Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Learning strategies implemented through the use of computers and the Internet as support mechanisms for curricular learning in Science and Social Studies
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

mobile technology
computers
learning strategies
education
curriculum
one laptop for two kids 2
1
Tecnología móvil
computadoras
estrategias de aprendizaje
educación
currículum
modelo de proporción 2
1

How to Cite

Espinoza-Ortiz, C. (2015). Learning strategies implemented through the use of computers and the Internet as support mechanisms for curricular learning in Science and Social Studies. Revista Educación - Journal of Education, 39(2), 1–25. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19895

Abstract

The purpose of the research was to determine the learning strategies implemented through the use of XO and Classmate computers and Internet as support mechanisms for curricular learning in Science and Social Studies for students of the León Cortes Castro school at San Marcos de Tarrazú, Costa Rica.The research was implemented with three sixth-level school groups in 2011. The information is from 70 students and the corresponding three teachers from each group. Each one of the groups worked with different technology, one group with XO-01, another group whit Classmate PC and the third one with Classmate Magallanes. In order to develop the research, questionnaires were applied to students and teachers. Both questionnaires were self-administered and anonymous. The information compiled was processed and a tendency analysis was applied, grouping the data according to level and sub-level in the questionnaires. For the analysis process, the Jesús Beltrán proposal, his definition and categorization of the learning strategies was used as a theoretical reference. The results show that sensibilization, elaboration and metacognitive strategies were developed in the group of students. In the case of the teachers, the research allowed the identification of the main activities developed to explain curricular learning in Science and Social Studies (questionnaires, summaries and diagrams).
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19895
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Area, M. y Pessoa, T. (marzo, 2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 13-20. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-01

Artopoulos, A. y Kozak, D. (agosto, 2011). Tsunami 1:1: estilos de adopción de tecnología en la educación latinoamericana. Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad 6(18), 137-171. Recuperado de http://revistacts.net/files/Artopoulos(2).pdf

Ávila, P. y García, G. (2006). Propuesta de un modelo integral para la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Revista Tecnología y Comunicación Educativas, (Revista electrónica) 42-43. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/stx.asp?id=2302

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.

Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de educación (332), 55-73. Madrid: Universidad Complutense.

Bentolila, S. y Clavijo, P. (setiembre, 2009). La computadora como mediador simbólico de aprendizajes escolares. Fundamentos en Humanidades 2(3), 77-101. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/184/18400304.pdf

Bernardo Carrasco, J. (2004). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Ediciones Rialp, S.A

Camarero, F., Martín del Buey, F., Herrero, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema 12(4), 615-622. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/380.pdf

Carabús, O., Freiría, J. y Scaglia, A. (2004). Creatividad, actitudes y educación. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Carrió, M. (enero, 2007). Ventajas del uso de la tecnología en el aprendizaje colaborativo. Revista Ibero- americana 4(41), 1-10. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1640Carrio.pdf

López de la Madrid, M. y Flores, K. (noviembre, 2006). Análisis de competencias a partir del uso de las TIC. Apertura. 6(5), 36-55. Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura4/article/view/75

Meza, A. y Cantarell, L. (1993). Importancia del manejo de estrategias de aprendizaje para el uso educativo de las nuevas tecnologías de información y comunicación en educación. Recuperado de http://funredes.org/mistica/castellano/ciberoteca/participantes/docuparti/esp_doc_71.html

Muñoz, P., Beltrán, J. y López, E. (2009). Perfil en estrategias de aprendizaje de estudiantes de alto rendimiento en lengua castellana y literatura. Faísca: revista de altas capacidades. 14 (16), 49-75. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3544082

Valiente, O. (2010). 1-1 in Education: Current Practice, International Comparative Research Evidence and Policy Implications [1-1 En la educación: La práctica actual, la evidencia internacional de investigación comparativa y las implicaciones políticas]. OECD Education Working Papers, 44. Recuperado de http://www.edubcn.cat/rcs_gene/3_oscar_valiente.pdf

Valle, A., Barca, A., González, R. y Núñez, J. (1999). Las estrategias de aprendizaje revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología. 31 (3), 425-461. Bogotá: Fundación Universitaria Konrad Lorenza. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/805/80531302.pdf

Weinstein, C. y Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies [La enseñanza de estrategias de aprendizaje]. En M.C., Wittrock, (ed). Handbook of research on teaching, 3a. ed., p. 315-27. New York: Macmillan.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.