Abstract
This research shows synthetically the results of the study presented in 2012, to qualify for the degree of Bachelor of Teaching at Universidad Estatal a Distancia. This reserach aims to develop and contribute to the national dialogue seeking input from an innovative philosophical element, tener of a boost in future approaches for the Costa Rican educational conducive increasingly integral human development, where the human being is held in harmonious relationship witht he existing. This will be carried out by exploring the ethical challenges in the Costa Rican educational context from the approach of Martin Buber and Emmanuel Levinas. They present a number of ethical challenges that emerge from an analysis, where different sources of information like the novelty lies in the confluence of voices and ethical reading of these principles are presented from Martin Buber and Emmanuel Levinas thoughts. The goal of the research posits a contribution to Costa Rican educational model, as well as education labor groups, from the perspective of the philosophy of the meeting, the approach of dialogue and buberiano levianasiano approach otherness is they may find necessary inputs for rethinking both the theoretical and practical aspects in the national educational work.References
Álvarez, D. (2002). Un nuevo camino para Costa Rica. San José: EUNED.
Asociación Nacional de Educadores (ANDE). (Agosto, 2008a). Valores. La voz de Ande, N° 345, p. 19.
ANDE (Octubre, 2008b). Trabajar estratégicamente para prevenir la violencia. La voz de Ande, N° 347, p. 2.
ANDE (Noviembre, 2008c). Un recorrido de logros alcanzados. La voz de Ande, N° 348, p. 2.
ANDE (Julio, 2009). Su aporte se convierte en beneficios. La voz de Ande, N° 353, p. 2.
ANDE (Febrero, 2010a). Una política educativa que no debe esperar. La voz de Ande, N° 359, p. 2.
ANDE (Febrero, 2010b). Costa Rica enfrenta serios desafíos en materia educativa. La voz de Ande, N° 359, pp. 16-17.
ANDE (Febrero, 2010c). Docentes son pieza clave para mejorar la convivencia en los centros educativos. La voz de Ande, N° 360, pp. 16-17.
ANDE (Febrero, 2010d). Docentes no cuentan con las herramientas para abordar el tema de VIH-Sida en las aulas. La voz de Ande, N° 361, pp.16-17.
ANDE (Junio, 2010e). Lo que espera la ANDE del nuevo gobierno. La voz de Ande, N° 363, p. 2.
ANDE (Agosto, 2010f). Violencia en los centros educativos. La voz de Ande, N° 365, p. 2.
Asamblea Legislativa de Costa Rica. (1949). Constitución Política de la República de Costa Rica. Costa Rica: Imprenta Nacional.
Asociación de Profesores de Segunda Enseñanza (APSE). (Abril-mayo, 2006a). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Junio-julio, 2006b). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Diciembre, 2006c). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Abril, 2007a). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Agosto, 2007b). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Noviembre, 2007c). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (Noviembre 2008). Apse Informa. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/09informa.htm
APSE. (2011). ¿Qué hacer con la violencia en las aulas?. Recuperado de http://www.apse.or.cr/webapse/2011/archivo/cp/06cp.htm
Asamblea Legislativa de Costa Rica (1957). Ley Fundamental de Educación. Recuperado de: http://www.apse.or.cr/webapse/legdoc/leg02.htm
Beltrán, E. (2012) Los desafíos éticos del discurso político-educativo costarricense en el periodo 2006-2010, basados en el pensamiento dialógico de Martin Buber y el planteamiento de alteridad de Emmanuel Lévinas (Tesis de maestría). Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Recuperado de http://bit.ly/2bgJp98
Buber, M. (1952). La vie en dialogue. Lyon: Editions Montaigne.
Buber, M. (1973). ¿Qué es el hombre? México: Fondo de Culturas Económica.
Buber, M. (1984). Yo y Tú. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Buber, M. (2006). Caminos de utopía. México: Fondo de Culturas Económica.
Boff, L. (2001). Ética planetaria desde el Gran Sur. Madrid: Editorial Trotta.
Dierckxsens, W. (2010). Siglo XXI: Crisis de una civilización: ¿Fin de la historia o el comienzo de una nueva historia? San José: Editorial Departamento Ecuménico de Investigación (DEI).
García, G. (2006). La postmodernidad y sus modernidades: Una introducción. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana de México.
Iriarte, G. (1998). Postmodernidad, neoliberalismo, globalización. Bolivia: CEPROMI.
Levinas, E. (1973). Humanismo del otro hombre. España: Siglo veintiuno editores.
Levinas, E. (2005). Dios, la muerte y el tiempo. Madrid: Ediciones Cátedra.
Levinas, E. (2006). Totalidad e infinito. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Levinas, E. (2001). Existence and Existents. Pennsylvania: Duquesne University Press.
Levinas, E. (2009). Éthique et infini. Paris: Litografia Rosés.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1994). Política Educativa hacia el Siglo XXI. Recuperado de http://www.mep.go.cr/CentroDeInformacion/DOC/politicaeducativasigloXXI-226200914446.pdf
MEP. (2002). Plan de acción de la educación para todos 2003-2015. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/costarica/PLANDEACCION2003_2015.pdf
MEP. (2009a). Resumen Proyecto Ética, Estética y Ciudadanía. Recuperado de http://www.mep.go.cr/downloads/RESUMEN%20EEC%20abril%202009.pdf
MEP. (2009b). Programa de Estudio de Educación Cívica para III Ciclo y Diversificada. Recuperado de http://www.mep.go.cr/downloads/ReglamentoEvaluacion/Programa%20de%20Estudios%20de%20Educación%20Cívica%20para%20III%20Ciclo%20y%20Educación%20Diversificada.pdf
MEP. (2009c). Ética, estética y ciudadanía: Una educación para saber vivir y saber convivir, Leonardo Garnier, Ministro de Educación. Recuperado de http://www.mep.go.cr/downloads/articulos_ministro/09_etica_estetica_ciudadania.pdf
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Editorial Organización de las Naciones Unidas para la Educación, UNESCO.
PROCESOS. (2009). Proyecto: Educación en ética estética y ciudadanía. Recuperado de http://www.procesos.org/Descarga/Cuadernos/CT%202009-02%20Sistematizacion%20cultura%20politica.pdf
Ramonet, I. (1999). Un mundo sin rumbo. Crisis de fin de siglo. España: Editorial Debate.
Savater, F. (1998). La educación es el momento adecuado de la ética. Recuperado de http://www.analitica.com/bitblio/savater/education_etica.asp
Sequeira, A. (s. f.). La construcción del currículo: Una opción ética. Recuperado de bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cielac/human/seque.rtf
Vargas, L. (2001). Costa Rica hoy: Una sociedad en crisis. San José: Editorial EUNED.