Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Conceptualization and Reflection on Educational Practice in a Continuing Education In-Service Training Program For Teachers Of Higher Secondary Education In Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

México
educational practice
in-service teaching programs
initial education
continuing education
critical pedagogy
México
práctica educativa
programas de formación docente
formación inicial
formación permanente
pedagogía crítica

How to Cite

Nava-Gómez, G. N., & Reynoso-Jaime, J. (2014). Conceptualization and Reflection on Educational Practice in a Continuing Education In-Service Training Program For Teachers Of Higher Secondary Education In Mexico. Revista Educación - Journal of Education, 39(1), 137–157. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17862

Abstract

This article presents an approach toward the conceptualization of the educational practice in an in-service teaching program in the Autonomous University of the State of Mexico (UAEM).  After establishing the difference between initial and continuous educational programs, the problems about the current in-service teaching preparation programs oriented to prepare in-service teachers of higher secondary education are described.  The aim of this paper consists of presenting pedagogical experiences of a continuous in-service teaching program whose objective is the professionalization of the teaching and educational practice based on the reconceptualization of it. Aspects such as the teacher updating, educational quality and permanent education are widely discussed from the current educational reforms in Mexico within a critical pedagogical framework.  As a result, it is pointed out that Mexico requires promoting educational programs of higher education oriented to the professionalization of the educational practice. Additionally, it is argued that in-service teacher preparation must leave behind traditional practices such as short courses, workshops and seminars in order to enhance the continuous and permanent education of those teachers working at the higher secondary level.
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17862
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alatorre, A. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Madrid: Graó.

Borg, S. (Primavera, 1998). Teachers’ Pedagogical Systems and Grammar Teaching: A Qualitative Study [Los sistemas pedagógicos y enseñanza de la gramática de los maestros: Un Estudio Cualitativo]. TESOL Quartely, 32 (1), pp. 9-38. Recuperado de http://www.education.leeds.ac.uk/assets/files/staff/papers/Borg-TQ-32-1.pdf

Cruz L. L. (2012). Conceptualización de las competencias docentes. En Comunidad: Forma ción basado en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didáctico Publicado en la plataformaeducativa], Plataforma Seduca2/UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Díaz, S. J. (2012), Conceptualización de las competencias docentes. En Comunidad: Formación basada en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didáctico Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2/UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Erickson, F. (1997). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación de la enseñanza, II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona: Paidós.

Freire, P. (1996). Política y educación. México: Siglo XXI.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa.México, DF: Siglo XXI.

Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI.

Gasca, E. (2012). Cuarto Informe de Actividades. Toluca, Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://www.uaemex.mx/cuartoinforme/4toINFORME_WEB/fscommand/Informe2012.pdf

García E. A. R. (2012). Ensayo. En Comunidad: Metodología de la intervención educativa,Módulo 1. ¿Quées la práctica educativa?, [Material Didáctico Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2/UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós. Recuperado de http://www.scribd.com/doc/104079547/Los-profesores-como-intelectuales-Hacia-una-pedagogia-critica-del-aprendizaje-Henry-Giroux

Juárez S. (2012). Reflexión sobre mi práctica educativa”. En Comunidad: Formación basada en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didácti co Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2, /UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Luchetti, E. (2008). Guía para la formación de nuevos docentes. Buenos Aires: Bonum.

Macedo O. A. I. (2012). Importancia de la relación entre la teoría y la práctica educativa. En Comunidad: Metodología de la intervención educativa, Módulo 1. ¿Quées la práctica educativa?, [Material DidácticoPublicado en la plataformaeducativa], Plataforma Seduca2, /UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Mendoza G. C. (2012). Reflexión sobre mi práctica educativa. En Comunidad: Formación basada en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didáctico Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2/UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

McEwan, H; y K. Egan (Comps). (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu. Recuperado de http://www.cep.edu.uy/documentos/2014/aprender/NARRATIVA_MC_EWAN_EGAN.pdf

Meza, G. (2002). La teoría en la práctica educativa. Revista Comunicación. 12 (2), pp. 1-9. Recuperado de http://www.tec-digital.itcr.ac.cr/servicios/ojs/index.php/comunicacion/article/view/1200/1107

Narváez C. E., Cadena, C. S., (2009). La enseñanza de la lectura académica: Un objeto de formación docente. Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 30 (1), pp. 56-67. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a30n1/30_01_Narvaez.pdf

Pedroza, F. R. (2011). La investigación-acción en la práctica educativa reflexiva. México: Colegio de Investigadores en Ciencias de la Educación.

Pliego F. G. G. (2012). Ensayo. En Comunidad: Formación basada en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didáctico Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2/UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Pruzzo, V. (2002a). Transformación de la formación docente. Buenos. Aires: Espacio Editorial.

Pruzzo, V. (2002b). La formación del profesorado. Aportes críticos al dispositivo de análisis de clases (D.A.C.), Revista Horizontes Educacionales. 7(1), pp. 7-22. Universidad del BíoBío, Chillán, Chile. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3994339

Romero, A. (2012). Ser docente competente: paradoja de este siglo. En Comunidad: Formación basada en competencias, Módulo 4: La formación del profesor reflexivo, [Material Didáctico Publicado en la plataforma educativa], Plataforma Seduca2, /UAEMéx. Recuperado de http://www.seduca2.uaemex.mx/distancia/Portafolio/portafolio.php?iCom=10388&iInt=136314&iCveEst=

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2008), Acuerdo número 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato, México. Recuperado de http://www.stunam.org.mx/sa/seccionacad/prepas/acuerdo444.pdf

Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). (2010). Programa de Estudios de la Maestría en Práctica Educativa del Nivel Medio Superior. [Manuscrito sin publicar], Secretaría de Investigación y Estudios Avanzados, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.