Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Organizational Development and Change Processes in Educational Institutions, a Challenge for The Management of Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educational Administration
Educational management
intelligent organizations
organizational development
University Administration
organizational change
Administración de la educación
gestión de la educación
gestión del conocimiento
organizaciones inteligentes
coordinación en la educación
desarrollo organizacional
administración universitaria
cambio organizacional

How to Cite

Garbanzo-Vargas, G. M. (2015). Organizational Development and Change Processes in Educational Institutions, a Challenge for The Management of Education. Revista Educación - Journal of Education, 40(1), 67–87. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534

Abstract

For the purpose of managing the different processes that educational organizations face in order to reach their organizational development and thus satisfy emergent claims of the context, the present article offers a conceptual review of the principal concepts associated with organizational development. It includes the management of the change processes required as well as the role of the administration of education which must develop intelligent organizations with improved cultures, willing to generate the necessary changes to achieve the organizational vision.  One of its final considerations is that educational management has a key role in the efficient guidance of educational organizations, developing them as intelligent organizations so that they meet high standards in the service they provide which translates into better education for the target population.
https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alcántara, A. (2007). Tenencias mundiales en la educación superior: El papel de los organismos multilaterales. Revista Inter Ação 31 (1): 11-33. doi: http://dx.doi.org/10.5216/ia.v31i1.1490

Acosta, P. (2011). El aprendizaje organizacional como proceso de innovación en nuevas empresas de base tecnológica, un estudio de casos. Ideas, CONCYTEG 6 (74) 959-976.

Beck, U. (1999). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidos Ibérica.

Brunner, J. (2010). Globalización y el futuro de la educación. Seminario sobre prospectiva de la educación en la región de América Latina y el Caribe. Santiago: UNESCO.

Brunner, J. (2010). Educación superior en América Latina. Santiago: Centro de Políticas Comparadas en Educación.

Castells, M. (1997). The Information Age: The Rise of the Network Society [La era de la información: El auge de la sociedad red]. Oxford: Blackwell Publishers.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento organizacional. (2 Ed.), México: Mc-Graw Hill.

Garbanzo, G. (enero-abril, 2012). Educación superior pública en América Latina: Características y desafíos. Revista Gestao Universitaria na America Latina – GUAL- 5(1): 216-227. doi: http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n1p216

Hellriegel, D., Jackson, S. y Solcum, J. (2005). Administración. Un enfoque basado en competencias (10 Ed.). México: McGraw-Hill de México.

Hesselbein, F., Goldsmith, M., y Benckhard, R. (2006). El líder del futuro. Barcelona: Ediciones Deusto.

Quiñones, V., Otarla, S., Ramos, F. y Aguilera, N. (2008). Desarrollo organizacional. Blogspot, Grupo15. Recuperado de https://www.bing.com/search?q=Desarrollo+Organizacional.+Blogspot%2C+Grupo15.&PC=U316&FORM=CHROMN

Tünnerman, C. (2000). Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Educación Superior Sociedad 11(1), 181-196. Recuperado de http://ess.iesalc.unesco.org.ve/index.php/ess/article/viewArticle/364

Comments

Downloads

Download data is not yet available.