, A. y Martín, R. (1997) Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teorías, métodos e instrumentos. Enseñanza de las ciencias, 15 (2), 155-177.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva. Barcelona, España: Graó.

Sayago, Z. y Chacón, M. (enero-marzo, 2006). Las prácticas profesionales en la formación docente: hacia un nuevo diario de ruta. Educere 10 (32), 55-66. Recuperado de www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603209

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Contus Editorial de la Universidad de Antioquia.

Shulman, L. (2001). Conocimiento y Enseñanza. Estudios Públicos, 83, 163-196. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/EstudiospublicosSantiago/2001/no83/2.pdf

Shulman, L. (2005). Conocimiento y Enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma. Revista de currículum y formación del profesorado, 9 (2), 1-30. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: Ecoe ediciones.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (3 ed). Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid, España: Narcea ediciones.

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2001) Las tareas del formador. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Zeichner, K. (Agosto, 2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando la conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 24(2), 123-149.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.