Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
El humanismo en la educación médica
PDF (Español (España))

Keywords

humanismo
medicina
educación
deshumanización
humanism
medicine
education
dehumanization

How to Cite

Oseguera Rodríguez, J. F. (2012). El humanismo en la educación médica. Revista Educación - Journal of Education, 30(1), 51–63. https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1794

Abstract

For the last thirty years, medical science has a growing attention regarding an emphasis to return to the humanism to counteract the “corporativism” around the health care system, because it seems the main responsible of the dehumanization of the health are provided. Like medical educators, we are worried about the impact that our own professional behavior exerts on the development of the humanistic attitudes and behaviors of the medical students and residents, however it still seems that the concept “humanism” is confusing among the medical areas. This brings out the need to clarify what we understand by “medical humanism”, to reach a general agreement that supports the evaluation of the humanistic medical attitudes and behaviors and outlines specific pedagogical strategies that enhance and strengthen the term in the environment of medical education ad practice. This paper review the classical term “humanism” and its evolution inside the medical science until it may be considered as a way of life with an emphasis made on human welfare and it enables the construction of human values and norms.
https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1794
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Baker, Mary; Scoffield, Hal. (1998.) “Educational needs of internal medicina residency graduates: general internist versus subspecialists”. Medical Education. Vol. 32, No 5. USA.

Beck Ulrich, Giddens; Anthony, Lash Scott. (1997). Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid. Alianza Editorial.

De la Fuente, Ramón; Piña García, E.; Gutiérrez Ávila, H. (1994). “La formación del médico del siglo XXI y el plan único de estudios de la Facultad de medicina de la Universidad Autónoma de México”. Educación Médica y Salud Vol. 28, No 3. México.

Des-Marchais, Jacques. (1999). “A Delphi Technique to identify and evaluate criteria for construction of PBL problems”. Medical Education Vol. 33, No. 7.

Federación Mundial para la Educación Médica. (2000). “Cumbre Mundial de Educación Médica. Declaración de Edimburgo 1993”. Revista Cubana Educación Médica SuperiorVol. 14, No 3. Cuba.

Fromm, Erich. (1998). El humanismo como utopía real. Barcelona. Ediciones Paidós Ibérica.

Gallegos, Ramón. (1999). Educación holística, México, Pax-México.

Gafo Fernández, Javier. (1993). 10 palabras clave en Bioética. Navarra, España.Verbo Divino.

Hegel Georg Wilhelm Friedrich. (1997). Enciclopedia de las ciencias filosóficas. Madrid. Alianza Editorial.

Harden, R.M.; Crosby, J.R.; Davis, M.H. (1999). “An introduction to outcome-based education”. AMEE Education guide. Outcome-based education. Vol. 14.

Harden, RM.; Crosby, J.R.; Davis, M.H.; Friedman, M. “From competency to meta-competency: a model for the specification of learning outcomes”.AMEE Education Guide. Vol. 14. 1999.

Markakis Kathryn, Beckman Howard; Suchman Anthony; Frankel, Richard. (2000). “The Path of Professionalism Cultivating Humanistic Values and Attitudes in Residency Training”. Academic Medicine. Vol. 75. USA.

Mainetti, José. (1992). La transformación de la medicina. La Plata, Argentina.

Maria, Moliner: (1983). Diccionario del uso del español. Madrid. España: Editorial Gredos.

Nizama-Valladolid, Martín. (2002). “Humanismo Médico”.Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna. Vol. 15. No.1. Perú. Patiño, José. (1998). “Discurso de posesión del Académico José Félix Patiño Restrepo como Presidente de la Academia Nacional de Medicina”. Revista Colombiana de CirugíaVol. 13. Colombia.

Patiño, José. (1993). “Educación médica en el año 2000”. Tribuna Médica Vol. 88. Colombia. Pellegrino, Edmund. (1990). “The medical profession as a moral community”. Bulletin of the New York Academy of Medicine Vol. 66, No. 3. USA.

Reale Giovanni, Antiseri Dario. (2001). Historia del pensamiento filosófico y científico. Barcelona. Editorial Herder.

Rogers John, Coutts Louisa. (2000). “Do Students’ Attitudes during Preclinical Years Predict Their Humanism as Clerkship Students?” Academic Medicine Vol. 75, No. 10. S74-S77. USA.

Soberon, Guillermo; García-Viveros, Mariano; Narro-Robles, José. (1994). “Nuevos frentes del humanismo en la practica medica”. Salud Pública de México, Vol. 36. México.

Tena Tamayo, Carlos; Ruelas Barajas, Enrique; Sánchez González, Jorge. (2002).“Derechos de los pacientes”. Revista Medica del IMSSVol. 40, No. 6. México.

Viniegra, Leonardo; Aguilar, Estela. (1999). Hacia otra concepción del currículo, un camino alternativo a la formación de investigadores. México. Instituto Mexicano del Seguro Social.

Viniegra, Leonardo. (2000). La investigación en la educación. Papel de la teoría y la observación. México. Instituto Mexicano del Seguro Social.

Viniegra, Leonardo. (2005). “El desafío de la educación en el IMSS: cómo constituirse en la avanzada de la superación institucional”. Revista Médica del IMSS Vol. 43 No. 4. México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.