Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Professional prospect in Mexico, a limited stage for college students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Employment
opportunities
students
Empleo
oportunidades
estudiantes

How to Cite

Gavotto-Nogales, O. I., & Castellanos-Pierra, L. I. (2015). Professional prospect in Mexico, a limited stage for college students. Revista Educación - Journal of Education, 39(2), 115–122. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19901

Abstract

The aim of the study is to compare the employment landscape in Mexico and the feasibility to get a job in the professional field, after university studies. From a critical perspective it is stated that the cost-benefit makes it impossible to sustain policies and strategies that have been the subject of education in Mexico, however, the private sector in this area is promoted, which can be a factor that facilitates college entrance but can also limit access to this level. Thurow’s theory is the most appropriate one to explain the problem of unemployment that exists and an overpopulation of professionals, since the investment in human capital is not enough to get a job, if you do not have the relevant and sufficient labor supply. It is concluded that the professional scene in Mexico, represents a limited scenario for college students, based on the following arguments: a) 75% of unemployed in Mexico is represented by people with university degrees; b) Most busy professionals or employees are engaged in activities that do not correspond to their profession; c) Investment in human capital does not represent an economic recovery in the short-term for many professionals; d) The population of school-age young college increases each year, however, public universities are unable to facilitate entry to all applicants.
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19901
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Althusser, L. (1969). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Recuperado de http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/althusser1.pdf

ANUIES. (1999). La educación superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista113_S5A2ES.pdf

Camilloni, A. (2009). Estándares, evaluación y currículo. Archivos de Ciencias de la Educación. 3(3), 58-68. Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4082/pr.4082.pdf

CONAPO. (2014). Proyecciones de la proyección de México 2010-2050. Recuperado de http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Proyecciones

INEGI. (2012). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo 2012. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zQ46hl_s-CAJ:www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/Boletines/Boletin/Comunicados/Indicadores%2520estructurales%2520de%2520ocupacion%2520y%2520empleo/2012/agosto/comunica.doc+&cd=3&hl=es-419&ct=clnk&gl=mx

INEGI. (2013). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo 2013. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/boletines/boletin/Comunicados/Especiales/2013/Agosto/comunica12.pdf

PROFLEX. (2010). El profesional flexible en la sociedad del conocimiento. Informe resumen de los resultados del Proyecto PROFLEX en Latinoamérica 2010. Recuperado de http://www.seguimientoegresados.com/documents/Informe_PROFLEX.pdf

Servicio Nacional de Empleo (2014). Tendencias de empelo profesional. Recuperado de http://www.empleo.gob.mx/es_mx/empleo/tendencias__de_empleo_de_las_carreras_profesi

Schultz, T. W. (1972). Inversión en capital humano. En M. Blaug (1972) Economía de la educación. Textos escogidos. Madrid: Siglo XXI.

Thurow, L. (1996). El futuro del capitalismo. Barcelona: Ariel.

Tuirán, R. y Muñoz, C. (2009). Fondo para incremento de matrícula 2009. Evaluación interna. México: Subsecretaría de Educación Superior. Recuperado de http://laisumedu.org/showDoc.php?idDoc=1075&cates=Desempe%F1o+de+las+UPMs&idSubCat=127&subcates=2.+Cobertura%2C+oferta+y+demanda&ssc=9&m=mail1&p=mail1

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization & International Bureal of Education (UNESCO-IBE). (2010/11). Datos mundiales de educación (7 ed). Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/pdf-versions/Mexico.pdf

Villalobos, G. y Pedroza, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10(20), 273-306. México: Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31112987002

Comments

Downloads

Download data is not yet available.