Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Former graduate students follow-up of the Graduate Department of the Social Sciences and Humanities School (FCSH) at Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Curriculum (Español (España))
Declaración Jurada (Español (España))
Carta (Español (España))
Curriculum breve Giomary Valenzuela (Español (España))

Keywords

seguimiento a graduados
estudios de postgrado
sujetos graduados de postgrado
Graduates follow-up
graduate studies
former graduate students

How to Cite

Rodriguez-Morales, K. L., & Valenzuela-Ortiz, M. G. (2016). Former graduate students follow-up of the Graduate Department of the Social Sciences and Humanities School (FCSH) at Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Revista Educación - Journal of Education, 41(1), 44–61. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17885

Abstract

This research shows the situation of former students from the Graduate Department of the Social Sciences and Humanities School (FCSH) at Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL), about their overall profile, assessment of education received, the relevance of the programs in the environment in which they operate, and the impact on employment, among other things. This, quantitative - descriptive approach, considered 273 former students until July 2014. The investigation was applied throughout an online questionnaire using Google drive as a tool. Conclusions drawn from this research will help to expand the information previously collected about this group of former students, in order to help take measures and present suggestions that will maintain the continuous improvement process of the academic unit.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17885
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agencia Centroamericana de Acreditación de Posgrados (ACAP). (2008). Manual de Acreditación ACAP. Honduras: Ideas Litográficas.

Bean, J. P. y Bradley, R. K. (1986). Untangling the satisfaction performance relationship form college students. Journal of Higher Education, 57, 393-412. doi: http://dx.doi.org/10.2307/1980994

Blackwell, R., Miniard, P. y Engel, J. (2005). Consumer Behaviour (10th ed). California: South-western College Pub.

Bolliger, D. y Martindale, T. (2004). Key factors for determining student satisfaction in online courses. International Journal on E-learning, 3(1), 61-67.

Brünner, J. J. (2009). El proceso de la educación. Estados Unidos: Harvard University Press.

Cheng, M., Taylor, J., Williams, J., y Tong, K. (Marzo, 2016). Student satisfaction and perceptions of quality: testing the linkages for PhD students. Higher Education Research and Development, 1-14. doi: http://dx.doi.org/10.1080/07294360.2016.1160873

Consejo de Educación Superior (CES). (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Gaceta del CES. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/reglamentos

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CEAACES) (2011). Modelo de evaluación. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/modelo-generico-de-carreras-presenciales-y-semipresenciales/

Ketele, J. M. (2008). La pertinencia social de la educación superior. En Global University Network for Innovation (Coord.), Educación Superior: Nuevos retos y roles emergentes para el desarrollo humano y social. (pp. 55-59). Madrid: Mundi-Prensa.

Enciso, M. I. y Flores, J. A. (2003). Escenarios del mercado laboral Estudiantes de Posgrado. Recuperado de http://portalsej.jalisco.gob.mx/posgrado/sites/portalsej.jalisco.gob.mx.posgrado/files/pdf/escenarios_mercado_enciso.pdf

Flores, E. (1982). El desarrollo de la ciencia y la tecnología en la actualidad. Ciencia y Desarrollo, 8, 107–111.

Gentili, P. (2012). La persistencia de las desigualdades de género. Cuadernos del pensamiento crítico latinoamericano 52. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/secret/cuadernos/52/52-Gentili.pdf

Hernández, C., Tavera, M., y Jiménez, M. (2012). Seguimiento de egresados en tres programas de maestría en una escuela del Instituto Politécnico Nacional en México. Formación Universitaria, 5(2), 41-52. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062012000200006

Jaramillo, A., Giraldo, A. y Ortiz, J. (2006). Estudios sobre egresados la experiencia de la universidad EAFIT. Revista Universidad EAFIT, 42(141), 111-124.

Jorquera, M. L. (2006). La evaluación de programas educativos en Utemvirtual. Recuperado de http://www.utemvirtual.cl/nodoeducativo/wp-content/uploads/2006/09/loreto.pdf

Manzo Rodríguez, L, Rivera Michelena, C. y Rodríguez Orozco, A. (2006). La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educación Médica Superior, 20(3). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000300009&lng=es&tlng=es

Red GRADUA2 y Asociación Columbus (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el seguimiento de egresado. Monterrey: Programa Editorial del Tecnológico de Monterrey y Noriega Editores. Recuperado de https://www.almalaurea.it/sites/almalaurea.it/files/docs/universita/altro/red_gradua2.pdf

Rengifo, M. (2013). La calidad y la evaluación como estrategia de mejora y cambio en la sociedad del conocimiento: Análisis de casos en instituciones de educación superior en Europa, América del Norte y América Latina. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 8(1), 748-752.

Sánchez, R. y Arredondo, M. (2001). Pensar el posgrado. La eficiencia terminal en ciencias sociales y humanidades de la UNAM. México: Plaza y Valdés Editores.

Schomburg, H. (2004). Manual para estudios de seguimiento de graduados universitarios. Honduras: Serviprensa.

Simón, J. D. y Arellano, J. (2009). Calidad profesional del técnico superior universitario en administración. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058007

Teichler, U. (2005). Graduados y empleo: Investigación, metodología y resultados, los casos de Europa, Japón, Argentina y Uruguay. Buenos Aires, Argentina. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

UNESCO (1998). La contribución de la educación superior al sistema educativo en su conjunto. La Educación Superior en el siglo XXI. Conferencia Mundial Sobre la Educación Superior. París, Francia. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/principal/system-s.html

Comments

Downloads

Download data is not yet available.