Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Relationship of academic performance of students in first year of university in Chile and entry instruments for their selection
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Notas de enseñanza media
test admisión universidad
rendimiento académico
Grade average of high school
college admission test
academic performance

How to Cite

Vergara-Díaz, G., & Peredo López, H. (2017). Relationship of academic performance of students in first year of university in Chile and entry instruments for their selection. Revista Educación - Journal of Education, 41(2), 95–104. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21514

Abstract

Several studies have been carried outundertaken in relation to the academic performance of freshman students enrolled in Universities from Chile. However, few studies have focused on the relationships between the entrance selection instruments applied and their academic performance at the university. A sample of 440 students of commercial engineering belonging to five different promotions from the Universidad Austral de Chile was selected to study the instruments used for admission to this career. The instruments evaluated were the university selection test (PSU) and grade average of high school showed by the students in relation to the grade point average (GPA) of the first year at the University. The grade average of high school explains better the academic performance of the students in comparison to the PSU, showing a higher correlation for the first and second academic semester.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21514
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bravo D., Del Pino, G., Donoso, G., Manzi, J., Martínez, M., y Pizarro. (2010). Resultados de la aplicación de pruebas de selección universitaria. Admisión 2006-2010. Comité Técnico Asesor del CRUCH. Recuperado de http://sistemadeadmision.consejoderectores.cl/public/pdf/publicaciones/Resultados_de_la_Aplicacion_Admisiones_2006-2010.pdf

Contreras, M., Corbalán, F., y Redondo, J. (2007). Cuando la suerte está echada: Estudio cuantitativo de los factores asociados al rendimiento en la PSU. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 5(5), 259-263. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2521630

Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional (DEMRE), Universidad de Chile. (2013). Puntaje Ranqueo. Recuperado de http://www.demre.cl/proceso-admision/factores-seleccion/puntaje-ranqueo

Edwards D., Coates, H. y Friedman, T. (2012). A survey of international practice in university admissions testing. Higher Education Management and Policy, 24(1), 1-18. doi: 10.1787/17269822

Fisher, R. y Reppeto, A. (2003). Método de selección y resultados académicos: Escuela de Ingeniería, Universidad de Chile. Recuperado de http://www.cepchile.cl/dms/lang_1/doc_3234.html

Gil, F., Paredes, R. y Sánchez, I. (2013). El ranqueo de las notas: Inclusión con excelencia. Temas de la Agenda Pública, 8(60), 22. (Centro de Políticas Públicas UC). Recuperado de http://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2015/02/serie-no-60-el-ranqueo-de-las-notas-inclusion-con-excelencia.pdf

Giusti, A. (2004). Evaluación de predictores de rendimiento académico en la carrera de Ingeniería Forestal de la Universidad Austral de Chile (Tesis de pregrado). Universidad Austral de Chile. Recuperado de http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2004/fifg538e/doc/fifg538e.pdf

Koljatic, M. y Silva, M. (2013). Opening a side-gate: engaging the excluded in Chilean higher education through test-blind admission. Studies in Higher Education, 38(10), 1427-1441. doi: 10.1080/03075079.2011.623299

Koljatic, M. y Silva, M. (2010). Algunas reflexiones a siete años de la implementación de la PSU. Estudios Públicos, 120, 125-146. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3705815

Larroucau, T., Ríos, I. y Mizala, A. (2013). Efecto de la incorporación del ranking de notas en el proceso de admisión a las universidades chilenas. Pensamiento Educativo, 52(2). doi: 10.7764/PEL.52.1.2015.8

Manzi, J., Bosch, A., Bravo, D., Pino, G., Donoso, G., y Pizarro, R. (2010). Validez diferencial y sesgo en la predictividad de las pruebas de admisión a las universidades chilenas (PSU). Rev. Iber. Eval. Educ., 3(2), 29-48. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol3-num2/art2.pdf

Manzi, J., Bravo, D., Del Pino, G., Donoso, G., Martínez, M. y Pizarro, R. (2008). Estudio acerca de la validez predictiva de los factores de selección a las universidades del Consejo de Rectores. Comité Técnico Asesor del CRUCH. Recuperado dehttp://sistemadeadmision.consejoderectores.cl/public/pdf/publicaciones/Estudio_de_Validez_Predictiva_2003-2006.pdf

Meneses, F. y Toro, J. (2012). Predicción de notas en Derecho de la Universidad de Chile: ¿Sirve el ranqueo? ISEES 10, 43-58. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4420036.pdf

Meneses, F., Parra, A. y Zenteno, L. (2005). Can the Chilean university entrance systems be improved? The use of High School ranqueo in the Universidad de Chile, Universidad Católica de Chile and Universidad de Santiago. MPRA Paper 23048, 9 p. Recuperado de http://mpra.ub.uni-muenchen.de/23048/

PEARSON. (2013). Informe final evaluación de la PSU Chile. Resumen Ejecutivo, 74 p. Recuperado de

http://www.mineduc.cl/usuarios/mineduc/doc/201301311058200.ChilePSU-Resumen_Ejecutivo.pdf

Rocha, F., Acebedo, C. y Flores, M. (2009). Perfil de ingreso de los estudiantes de la Carrera de Tecnología Médica de la Universidad de Concepción (cohortes 2006 al 2008). Determinación de variables predictivas del rendimiento académico en asignaturas de ciencia. Revista Educación Ciencias de la Salud, 6(1), 28-33. Recuperado de

http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol612009/artrev6109a.pdf#page=24

Comments

Downloads

Download data is not yet available.