Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Learning with action: Using a didactic strategy in an advanced Pharmacy course at the School of Pharmacy of the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Didactic Strategy
Public Health
Pharmacy
Estrategia didáctica
salud pública
farmacia

How to Cite

León-Salas, A. (2015). Learning with action: Using a didactic strategy in an advanced Pharmacy course at the School of Pharmacy of the University of Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 39(2), 105–113. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19900

Abstract

This study describes the implementation of Project-Based Learning (PBL) with the aim of promoting learning of basic aspects of disease prevention and health promotion to foster the development of skills to increase participation in public health interventions. During 3 weeks, senior pharmacy students at the University of Costa Rica, worked on a project that addressed a health-related problem they considered was affecting their group. Students worked on the development of an intervention and they answered an on-line questionnaire before and after the implementation of PBL. Positive feedback was provided by students and it supports the development of dynamic actions to strength the learning process. We conclude that using PBL allowed the application of actions to support theory. It is necessary to make time and evaluation arrangements in the design of this project in order to continue and improve the strategy.

https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19900
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Baños, J. y Pérez, J. (2005). Cómo fomentar las competencias transversales en los estudios de ciencias de la salud: Una propuesta de actividades. Educación Médica, 8(4), 216-225.

Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W, Krajcik, J. S., Guzdial, M. y Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the doing, suppporting the learning [Motivando el aprendizaje basado en proyectos: Nutriendo el hacer, apoyando el aprendizaje]. Educational Psychologist, 26(3 y 4), 369-398. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139

Currás, M. (1999). Percepción de los estudiantes sobre su evaluación en la Universidad. Un Estudio en la Facultad de Ciencias de la Educación. Innovación Educativa, 9, 55-75.

Divine, H. S., y Cain, J. (2009). Assessing the Effect of a Polypharmacy Medication Adherence Simulation Project in a Geriatrics Course in a College of Pharmacy [Valoración del efecto de un proyecto de simulación para la adherencia a medicamentos en pacientes polimedicados en un curso de geriatría en una escuela de Farmacia]. J Am Geriatr Soc, 57, 1487–1491. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1532-5415.2009.02364.x

Dobson, R., Taylor, J., Henry, C., Keegan, D. y Forbes, D. (2009). Taking the lead: Community pharmacists´perception of their role potentian within the primary care team [Tomando el liderazgo: Percepciones de farmacéuticos de comunidad sobre su rol potencial dentro del equipo de atención primaria]. Research in Social and Administrative Pharmacy, 5, 327-336. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sapharm.2008.11.002

Escribano, A. y Del Valle, Á. (2008). El aprendizaje basado en problemas. Una propuesta metodológica en educación superior. Madrid, España: Narcea.

Fuhrman, L. C., Buff, W. E., Eaddy, M. y Dollar, M. (2001). Utilization of an Integrated Interactive Virtual Patient Database in a Web-Based Environment for Teaching Continuity of Care [Uso de una base de datos virtual interactiva de pacientes en un ambiente en internet para la enseñanza del cuidado continuo] American Journal of Pharmaceutical Education, 65, 271-275.

Galeana, L. (s. f.). Aprendizaje basado en proyectos. Recuperado de ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf

Jiménez Herrera, L. G. (2010). Estrés en estudiantes de farmacia de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-29.

Organización Panamericana de la Salud. (2013). Servicios farmacéuticos basados en la atención primaria de salud. Serie La renovación de la atención primaria de salud en las Américas. Número 6. Washington, D.C.: Autor.

Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, É. M., y Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia “aprendizaje basado en proyectos”. Educación y educadores 13(1), 13-25. Doi: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2010.13.1.1

Tan, E., Stewart, K., Elliott, R. y George, J. (2014). Pharmacists services provided in general practice clinics: A systematic review and meta-analysis. [Servicos farmacéuticos brindados en clìnicas de práctica general: Una revisión y meta-análisis]. Research in Social and Administrative Pharmacy, 10, 608-622. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sapharm.2013.08.006

Trillo Alonso, F., Porto Tan, E., Stewart, K., Elliott, R. y George J. (2014). Pharmacists services provided in general practice clinics: A systematic review and meta-analysis. [Servicos farmacéuticos brindados en clìnicas de práctica general: Una revisión y meta-análisis]. Research in Social and Administrative Pharmacy, 10, 608-622. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sapharm.2013.08.006

Comments

Downloads

Download data is not yet available.